Bukefalos 28 år!

Mycket blod i urinen vid maximal ansträgning?

J

jonson

Stoet verkar frisk för övrigt, har ingen feber, tävlar som travhäst på samma tider som innan problemen. Kissar normalt för övrigt, skvätter inte. Hon äter dåligt men har alltid gjort de även innan problemen.
Prover har tagits men inga fel har hittats. Hon har fått pencelin men inte blivit bättre. Ultraljud har dock inte gjorts än.

Problemen visar sig när hon gått snabbjobb. Framförallt efter en start. Då kissar hon vanligt när hon anländer, har blod i urinen efter värmning och efter start är det riktigt levrat. Ibland hinner man inte av med vagnen o ta hästen av gången inna hon skvätter ur sig blodet efter start. Ganska mycket. Dagen efter kissar hon som normalt igen.

Funderar på urinsten. Att stenen vandrar och hon får blödningar. Men då funderar jag om stenen kan vandra enbart när hästen presterar på max och inte annars?
 
Sv: Mycket blod i urinen vid maximal ansträgning?

Borde väl logiskt vara lika stor risk/chans att blodet kommer från livmodern, väldigt svårt att avgöra om det kommer från livmoder eller urin det blandar ju sig när det kommer ut dock borde chansen vara större att livmodern drar ihop sig mer vi hård ansträngning jämfört med lätt ansträngning, jag hade definitivt gjort ett ultraljud på livmoder och äggstockar kan ju även göras ett ultraljud på urinblåsan på samma gång. Jag hade definitivt låtit hästen ta det lugnt tills man vet varifrån blödningen kommer kan ju vara något som brister mer och mer för varje gång så innan man vet det hade i alla fall inte jag vågat riskera något.
 
Sv: Mycket blod i urinen vid maximal ansträgning?

Håller med Gylle, just att det kommer ut levrat blod känns ju som troligast från livmodern. För vart skulle det hinna levra sig i urinblåsa/urinvägar?
Är nog bara så att det pressas ut när hon sedan kissar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Behöver lite hjälp med tankar om min ena katt. I måndags em. när jag kom hem hittade jag bloddroppar i katternas låda och jag...
2
Svar
23
· Visningar
9 568
Senast: kissaihminen
·
Övr. Katt har en katt som vi upptäckt att hon hade väldiga problem med att kissa.. (en vanlig bondkatt) ringde såklart djursjukhuset och bokade...
Svar
13
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp