Bukefalos 28 år!

musli till arab?

tezzie82

Trådstartare
det är så att min foderhäst behöver egentligen inget annat än hö och mineraler, men eftersom alla andra hästarna i stallet får krafftfoder 2ggr/dag så vill jag ge honom lite ändå. kan man ge 1dl 2ggr/dag utan att det spelar ngn roll? brukar ge morötter men har lite svårt att få tag i det hela tiden... funderar på mustang musli, behöver jag ge krafft mineraler oxå eller räcker det att ge muslin? tacksam för svar :)

jag har inte fått hem årets hö än så inga analyssvar, sedan får hästen han går ihop med hösilage så jag vet inte om det är ngn ide att analysera i år, de byter ju hög hela tiden ändå...
 
Sv: musli till arab?

Min häst får 2 dl HippoBas Musli "bara för att", och jag märker dårakt ingen skildnad varesig i hull eller temprament.

Så 1-2 dl är ingen fara :) Ett piss i missisippi typ :D

Ang mineraler så tycker jag du kan vänta tills du fått höanalysen, så att du vet vilka du ska köpa.
 
Sv: musli till arab?

För mineralernas skull ger 2 dl kraftfoder varken från eller till. Om grovfoderet tillgodoser mineralbehovet, så kanske du inte behöver köpa mineraler utan bara ge selentillskott, eftersom det saknas i grovfodret.
 
Sv: musli till arab?

Alltså 2dl tror jag inte märks särskilt mycket så då kvittar det nog nästan vad du ger för kraftfoder, om det bara är skrammel i krubban som är syftet. Vissa hästar kan kanske reagera om det är 2dl havre, men det är knappt det också... I stället för morötter finns ju äpplen också tex...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 756
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp