muskling av manken

Corminta

Trådstartare
har prcis fått hem ett halvblodssto som stått i ett år. Hon är 14 år och har tidigare tävlat fälttävlan. Hon har relativt mycket muskler kvar men har tappat mycket i manken vilket leder till att sadeln inte passar riktigt.
Då hon är ömfotad och hovslagaren verkar i princip okontaktbar får jag hålla till på "snälla" ställen.

Tips på träningsmetoder önskas och mottages med värme
MVH kajsa

Sv: muskling av manken

Om jag inte är helt ute och cyklar, så är väl sidvärtsrörelser bra för att muskla runt manken. Tex skänkelvikningar, Lycka till:bump:

Ett tips är att rida mycket barbacka, min häst växte massor på manken en period när jag red mer barbacka, för då får de plats att verkligen röra alla muskler som kan hindras lite av en sadel. Klättra och sådär, samt körning, men inkörd kanske inte hon är.

nej hon är inte inkörd men jag planerar att tömköra henne när nerverna kommit lite mer i balans (ganska nervös liten dam)
rider mycket i skritt, öppnor, slutor, skänkelvikningar med mera.
hon går i väldigt kuperad hage med mycket sten och vi klättrar lite då och då.
eftersom hon är så vass i manken vet jag inte om jag klarar av att rida barbacka än - kommer få världens skav och vågar inte ha lös filt som på pojkarna om den råkar glida av.

ska börja med upphöjda skrittcavaletti snart med, ska bara få stöden först

fler tips?

Hm, inte just nu, det var tipset jag fick av en sadelmakare

är det inte risk att paden glider om man bara har täckesgjord på den?
och med överrullningsgjord som jag kan tänka mig ligger ok för att hålla fast alltihop skjuter väl mig för långt bak?
skall prova men får nog se till så att hon accepterar ledaren från ryggen först (ett litet hisptroll långt från mina gamla pojkar)

Allt beror ju på ryttaren. Jag kan rida ut med bara en lös filt på min häst, men det är säkert olika.
Jag brukar ta täckesgjord och en vojlock när jag rider barbacka om jag inte vill bli svettig/smutsig.

jag har lös filt på pojkarna också men det kan ju hända att den glider lite eller blåser till, är lite osäker på hur hon reagerar då och vill hon ha av den måste ju jag hänga med!
rider just nu med en "skumgummi" pad under sadeln som ger bra tryck där musklerna fattas men är det bättre med en gelepad? Det borde ju bli mer frihet då men å andra sidan är den lika tjock hela vägen och borde på så sätt bara skjuta problemet lite grann.

hon har lite svårt att lägg apå hull också och ändå känns det som om hon får hur mycket mat som helst!
har aldrig haft en häst med den här typen problem förut så jag känner mig en aning rädd att ta egna beslut som du kanske förstår

är hon avmaskad? det kan vara en orsak till att hon ej tar sig..

att arbeta mkt i trav är bra för hästen, mycket fattningar -skritt-trav-skritt-trav i ett lugnt tempo gör att de jobbar under sig och sätter mer muskler..

att rida i en sadel som ej passar är inte bra, det blir mkt svårt för hästen att jobba korrekt och det medför att den inte heller kan muskla sig som den borde.. Barbacka med vojlock fastspänd med tömkörningsggjord är ett tips, att tömköra är oxå ett bra uppbyggnads tips så som att klättra med hästen..

hon tar sig fint, har musklat sig ovanligt fort med tanke på att hon bara varit halvt igång i två veckor nu!

Jag vet att det inte är bra med dåligt inpassad sadel men jag tycker den ligger relativt bra, hon är för liten i manken än så länge bara men när musklerna är där kommer den ligga som en smäck. Passar förresten bra med paden under nu med.
Red med bara vojlock häromdan men det gjorde helt enkelt förbannat ont (på mig, hästen trivdes) så jag får försöka hitta på något annat.

Ska tömköra nån dag men jag måste ha en bättre gjord innan dess, min är en aning hemmasnickrad så att säga.

Jag har lite svårt att få henne att rygga med ryggen också. (Både för hand och uppsuttet) inget motstånd i kroppen men så fort hon ska backa höjer hon halsen som en giraff, onte ller bara mentalt?

tack för all hjälp

Jag red barbacka med en tömkörnings/longeringsgjord över en tjock farskinnsvojlock. Gled aldrig och jag tyckte inte att jag kom för langt bak heller.

Corminta skrev:
har prcis fått hem ett halvblodssto som stått i ett år. Hon är 14 år och har tidigare tävlat fälttävlan. Hon har relativt mycket muskler kvar men har tappat mycket i manken vilket leder till att sadeln inte passar riktigt.
Då hon är ömfotad och hovslagaren verkar i princip okontaktbar får jag hålla till på "snälla" ställen.

Tips på träningsmetoder önskas och mottages med värme
MVH kajsa

Jag fick en del tips av min kompis att jag skulleklättra med min häst. så vi gick runt i skogen och klättrade och efter ungefär 2 månader märktes det stor skillnad.

Corminta skrev:
Jag har lite svårt att få henne att rygga med ryggen också. (Både för hand och uppsuttet) inget motstånd i kroppen men så fort hon ska backa höjer hon halsen som en giraff, onte ller bara mentalt?

att "rygga" en häst kräver en välmusklad eftergiven häst, rid framåt nu i början...;)

Problemet är att jag undviker ridning innan jag är helt säker på att hn är ren
tycker att hon markerat lite i trav på volt så nu blir det mental träning och arbete för hand tills hon blivit ordentligt kollad.

(ryggningarna fungerar bättre nu, hon griper för sig och använder lår och mage mycket bättre)

tack för alla tips

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 717
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både... 2
Svar
22
· Visningar
3 889
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 954
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31