Musta äpplen? Päron?

@Luff vi har också i huvudsak päron hemma som kaj inte alls vet vad jag ska göra av... Saft kanske, för en saftmaja har jag.
Must verkar inga musterier göra på päron.
 
Vi har ett lokalt musteri som gör en sommarmust på 75 % äpplen och 25% päron.

Vi hade också i päron i musten vi gör förra året. Har inga exakta proportioner men uppskattar att vi nog också hade i 25-30 % päron och resten äpple. Jag vet inte om jag tycker att jag märker någon tydlig skillnad med päron i, mest att det känns bra att ta tillvara på dem. :)
 
Vi mustar (som nybörjare). Vi gjorde en ren päronmust, och gör nu en omgång cider av en blandning av äpple och päron. Jag har förstått det som att päronmust ofta blir lite för ointressant i smaken för att det ska vara "värt" att göra just på. Men hade också testat kanske 25% päron och resten äpple.
 
Det är ju någonting med att päronmust får sämre hållbarhet på grund av låg syrahalt. Så antingen ska en ha i 3.5 g citronsyra/liter päronmust eller blanda med äpple. Men det står ingenstans HUR lite äpple som är gränsen. Nåja, denna helgs mustning räddades av sonens äpplen så det blev nog 50/50. Men det är massor av päron kvar på träden...
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 932
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 878
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp