Mush fullvärdigt?

gul_zebra

Trådstartare
Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var fullvärdigt utan att man behövde ge extra taurin med tex kycklinghjärtan, men det är många år sen nu. Hur ser det ut idag, är Mush ett fullvärdigt alternativ eller behöver något tillsättas?

Katterna äter idag enbart blötmat (Mjau tetra) och kan få Mush eller kött i olika former ibland som något extra gott, men jag vill ge bättre mat än de får. Skulle helst ge barf men har tyvärr inte förutsättningarna för det och Mush känns som det bästa alternativet åt mina katter, men jag vill vara säker på att de får i sig allt de behöver innan jag går över till det helt och hållet :)
 
Mush är fullfärdigt färskfoder för katt och går att utfodra med enbart, enligt min uppfödarkompis som Minnie kommer ifrån samt mush hemsida. Man kan ändå med fördel servera kycklinghals och andra godbitar. Mush Basic vet jag inte om det innehåller allt. Men "vi" serverar Mush Vaisto gul.


Min uppfödarekompis kattuppfödning serveras ändå Mush färskfoder, Mjau våtfoder, samt Orijjen torrfoder. Minnie vägrar Mjau... där får man fjäska med allt från A-Ö i våtmatsväg... :D när hon får trötthetsveckor på Mush.
 
Mush är fullfärdigt färskfoder för katt och går att utfodra med enbart, enligt min uppfödarkompis som Minnie kommer ifrån samt mush hemsida. Man kan ändå med fördel servera kycklinghals och andra godbitar. Mush Basic vet jag inte om det innehåller allt. Men "vi" serverar Mush Vaisto gul.


Min uppfödarekompis kattuppfödning serveras ändå Mush färskfoder, Mjau våtfoder, samt Orijjen torrfoder. Minnie vägrar Mjau... där får man fjäska med allt från A-Ö i våtmatsväg... :D när hon får trötthetsveckor på Mush.
Vad bra, tack! Det är Vaisto gul jag har hemma nu, med överlyckliga katter varje gång den plockas fram :)
 
Vad bra, tack! Det är Vaisto gul jag har hemma nu, med överlyckliga katter varje gång den plockas fram :)
Grattis jag önskar att min dam vore överlycklig varje gång... :p Men hon tillhör den typen av drottningkatt, som inte vill ha pölsa o rödbetor sju dagar i veckan... :p Så här gäller det att ha större kattmatskonto än personmatskonto... :D
 
Min 2 åriga katt är uppvuxen på Mush den gula påsen. Idag äter hon mest blötmat men har att göra med att hon är liten och kräsen i maten pga av magkatarr i mellan åt. Men hon får ibland någon Mush när hon har lust att äta upp den ☺️ Aldrig haft så fin kattunge/ung katt som henne. Bara synd att hon ratar mycket olika sorters mat nuförtiden. Veterinären var väldigt imponerad av henne när vi kastrera henne som 10 månaders. Hen fråga vad hon åt för hon var så muskelös och slimmad 😅 Idag lite knubbigare men ingen fara.
 
MUSH är helfoder för katt och alla tre sorter uppfyller NRCs näringsrekommandationer. Den gula uppfyller kraven för växande individer. Ger man 50-50 av rosa och vit uppfylls rekommendationerna för dräktiga och digivande katter också.

Den första varianten MUSH lanserade till katt var inte helfoder, men sedan anlitade de mig för att göra recepten så numera är alla deras Vaisto Cat helfoder för katt. Jag har fött upp flera kullar på MUSH utan problem. Idel friska kattungar (och avelshonor).
 
MUSH är helfoder för katt och alla tre sorter uppfyller NRCs näringsrekommandationer. Den gula uppfyller kraven för växande individer. Ger man 50-50 av rosa och vit uppfylls rekommendationerna för dräktiga och digivande katter också.

Den första varianten MUSH lanserade till katt var inte helfoder, men sedan anlitade de mig för att göra recepten så numera är alla deras Vaisto Cat helfoder för katt. Jag har fött upp flera kullar på MUSH utan problem. Idel friska kattungar (och avelshonor).
Man kan alltså ge den gula till kattungar? :) har en kattunge (4 mån) som helst vill äta av hundens färskfoder (🙄) och som jag funderat på att ge mush cats, men tycker det står Adult cats på allt 🫤
 
Hakar på tråden och frågar om någon här hört om att man inte ska blanda färskfoder och torrfoder pga att dom får olika ph i magen beroende på foder dom äter. Så om man blandar så kan dom få ont i magen. Jag tycker det låter konstigt för då skulle ju varenda utekatt som äter möss i kombination med torrfoder ha ont i magen.🤔
 
Hakar på tråden och frågar om någon här hört om att man inte ska blanda färskfoder och torrfoder pga att dom får olika ph i magen beroende på foder dom äter. Så om man blandar så kan dom få ont i magen. Jag tycker det låter konstigt för då skulle ju varenda utekatt som äter möss i kombination med torrfoder ha ont i magen.🤔
Aldrig hört. Vår katt äter mush och så har hon torrfoder på fri tillgång. Har inte märkt att det skulle bli konstigt..
 
Hakar på tråden och frågar om någon här hört om att man inte ska blanda färskfoder och torrfoder pga att dom får olika ph i magen beroende på foder dom äter. Så om man blandar så kan dom få ont i magen. Jag tycker det låter konstigt för då skulle ju varenda utekatt som äter möss i kombination med torrfoder ha ont i magen.🤔
När det gäller hundar åtminstone så finns det en och annan som mått illa just när man blandat, men det är så få jämfört med hur många som äter färskfoder att jag skulle se det som ett väldigt undantag.
 
Grattis jag önskar att min dam vore överlycklig varje gång... :p Men hon tillhör den typen av drottningkatt, som inte vill ha pölsa o rödbetor sju dagar i veckan... :p Så här gäller det att ha större kattmatskonto än personmatskonto... :D
Ja jag är lyckligt lottad! Har sett krånglet hos närstående vars katter vägrat främst blötmat och levt på torrfoder, ofta med hälsoproblem som följd och satt nyligen med min mormor hos veterinären när hon fick ta bort sin katt pga njursten. Jag avundas de inte ett dugg och har alltid varit noga med att mina katter ska äta bra mat och turligt nog har de alltid samarbetat.
Nåja, tills det vankas tandvård. De vägrar tugga på kycklingvingar och sånt, där går gränsen tydligen :p

MUSH är helfoder för katt och alla tre sorter uppfyller NRCs näringsrekommandationer. Den gula uppfyller kraven för växande individer. Ger man 50-50 av rosa och vit uppfylls rekommendationerna för dräktiga och digivande katter också.

Den första varianten MUSH lanserade till katt var inte helfoder, men sedan anlitade de mig för att göra recepten så numera är alla deras Vaisto Cat helfoder för katt. Jag har fött upp flera kullar på MUSH utan problem. Idel friska kattungar (och avelshonor).
Ah, då minns jag rätt :) Gud vad bra! Mush it is alltså!
 
Ja jag är lyckligt lottad! Har sett krånglet hos närstående vars katter vägrat främst blötmat och levt på torrfoder, ofta med hälsoproblem som följd och satt nyligen med min mormor hos veterinären när hon fick ta bort sin katt pga njursten. Jag avundas de inte ett dugg och har alltid varit noga med att mina katter ska äta bra mat och turligt nog har de alltid samarbetat.
Nåja, tills det vankas tandvård. De vägrar tugga på kycklingvingar och sånt, där går gränsen tydligen :p


Ah, då minns jag rätt :) Gud vad bra! Mush it is alltså!
Nu hällde jag upp en påse latz med sås, till kvällen och slängde eftermiddagens mushbulle, vad gör hon då. Jo, försöker gräva sig ner i soppåsen... Ska ta upp de två sista mushbullarna ur frysen och dra iväg till zoobutiken i morgon och fylla på... Man blir lite trött, när hon inte kan bestämma sig. :D
 
Hakar på tråden och frågar om någon här hört om att man inte ska blanda färskfoder och torrfoder pga att dom får olika ph i magen beroende på foder dom äter. Så om man blandar så kan dom få ont i magen. Jag tycker det låter konstigt för då skulle ju varenda utekatt som äter möss i kombination med torrfoder ha ont i magen.🤔
Det är nog en hörsägen... Min dam har fri tillgång till torrfoder, då hon ibland som sagt tröttnar på "pölsa och rödbetor" och då är det ju bra om hon får i sig något... och i övrigt mush och något enklare våtfoder med sås.
För som du säger, "forntidens" ladugårdskatter käkade ju färskfoder i form av råttor och fick möjligen en skål med färsk spenvarm komjölk (o ve o fasa de som är laktosintoleranta) och en näve torrfoder då och då. :D
 
Hakar på tråden och frågar om någon här hört om att man inte ska blanda färskfoder och torrfoder pga att dom får olika ph i magen beroende på foder dom äter. Så om man blandar så kan dom få ont i magen. Jag tycker det låter konstigt för då skulle ju varenda utekatt som äter möss i kombination med torrfoder ha ont i magen.🤔
Aldrig hört talas om. Till och med i mina råfodergrupper anses det helt okej att variera om man av någon anledning inte har vilja/råd/möjlighet att ge rått hela tiden.
 
Hakar på tråden och frågar om någon här hört om att man inte ska blanda färskfoder och torrfoder pga att dom får olika ph i magen beroende på foder dom äter. Så om man blandar så kan dom få ont i magen. Jag tycker det låter konstigt för då skulle ju varenda utekatt som äter möss i kombination med torrfoder ha ont i magen.🤔
Det spelar ingen roll. Surheten i magsäcken är tämligen konstant (saltsyra) och inget vi kan påverka med vilken slags mat som hamnar där. Det är en djupt rotad myt att vi med kost kan påverka "kroppens pH" (det finns inte ett pH-värde för kroppen utan pH-värdet varierar beroende på var i kroppen du befinner dig).
 
Tänkte bara säga att jag saknar dig (eller framförallt dina fluffbollar) i bildtråden…
Jag får se om de vill ställa upp på någon bild :D

Nu hällde jag upp en påse latz med sås, till kvällen och slängde eftermiddagens mushbulle, vad gör hon då. Jo, försöker gräva sig ner i soppåsen... Ska ta upp de två sista mushbullarna ur frysen och dra iväg till zoobutiken i morgon och fylla på... Man blir lite trött, när hon inte kan bestämma sig. :D
:rofl: Det låter som om du har händerna fulla!
Själv är jag vrång, om mina killar mot förmodan vägrar nånting så får de vackert gå hungriga :devil: Men då brukar det mest inte duga för stunden. Min sambo har fått för sig att de ska ha Gourmet Gold för det borde vara bättre tycker han och jag gick med på att han kan få ge de det till frukost, och de är såklart överförtjusta när det kommer nåt annat än det vanliga med resultatet att de vägrar Mjau till just frukost (och gärna kastar honom en bedjande blick under dagen...). Meeen det går nån timme och så inser de att har jag serverat Mjau så är det vad som bjuds ;) Med undantag för Mjaus lammpaté, den går under inga omständigheter ner tydligen :laugh:
 
MUSH är helfoder för katt och alla tre sorter uppfyller NRCs näringsrekommandationer. Den gula uppfyller kraven för växande individer. Ger man 50-50 av rosa och vit uppfylls rekommendationerna för dräktiga och digivande katter också.

Den första varianten MUSH lanserade till katt var inte helfoder, men sedan anlitade de mig för att göra recepten så numera är alla deras Vaisto Cat helfoder för katt. Jag har fött upp flera kullar på MUSH utan problem. Idel friska kattungar (och avelshonor).
Vad säger du om mush CAT till hund? Har en jäkligt kräsen vovve (6,5 kg) som av färskfoderbollar fr olika tillverkare bara vill äta mush CAT, provat flera olika mush hundvarianter. Har varit kräsen sen han var valp. Man testar nåt och så äter han det glatt i två dagar och sen kan det vara stopp. Hanfår annat än mush oxå ska tilläggas, torrfoder, blötfoder, äggula, kokt broccoli mm men det är helt beroende på dagshumöret vad som duger.
 
Vad säger du om mush CAT till hund? Har en jäkligt kräsen vovve (6,5 kg) som av färskfoderbollar fr olika tillverkare bara vill äta mush CAT, provat flera olika mush hundvarianter. Har varit kräsen sen han var valp. Man testar nåt och så äter han det glatt i två dagar och sen kan det vara stopp. Hanfår annat än mush oxå ska tilläggas, torrfoder, blötfoder, äggula, kokt broccoli mm men det är helt beroende på dagshumöret vad som duger.
Det är inga problem att ge hundar Vaisto Cat, annat än att det svider lite mer i plånboken. Tror att många, främst mindre sällskapshundar, skulle må bra av att äta Vaisto Cat eftersom det inte är lika fett som hundmaten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur mycket vätska får katten i sig när man fodrar med färskfoder (Mush)? Jag har googlat och läste att det ska vara ungefär lika mycket...
Svar
4
· Visningar
1 367
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Då Älva återigen reagerar på sin medicin så ska jag på veterinärs inrådan testa att ge henne ett tillskott som ska hjälpa magen att...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 156
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp