muskelvärk efter flygtur?

Apollo 13

Trådstartare
jag var ute och flög här om veckan... (över hästen och pladask på ryggen, landade på skuldrorna)
tänkte höra om ni vart med om någon vurpa från hästen och hur lång tid det har tagit för er att bli av med muskelverken?
det var ju ändå 9dagar sedan nu och jag tycker att de borde lugna ner sig iaf!:cry:

Sv: muskelvärk efter flygtur?

Flög av i lördags och landade på höften och sidan.
Var till min kotknackare i går så han fick lossa mina låsningar i nacken. Däremot satt höften fast och gick inte få loss.
Men det brukar lösa sig med mycket promenader och yoga.

Har landat på ryggen för ca 3 år sen och fick då låsningar i ryggen.
Gjorde inget utan gick och hade ont till jag fick rejält ryggskott efter ett halvår.
Prova kontakta en kiropraktor eller naprapat tycker jag. Så dom kan kolla att inget sitter fast.

jag var med om samma sak...ramlade av för två veckor sedan på en grusväg och har fortfarande ont i ryggen. Börjar bli lite orolig att någon muskel eller sena har rykt, för det här är en helt annan känsla än när man har sträckt sig. Kunde inte ens skritta hästen idag på ridlektionen liksom..:crazy:

Landade på höften efter en avtrillning förrförra sommaren. Jag hade ont i typ hela kroppen i flera veckor har jag för mig. Tur att det var näst sista dagen på ridlägret och inte den första ^^

jag flög genom luften när hästen jag ridit i flera år bockade för första o enda gången han någonsin gjort det.. 5 feta språng på raken eller så.. :p

landade framför hästkräket (befann mig typ ½ mil från stallet så var rädd att han skulle få för sig att springa hem) och studsade genast upp och fram o fånga hästen, då när jag får tag i han inser jag att jag tappat luften o fyfan va ont det gjorde.. men men fick ju tillbaka luften, red tillbaka till stallet..cycklade ½ milen hem..

vaknade nästa morgon och kunde inte lyfta huvet från kudden. kunde inte vrida huvet.. gjorde så jävla ont.. så fick åka in på akut röntgen och det snackades om nackkrage osv.. blää. visade sig iaf "bara" vara en sträkning i nackmuskelaturen eller nått...så jag fick ta det väldigt lugnt och bara vänta tills det gav sig - red inte på en månad :(

är så trött.
har vart hos läkaren och går på smärtstillande och anti inflamatoriskt.
så eftersom jag inte kände av det igår så började jag slarva med tabletterna och nu är skiiiiten tillbaka igen.
jag väntar fortfarande på att få komma tillbaka på röntgen, tror att jag kan åkt på en spricka i ett revben eller så :(

Hmmm om inte røntgen visar ngt føreslår ja en kiropraktor eller naprapat.
Ja har med tagit "flyglektioner" o førsta gången så gick ja inte heller till ngn sån o levde som ett kolli i två veckor sen tog de aldrig slut så ja pallrade mig ivæg o fick "låst upp" mig. Vilken befrielse! testa de funkar oftast. Nu går ja dit så fort ja tagit en flyglektion. (inte før att de hænder sååå ofta men asså flyga de e inte jætte kul)

Flög av i flygande pass (det e sant!) en sommar, landade på höften och fick krypa/hasa hela vägen hem! Hela sommaren gick innan jag var normal igen. Inga skador gick att konstatera, bara att det gjorde förjä-igt ont!
Ge det tid, men gör som som nån sa: kolla så inget sitter fel. Det är ett elände när kroppen väl har anpassat sig efter smärtan. Krya på Dig!

Kan inte säkerhetsvästar hjälpa ganska mycket så att det inte händer? alltså att man ramlar och göra illa ryggmusklerna.

jag hade väst när jag ramlade av, men jag menar det blir ju ändå platt fall. Grusvägar är ju i princip lika hårda som asfalt.

jag flög genom luften när hästen jag ridit i flera år bockade för första o enda gången han någonsin gjort det.. 5 feta språng på raken eller så.. :p

landade framför hästkräket (befann mig typ ½ mil från stallet så var rädd att han skulle få för sig att springa hem) och studsade genast upp och fram o fånga hästen, då när jag får tag i han inser jag att jag tappat luften o fyfan va ont det gjorde.. men men fick ju tillbaka luften, red tillbaka till stallet..cycklade ½ milen hem..

vaknade nästa morgon och kunde inte lyfta huvet från kudden. kunde inte vrida huvet.. gjorde så jävla ont.. så fick åka in på akut röntgen och det snackades om nackkrage osv.. blää. visade sig iaf "bara" vara en sträkning i nackmuskelaturen eller nått...så jag fick ta det väldigt lugnt och bara vänta tills det gav sig - red inte på en månad :(

Var med om exakt samma sak i vintras! När jag vaknade dagen efter kunde jag knapp hålla huvudet uppe och fick nackkrage och det tog månader innan det blev bra...

Till trådskaparen, om man har fått en skada så man stäcker musklerna runt nacken/ där i krokarna ska man ta det vääldigt försiktigt. MAn har inte samma skydd runt nacke/ryggrad, så om du skulle åka av igen är inte musklerna lika snabba, så du kan bryta nacken lätt som en plätt. Livsfarligt mao!

bläk känner fortfarande av ryggen.
oftast gör det ont i revbenet som jag tror jag fått en spricka i (men har vart för lat att gå på röntgen för att kolla upp) men jag har också ont i ryggraden då och då, men tror de e efter en kombination av flygresan och att jag har en så himla dålig säng (aldeless för mjuk)
skiten vill inte gå över!

Vore det inte bra att kolla upp allt med läkare/röntgen o sen ev kiropraktor (till ryggen, när revbenen läkt)........?
Annars kan du ju få bestående men och det är det inte värt för lite lathets skull...

En misstankt revbensfraktur ar inte en indikation for rontgen om det inte finns skalig misstanke om en underliggande pneumothorax (punktering av lungan), eftersom behandlingen ar densamma med eller utan pavisad fraktur - smartlindring, smartlindring och ater smartlindring...

Vid nackskada, speciellt om den uppkommit efter ett hogenergi-trauma (t.ex. fall fran hast, bilolycka i hogre hastigheter) brukar vi oftast rontga, i.s.h. om pat. har omhet mitt bak i nacken (over nackkotorna) och minskad rorlighet. Fast i de flesta fall brukar det rora sig om muskelstrackningar i nackmusklerna och aven de ligament som forbinder kotorna kan bli 'uttanjda' och orsaka smarta och stelhet. Behandling - smartstillande, varme, sjukgymnastik. Fast det kan ta flera manader innan symtomen slapper, ibland langre an sa.

Oavsett skadan är det väl alltid bra att kolla upp det, så att man gör det man kan.

Och ja, vissa saker tar väldigt lång tid att läka. Just därför är det väl bra att ta hand om det hela...?

Ja visst ar det battre att ta det sakra fore det osakra. Men som sagt, revbensfrakturer syns inte alltid pa rontgen och behandlingen ar densamma i vilket fall, darfor rontgar vi inte.
Det trakiga med mjukdelsskador i nacke och axlar ar att det inte gar att gora sa himla mkt at dem, och att de kan ta himla lang tid pa sig att laka. Det kan bli himla frustrerande men rent medicinskt ar det inte k
mycket mer vi kan erbjuda an smartstillande, muskelavslappnande och remiss till sjukgymnasten.

Röntgen menade jag mer till ryggen, så att allt är ok där.

Och remiss till sjukgymnast > besök hos sjukgymnast kan hjälpa till i läkningen en hel del.

jag åkte av en häst och landa på ryggen. ja hade ont ett bra tag innan ja gick till en naprapat som sa att ja hade haft en blönding men att den var läkt. så ja tycker att det va bra att du kolla upp..

Jag har en remiss till röntgen, eftersom jag har ont i ryggragen också och inte endast i revbenet.

Slog näsan i knäna? Blödde näsblod och var öm i kran ett tag? Se´n blev det bra....!:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 689
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 899
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka