Murade boxar..

Penny_Lane

Trådstartare
Ni som har murade boxar vad har ni användt för material? Lecablock eller betonghålsten eller tegel?

Är sugen på Leca eftersom det inte tar så lång tid att mura med men frågan är. Håller det för en rejäl spark?

Sv: Murade boxar..

Vi har haft boxar med både leca och betong. Lecan håller inte för mkt sparkar, det blir snabbt fula jack i väggen, betongen har hållt mkt bra, stor skillnad.

Jag hade valt betonghålsten o armerat.
En kompis till mig har tegel o det har gett med sig när hästarna har kliat sig/sparkat.

Vi hade tegel i mitt förra stall. Det har hållit i nio år utan att något alls har gått isönder eller gett med sig. Snyggt är det också! ;)

Vi har Leca i uteboxarna, men i nya stallet (byggfolket kommer den 8:e januari!) ska vi ha betonghålsten.
Förutom att det är mer hållbart är det billigare och går snabbare att mura upp eftersom det inte behöver putsas.
Det kan dock (har jag hört) vara problem att hitta murare som vill jobba med betonghålsten, det är tungt.

Immer

tack för era svar.

Kommer att mura och bygga själva så mkt som möjligt.
Har sett betongväggar gjorda av betongelement från Abetong. Någon som testat detta??

Kostnad??

Betonghålstenen gör väl stallet lite rutigt. Hade helst haft släta väggar.

Går att putsa betongen lika väl som lekan om man vill ha det slätt. Med hård puts så håller även lekan.

Jag har betonghålsten. Hästarna har nyss flyttat in i det nya stallet, men det har stått pall för några hårda sparkar. Den är putsad så det syns inte hur stenarna ligger. Har varit i ett stall med lecablock som varit putsat, men där hästarna sakta sparkat sönder väggarna. Det går ju dock att fylla i med ny puts.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 714
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 969
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 438
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.