Muntra upp sjukling

Zewz

Trådstartare
Jag har en god vän som bor ganska långt härifrån som råkat ut för ett fysiskt bekymmer som gör henne sängliggande/stillasittande, med mycket smärta och ångest inblandat. Jag skulle vilja muntra upp henne lite, genom att skicka något, ett paket med en eller flera grejer. Jag har frågat om jag får komma dit men hon är nog helst för sig själv just nu. Vi har skickat presenter och överraskningar förr, men då för att man hittat något som känns "det här borde C ha!"
Vad skulle ni bli glada över? Av fysiska skäl inget ätbart.
Kommer nog ordna något presentkort så hon kan nätshoppa lite, det brukar kunna muntra upp. Men något mer? Vill så gärna göra något för henne, hon mår riktigt, riktigt dåligt :(
 
Något pyssel att sysselsätta sig med! Jag hade blivit glad över någon såndär målarbok för vuxna att färglägga och så fina pennor till det till exempel,

Kanske någon bok (om du har en uppfattning om vad hon gillar och kanske inte har läst, jag tycker att det är svårt att ge bort böcker men blir jätteglad över att få!)

En fin ljuslykta nu när höstmörkret börjar smyga sig på
En tekopp med ett gott te (om inte det faller under ätbart?)
Någon lyxig ansiktsmask, fint nagellack eller en härlig handcreme.
Är väl några mer fysiska saker att komplettera ett presentkort med.
 
Jag har en god vän som bor ganska långt härifrån som råkat ut för ett fysiskt bekymmer som gör henne sängliggande/stillasittande, med mycket smärta och ångest inblandat. Jag skulle vilja muntra upp henne lite, genom att skicka något, ett paket med en eller flera grejer. Jag har frågat om jag får komma dit men hon är nog helst för sig själv just nu. Vi har skickat presenter och överraskningar förr, men då för att man hittat något som känns "det här borde C ha!"
Vad skulle ni bli glada över? Av fysiska skäl inget ätbart.
Kommer nog ordna något presentkort så hon kan nätshoppa lite, det brukar kunna muntra upp. Men något mer? Vill så gärna göra något för henne, hon mår riktigt, riktigt dåligt :(

Presentkort på en ljudbokssite kanske kan vara något? Kan ju ta fokus från det jobbiga en stund, och fördriva många timmar

Eller kanske ett presentkort på någon månads streamingtjänst?
 
Beroende på vad hon gillar då, men jag har alltid uppskattat hemmaspa grejer. Det är mysigt att få pyssla om sig själv lite extra med någon trevlig body scrub, hårinpackning, ansiktsmask. Så kanske man får känna sig lite fin och fräsch åtminstone, när allt annat känns väldigt tungt. Ett litet doftljus till är alltid trevligt.
 
Beroende på vad hon gillar då, men jag har alltid uppskattat hemmaspa grejer. Det är mysigt att få pyssla om sig själv lite extra med någon trevlig body scrub, hårinpackning, ansiktsmask. Så kanske man får känna sig lite fin och fräsch åtminstone, när allt annat känns väldigt tungt. Ett litet doftljus till är alltid trevligt.
Se till att du känner henne väl. Själv får jag varje jul kroppslotion och ibland doftljus av olika personer och jag använder inte kroppslotion och hatar doftljus. Doftljus går att skänka bort till loppisar, men lotion tar bara plats och slängs efter ett tag.
 
Se till att du känner henne väl. Själv får jag varje jul kroppslotion och ibland doftljus av olika personer och jag använder inte kroppslotion och hatar doftljus. Doftljus går att skänka bort till loppisar, men lotion tar bara plats och slängs efter ett tag.

Eller som den nyktra alkoholist jag känner som förra veckan fick tre fina vinflaskor 😬😑

Men, det låter ju på trådstarten som att TS känner sin vän ganska väl.
 
Om personen spenderar mycket tid med att vila är det mysigt med kuddar och filtar.
Värmekudde kanske?
Böcker, eller tidningar iom att böcker kan vara svårt att ta sig an när man mår dåligt.
Ljus men jag skulle skippa doftljus.
 
Beror förstås på intresse, men jag skulle bli glad för diverse "stationary" (fin anteckningsbok, bra pennor, washitape, stickers etc...)

Sen får jag nästan aldrig blommor, så det blir jag nästan alltid glad för. Speciellt om man är hemma mycket.
 
Jag fick ett litet gosedjur av en vän när jag var riktigt risig en gång. Blev inte direkt glad precis när jag fick den, men OJ vad mycket jag haft den mjuka mot kinden.

Det är ett superjobbigt dilemma att behöva kontakt och beröring men bli sämre av det. Lilla gosekanin var ett oväntat tillskott.

filt/kudde/värmeflaska (om h inte blir sämre av värme) är lite på samma spår.

ett egengjort ”blandband” med låtar, någon inspelad hälsning, små bitar av din vardag som du hade velat dela med henne om hon orkade besök/telsamtal. Då kan hon lyssna lite i taget och när ork finns.

jag har vänner som skickat små röstmeddelanden ibland helt utan krav på kontakt. Värt massor! Och de få som inte slutar när svar uteblir! Eller vykort.
 
Något jag skulle bli glad av, men som inte fyller någon "funktion" är en bukett blommor som levereras med ett bud. :)

Jag hade en sjuk kompis i en annan stad, då skickade jag en Pepsi och en påse polkagrisar och hen blev jätteglad. Det behöver inte vara speciellt avancerat för att någon ska känna sig uppskattad!
 
Jag har en god vän som bor ganska långt härifrån som råkat ut för ett fysiskt bekymmer som gör henne sängliggande/stillasittande, med mycket smärta och ångest inblandat. Jag skulle vilja muntra upp henne lite, genom att skicka något, ett paket med en eller flera grejer. Jag har frågat om jag får komma dit men hon är nog helst för sig själv just nu. Vi har skickat presenter och överraskningar förr, men då för att man hittat något som känns "det här borde C ha!"
Vad skulle ni bli glada över? Av fysiska skäl inget ätbart.
Kommer nog ordna något presentkort så hon kan nätshoppa lite, det brukar kunna muntra upp. Men något mer? Vill så gärna göra något för henne, hon mår riktigt, riktigt dåligt :(


När jag var fysiskt skadad och inte kom utanför dörren på tre månader så uppskattade jag:

korsordstidning
böcker eller om du inte vet vad hon har sen innan presentkort på nätbokhandel. Om hon tycker det är jobbigt att beställa själv på grund av hur hon mår så kan du låta henne önska några böcker och beställa och betala och låta dem skicka till henne.
Pussel
Doftljus men för det får man ju såklart tåla dofter. Själv tyckte jag det var riktigt skönt att få lite god doft när jag var inomhus när jag inte kunde ta mig ut.
Lyxigare bodylotion och handkräm
Fick också en väldigt skön, varm och mjuk filt som var jätteskönt att sitta i soffan med eftersom jag var rätt rörelsebegränsad så blev jag lätt frusen , jag är en person som lätt fryser annars med, eventuellt kan också varma sockar vara skönt

Själv är jag inte en person som gillar att pyssla eller måla men det är ju perfekt att ge något sådant om hon gillar det.
 
När jag var dålig blev jag jätteglad av några lite mer udda tidningar om mitt intresse just då, nu är kanske tidningar lite ute men det går att kika efter om det exempelvis finns något som är lite svårare att få tag på som personen skulle kunna uppskatta?
Ljudböcker, stremingtjänster, målarböcker om man gillar sånt. Fina pennor till det, gillar man att måla och pyssla kan man inte få för mycket pennor. Men även en blomsterbukett, jag får sällan såna men blir orimligt glad när någon tar sig tiden att ordna det till mig. :heart
 
Jag tänkte också på ett gosedjur, mest för att det är nåt jag skulle uppskatta i ett "krya på dig paket". Så om din kompis har något djur den gillar så finns det ju en miljon gosedjur i olika storlekar. Allt från en nyckelring som ju går att använda, eller ett stort som kan få plats i soffan.

Eller om du vet att din kompis har någon favoritserie eller band så finns det ju tex muggar med loggor på (med tillhörande kaffe/te/choklad som kan drickas ur om inte det räknas in i kategorin ätbart). Eller en tygpåse/tröja/nyckelring med bandets/filmen/seriens logga.

Och eftersom jag fortsätter utgå från mig själv så skulle hemma spa saker vara en fin present. Finns ju olika stora presentlådor från tex body shop. Eller bara mysiga tofflor eller strumpor att ha hemma. Doftljus, ljuslykta, liten blomma i en kruka i passande färg.

Kanske en Kalle Anka eller Min häst tidning bara för att det kan vara lite nostalgiskt att läsa det. Eller varför inte lyxa till det med en Kalle anka pocket så går det inte lika snabbt att läsa färdigt.

Nu finns ju de flesta filmer och serier på diverse streamingtjänster, men beroende på vilka du har tillgång till så kan man kanske köpa presentkort på enstaka filmer på typ SFanytime?

Hur som helst så tycker jag du verkar himla snäll som tänker på din kompis. Och jag tror att vad du än hittar på kommer bli uppskattat! 😊
 
Tack alla för jättebra tips!
Det blev till slut en lite finare låda med presentkort, ett litet doftljus, en fluffig nyckelring, kattgodis till hennes katt och en finare påse med nötter (det har jag kollat att hon kan äta). Hade gärna skickat mer grejer men vill inte riskera att det blir för tungt/stort så hon måste iväg och hämta ut hos ombud. Tror som flera av er skrivit, att distraktionen med ett litet avbrott är värt mest av allt. Hon kommer nog dras med de här bekymren några veckor så det blir kanske fler paket :)
 
Tack alla för jättebra tips!
Det blev till slut en lite finare låda med presentkort, ett litet doftljus, en fluffig nyckelring, kattgodis till hennes katt och en finare påse med nötter (det har jag kollat att hon kan äta). Hade gärna skickat mer grejer men vill inte riskera att det blir för tungt/stort så hon måste iväg och hämta ut hos ombud. Tror som flera av er skrivit, att distraktionen med ett litet avbrott är värt mest av allt. Hon kommer nog dras med de här bekymren några veckor så det blir kanske fler paket :)

Så fint gjort av dig :heart
 

Liknande trådar

Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 209
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 945
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ För 11år sedan flyttade jag hemifrån, alldeles förtidigt men ändå i sista stund. Min mamma var iskall och ständigt på jobbet, hade...
Svar
18
· Visningar
1 684
Senast: MalinJ
·
Äldre Fick detta på mailen och undrar om någon går på sånt här längre och betalar in summan det som står nästan längst ner " m, de enda pengar...
Svar
5
· Visningar
1 397
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp