• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare pelaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 312
P

pelaren

Behöver hjälp med vad man kan ge hästen för tillskott så man hjälper den att bygga muskler. Måste få upp muskelmassan på hästens rygg... Så, vad är mest effektivt?????

Sv: Muskler

Det beror sig ju på vad hästen behöver i foderstaten. Om den har svårt att sätta muskler så kan det ju vara protein som saknas. har du analys på grovfodret? Det bästa, enligt min mening, för hästar som behöver mer hull och muskler är lusern. Men som sagt, det beror lite på vad som saknas i foderstaten..

En bra balanserad uträknad foderstat på analyserat foder då får du en häst som musklar sig som den ska förutsatt att den tränas på ett korrekt sätt.

I många stall där jag har stått har jag sett jätte stor skillnad på hästar som får en uträknad foderstat och på hästar som inte får det. Hur mycket dom än tränar (flera av dom som inte har uträknad foderstat) så musklar sig hästan bara till en viss gräns medans dom som har en korrekt foderstat musklas "fullt ut".

Som de andra redan skrivit... En korrekt foderstat uträknat från det aktuella grovfodrets värden. Då ser man att hästen får i sig tillräckligt av allt.

Om hästen har svårt att sätta muskler kan det bero på proteinbrist (visar sig som tunn rygg och kors och bukighet).

Vad får hästen i dagens läge? Hur mkt?

Finns det analys på grovfodret? Så man kan titta på om det inenhåller lågt värde av protein (vanligt!).

Tack för svaren! :bow: :bow:
Han är fin och välmusklad i övrigt och grovfordret har bra värden. Han behöver dock sätta mer muskler just över ryggen (beror mest på hans konstruktion)... Skall titta på den där müslin!

Andra tillskott? Vill ha fler tips!!!

pelaren skrev:
Han är fin och välmusklad i övrigt och grovfordret har bra värden.

Vad ÄR det för värden då?

Är du säker på att han får i sig tillräckligt av protein? Och selen?

pelaren skrev:
Behöver hjälp med vad man kan ge hästen för tillskott så man hjälper den att bygga muskler. Måste få upp muskelmassan på hästens rygg... Så, vad är mest effektivt?????

I somras fick jag en ny häst. Hon hade inga muskler och var ganska tunn. Idag har hon musklat sig riktigt bra och har mkt bra hull och bra kondition. Jag har varierat ridningen rätt mkt. Dressyrpass, träna mkt på avbrott/fattningar, tempoväxling och bakbensaktiviteten. Korta uteritter (30 min) med mestadels trav och/eller galopp (lugnt pass för hästen), längre uteritter med mkt galopp och trav, men även mkt skritt, så har jag även bara skrittat ut i skogen på 1 timme ibland, klättrat regelbundet, pulsat i snö och sånt där. Även hoppat lite. Hon går även på lusernpellets.

pelaren skrev:
Tack för svaren! :bow: :bow:
Han är fin och välmusklad i övrigt och grovfordret har bra värden. Han behöver dock sätta mer muskler just över ryggen (beror mest på hans konstruktion)... Skall titta på den där müslin!

Andra tillskott? Vill ha fler tips!!!

Om hästen inte har problem med att sätta muskler på övriga kroppen så är det träningen som det är fel på.
Börja klättra mer så ska du se att ryggen kommer ifatt!

pelaren skrev:

Man kan aldrig äta sig till muskler... vilket jag tycker är synd:cry:

Förutsatt att din häst har ett fullgott foder så är det träning och ännu mera träning som gäller för att få till mera muskler.
Att ge hästen dyra fodertillskott utan rätt träning är att kasta pengarna i sjön.
Kvoten mellan energi och protein ändras inte med att träningsintensiteten ökas, hästen behöver helt enkelt mer av allt, så om fodret är som det ska så finns det inga tillskott som kan hjälpa dig.

Omusklade hästar kan man ge e-vitamin.
Vi ger våra vetegroddolja där det finns mkt e-vitamin i.. Dom har fina muskler och dom får även finare päls..

som andra skriver så har även jag hört att e-vitamin hjälper till när man bygger muskler, men det allra viktigaste är en bra kost överhuvudtaget och varierad ridning i tex skogsbackar, klättring, cavalletti i skritt och trav mm:bump:

Han har fått e-vitamin förut.. skall köpa det igen! Men sen är det ju som ni säger att jag måste lägga om träningen... har mest ridit dressyr på honom (eller nästan bara :angel: ). Så det blir fram med cavaletti och ut och klättra + e-vitamin!

Tack för goda råd!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka