Mustang Foder

angelic-a

Trådstartare
Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i huvudet på honom.

Då jag inte har någon större koll på Mustang fodret så behöver jag råd!

Han behöver mer protein för att lättare bygga muskler, och jag har kikat på följande mustang foder med extra protein:

Pellets:

Agrivit mustang Protein +

Ett färdigfoder med extra mycket protein. Protein + passar väldigt väl när grovfodret är av låg eller mycket låg kvalitet. Det passar också alldeles utmärkt till hästar med högt proteinbehov såsom ston och unghästar eller vid behov av muskeluppbyggnad.

Agrivit mustang Protein + har också ångkokt spannmål vilket markant ökar hästen upptagningsförmåga av den kokta spannmålens näringsinnehåll. Vi har också tillsatt extra mycket biotin för att förebygga hovskörhet, linfrökaka extra biotin och självklart mycket lättillgängligt luserngräs.



Agrivit mustang Breed

Agrivit mustang Breed är ett pelleterat färdigfoder. Breed är anpassat för hästar med extra behov av protein. Såsom unghästar, dräktiga hästar eller äldre hästar. Breed passar också alldeles utmärkt då grovfodrets nivå på protein är lågt. Breed innhåller bl.a ångkokt havre vilket redcerar havren "heta" egenskaper men ger extra fiber. Dessutom innnehåller Breed lättupptagligt lusernprotein, linfrö kaka för hästens tarm och extra biotin för hovar man och päls.

Agrivit mustang Breed är som alla Agrivit mustangfoder smaksatt med äpple. Vidare har vi tillsatt dubbelt dos biotin för att undvika hovskörhet och förbättra man och päls.

Vitaminer och mineraler är av högsta kvalitet. Linfrö ingår också eftersom det stärker upp hästen grovtarm med en skyddande gel.


För- nackdelar med pellets? Har aldrig använt det.


Och så müsli:

Agrivit mustang Fiber Original

Agrivit mustang Fiber Original är ett helt nyutvecklat müsli fiber färdigfoder som är baserat på vår mycket populära Müsli Original, berikad med hackad lusern och fibrer från havre och vete.

Många hästar upplevs av ryttaren som "heta" när kraftfodergivan består av havre, därför har vi valt att göra Agrivit mustang Fiber Original havrefri.

Som i alla Agrivit mustangfoder innehåller Fiber Original, Linfrökaka vilket bildar ett skyddande gel i tarm. Biotin finns det extra mycket av i alla Mustangprodukter, så även i Fiber Original, regelbundet intag av biotin förbät trar päls och man samt minskar risken för hovskörhet.

Fiberfoder påverkar matsmältningsprocessen gynsamt genom långsamt foderintag och ökad salivutsöndring.


För- nackdelar med müsli?


All information är lånad från mustangfoders hemsida.
 
Sv: Mustang Foder

Varför ger du inte bara tex omellaserad lucernpellets till din häst? Eller om det behövs stora mängder protein sojaskrå. Ett passande mineralfoder behövs nog också!

De flesta muslivarianter innehåller väldigt mycket stärkelse, oftast mer än färdigfodren. Dvs ett dyrt sätt att ge hästen spannmål!
 
Sv: Mustang Foder

Om jag var dig skulle jag ge Mustang Original , samt lucernpellets (för att komma upp lite i protein). Men det hänger ju på vad du vilken prisnivå som du vill lägga dig på.

Fördelen med müsli är att det tar längre tid för hästen att tugga, jämfört med pelletsen.

Jag håller inte med Natasja om hennes kommentar. Alla typer av färdigfoder (müsli som pellets) är ett dyrare sätt att ge hästen spannmål!
 
Sv: Mustang Foder

Om jag var dig skulle jag ge Mustang Original , samt lucernpellets (för att komma upp lite i protein). Men det hänger ju på vad du vilken prisnivå som du vill lägga dig på.

Fördelen med müsli är att det tar längre tid för hästen att tugga, jämfört med pelletsen.

Jag håller inte med Natasja om hennes kommentar. Alla typer av färdigfoder (müsli som pellets) är ett dyrare sätt att ge hästen spannmål!

Det är en bra idé, men hästen i fråga blir så lös i magen av lusernpellets. Kan man kanske prova att ge mustang proteinpellets?
 
Sv: Mustang Foder

"Hippo Alfa har extra
högt innehåll av råprotein. Främst för föl och växande
hästar där det behövs proteintillskott. Hippo Alfa
innehåller hög andel lucern."

:D

De hästar jag gett det till har älskat det, det är små pellets.
 
Sv: Mustang Foder

Jag håller inte med Natasja om hennes kommentar. Alla typer av färdigfoder (müsli som pellets) är ett dyrare sätt att ge hästen spannmål!

Klart att alla färdigfoder är ett dyrare sätt att ge hästen spannmål! Men oftast är müsli det dyraste sättet. Många müslisorter (inte alla) innehåller en högra andel spannmål än många pelleterade foder och ofta dessutom till ett högre kilopris.

Stärkelsehalterna här visar ju att det är ganska mycket spannmål i Kraffts müslisorter, har tyvärr inga priser.
Krafft Groov 125 17%
Krafft Groov 90 16%
Krafft Groov 60 15%
Krafft Grund 24%
Krafft Protein 10%
Krafft Sport 24%
Krafft Sport SPC 24%
Krafft Müsli Röd 30%
Krafft Müsli Blå 40%
Krafft Müsli Grön 30%

Jag misstänker att det ser ganska lika ut på andra fabrikat också!
 
Sv: Mustang Foder

Det är en bra idé, men hästen i fråga blir så lös i magen av lusernpellets. Kan man kanske prova att ge mustang proteinpellets?

Har du gett melasserad lucernpellets eller omellaserad, så att du vet om det är lucernen eller melassen som ger den lösa magen? De flesta färdigfoder och koncentrat som har högt proteininnehåll, innehåller oftast lucern.
 
Sv: Mustang Foder

Hippo Alfa är jämförbart med Mustang Protein +.
Hippo Breed är jämförbart med Mustang Breed.

Den första raden innehåller mest protein. Jag tycker både Hippo och Mustang är två märken som fungerar bra. Har bra erfarenheter av båda.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 914
Senast: axel
·
S
Foder & Strö Ska byta foder nu har jag bestämmt. Har tidigare räknat tills jag har blivit galen på korn, havre, betfor, och ev. andra tillskott...
Svar
16
· Visningar
1 650
Senast: Molin
·
Foder & Strö Vilket av följande foder skulle ni rekommendera som komplement till en häst som får havre, korn, betfor, sojamjöl, olja och mineraler...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: Ina79
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 180
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp