Müslifoder??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 385
T

Tebazz

Jag funderar på att byta ut min hästs foderstat nu när vi flyttar, och kan träna regelbundet.
Just nu när han stått på vila har han fått:
1/4L vetekli
1dl linfrö
1morot
5ml E-vitamin

Dock tycker han inte så mycket om vetekliet. Han äter ju upp det i brist på annat, men det var inte som när han fick havre och kastade i sig maten så fort han kom in.
Jag funderar på att ge honom något müslifoder, så jag slipper så mycket tillskott och jox.
I ridningen just nu är han rätt slö, ingen energi direkt. jag vet att man inte ska tvinga fram energi och motivation, men just nu är han inte ens pigg i skogen som han älskat att gå i förut.
Nu när vi flyttar kommer vi att träna rätt mycket, han kommer gå mycket dressyr, och lite hoppning ska vi försöka klämma in, så han kommer att få prestera rätt mycket, och vi kommer tävla en del också.

Funderar på att köpa HippoPro Champ, vad tror ni om den? Vilka tillskott behöver ni ge era hästar om utfodrar med detta fodret?
Eller har ni något förslag på annat foder, med lite mer energi i?

Sv: Müslifoder??

Det bästa vore om mna visste huir höet är så vi vet om vi behöver lägga till extra protein eller inte. I annat fall brukar det inte vara några konstigheter i müslifodren, korn, havre, ibland lucernhack (ibland tom utdrygat med hackat vanligt hö), ibland lite proteintillskott och andra sädesslag.

Hippopro champ innnehåller tydligen jästkultur och det är ju bra, men det är väl pelleterat och inte müsli? (osäker på det)

Oftast brukar dock inte fodren med en massa fancy namn vara något speciellt alls, utan havre och lite foderjäst kan nog ge ungefär samma resultat. Det blir bara lite tunnare i plånboken när du köper färdigfodren. Men det är klart, färdigblandat kanske är lite lättare att fodra med.

Jag ska ju flytta honom nu till helgen, och har tyvärr ingen aning om hösilagets värden där. Men ska ta reda på det när jag kommer dit, det lovar jag.
Mjo, det är väl tyvärr så det är. Dock måste jag extrafodra med e-vitaminer, pga lågt värde i höet. Är ingen fantast av havre, min häst skulle kunna få 7kg havre om dagen men det märks ingen skillnad. Energin i den märks inte av, vet inte hur det funkar riktigt. Men då kanske det inte gör någon skillnad med müslifodret heller?!
Inte heller säker på pellets eller müsli, men det gör nog ingen större skillnad...

Jo det är ju inte alla som reagerar på lite överskottsenergi genom maten, jag tror du helt enkelt få ge det tid och träna fram lusten att röra på sig mer och mer hos hästen. Jag skulle nog vänta med att köpa fodret tills jag sett analysen på hösilaget. Då vet man att det blir perfekt och slipper stå där med ett foder som inte alls gör någon nytta. Under tiden kan han ju äta det han ätit hittills, det är ju bara bra att inte byta allt rakt av när han ska få nytt hösilage och allt. Smyg in det nya kraftfodret sen när du vet vad som passar.

Hur är din häst i hull? Har den tendens till nerv eller är den lugn?
Min häst får nämligen ett müslifoder från Dodson & Horrell som heter "stay power". Ett jättebra foder!! :bow:
Det ger långsam hög energi, alltså jättebra energi som inte sätter sig i skallen (min häst blir tokig på tex havre). Den ger även mycket protein, utmärkt till min häst som lätt faller ur!
Annars finns det andra müslifoder från samma märke som är bra för andra typer av hästar! Dodson kan jag starkt rekomendera! Hästarna älskar det!:d

Jag ska ju flytta honom nu till helgen, och har tyvärr ingen aning om hösilagets värden där. Men ska ta reda på det när jag kommer dit, det lovar jag.
Mjo, det är väl tyvärr så det är. Dock måste jag extrafodra med e-vitaminer, pga lågt värde i höet. Är ingen fantast av havre, min häst skulle kunna få 7kg havre om dagen men det märks ingen skillnad. Energin i den märks inte av, vet inte hur det funkar riktigt. Men då kanske det inte gör någon skillnad med müslifodret heller?!
Inte heller säker på pellets eller müsli, men det gör nog ingen större skillnad...

Såg det nu, om han inte reagerar på havre, som ändå är känt för att ge bra med energi så passar mitt antagligen inte heller. Då är det nog inte fodret det är fel på, han kanske inte riktigt orkar eller har motivationen :confused: Lycka till ialf.:)

Haha, nej han är rätt lat min häst ;) Dock har han haft problem med sina hovar i sommar och i höst, så det är nog där problemet ligger. Men han har ingen tendens att bli nervig på det sättet, utan håller sig oftast på marken.
Min tränare rekomenderade dock Eggersman struktur mix. Ska nog testa det och se hur det går, så får jag väl lägga till något energirikt om det behövs sen kanske.
han har väldigt lätt för att lägga på sig min gammelman :D

Ska bara du flytta? eller hästen med? Isåfall vill bara säga att jag tycker du ska ta det lungt med foder ändringar när du presic har flytat. Det kan bli nog för stresit för hästen att byta stall, så om du byter foder kan kolik uppstå......Kanse är jag lite över känslig, har skälv en "kolik häst". :banana:

Hästen har flyttat :)
han har inte så lätt att få kolik, bara fått det en gång under de åren jag haft honom. Men jag hade samma foder som innan ett par dagar, sen började jag blanda i det nya fodret i det. Så vi får väl se när jag helt bytt över. han älskar i alla fall det nya fodret, går till och med in i spolspiltan när man lockar honom med det :rofl:
han är lugnet själv, så flytten har inte märkts av på honom. Han beter sig som om han alltid har stått där. han är väldigt trygg i sig själv min lilla häst :)

Kolik kan också uppstå kan jag tala om. Speciellt till känliga hästar med dålig fodersmältning. Kolik som i kraftigt anfall av magsmärtor då, det finns flera typer av kolik förstås.

Självklart kan kolik uppstå av tvära foderbyten...
Usch, just när jag hade postat det där inlägget ringde de från stallet och sa att hästen hade koliksymptom. Dock ej av foderbyten sa veterinären, snarare av skit från hagen och för dåligt med vätska. Ska aldrig säga att min häst är frisk mer :(

Jag skulle i första hand försöka ta reda på vad grovfodret har för värden. Om det är bra, så är det ju inte säkert att du behöver ge något kraftfoder alls = bättre för både hästen och plånboken :idea:

hoppas jag med. Veterinären kom ju och kände och klämde och grejade. Men hon trodde inte det var något allvarligt, utan bara tillfälligt. Hon sa att rätt mycket hästar får kolik just nu.

Jag har en ponny som är en degklump.
Jag ger honom havre nu + Mustangs Müssli Active och de har blivit en jätte skillnad...:)

Hmm.. låter ju som det funkat bra på din ponny!
Dock hjälper inte havre min häst alls ;) Ger honom eggersmann strukturmix, och tycker det funkar bra. inte mycket energi, men jag tror att det mer är motivationen. Han har haft ont i hovarnam så han inte tyckt det vart skoj alls, även om man inte märkt det så mycket på honom.
Men snart ska han få dojor igen, och då kommer han nog bli piggare :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 404
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 815
Senast: ildiko
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 421
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 035
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka