Bukefalos 28 år!

Mycket kiss

Jamtland

Trådstartare
Har tre äldre kastrerade honkatter, en på 18 och två som är 14. Nu vintertid anser de sig vara innekatter och går på låda och jag tycker mängden kiss har blivit väl stor i lådorna. De delar på två normalstora lådor och som det ser ut är det en av dem som katt enorma mängder. Det går liksom åt 4kg kattsand om dagen i den egna lådan och lite till i den andra. Vad kan ökade kissmängder hos äldre katter bero på? Ingen av dem beter sig annorlunda och alla äter som vanligt. Hur mycket var och en dricker är svårt att hålla koll på då katterna och hundarna (på eget initiativ ) delar vattenskål.
 
Det kan tyda på njurproblem. Det är vanligt på äldre katter. Behandlingsbart eller ej kan vet svara på efter lite prover.
 
När ett djur kissar och dricker mer så är det nästan alltid njurarna som är problemet. Det kan också bero på diabetes. Antingen får du ta med alla katterna till veterinären eller iallafall försöka ta urinprov på var och en och lämna in dem för analys så att de kan börja där. Eller så får du försöka klura ut vem utav dem det är som kissar så enormt mycket så att du kan åka in med den katten.
Det är ingen av dem som har magrat av? Det är nämligen också ett tecken och det brukar tyvärr gå enormt fort när de väl börjar magra av och de kan till och med bli dementa och börja kissa lite varstans eller börja ligga på ställen som de aldrig har legat på tidigare. Min dotters katt fick tyvärr problem med njurarna och hon skulle absolut ligga på en av köksbänkarna och hon har aldrig ens varit uppe på någon köksbänk tidigare eftersom det är totalförbjudet för katterna att vara där. Hon började också kissa överallt. Man märker tyvärr ofta inte problem med njurarna förren det har gått så långt att det inte går att göra något mer än att förkorta kattens lidande men har man tur så kan man ge specialmat och katten kan må bra igen. Det är alltså ganska bråttom till veterinären så mitt råd är att du försöker samla urinprov, märk dem och förvara dem i kylskåp på söndagkväll eller måndagmorgon och ring sedan din veterinär direkt på måndagmorgon och förklara läget så att du iallafall kan få lämna in urinproven för analys. Min dotters katt började bete sig underligt på torsdagskvällen och ville ligga på bänken. Samma dag började hon också kissa mer. Under helgen fullkomligt rasade hon i vikt. Jag ringde veterinären på fredagen men tyvärr hade ingen veterinär i mitt område tid förren på måndagen så vi kunde inte åka in förren då och då fanns det inget att göra för henne mer än att ta farväl. Min dotters katt var på sitt 15 år då.
 
Uppdatering
Var iväg med alla tre katterna till distriktsveterinären och efter blodprov (som de tack och lov tar i örat när det är så lite som behövs) har vi nu konstaterat att en av katterna ligger av diabetes. Hon hade ett värde på 22.6 medan de andra låg på 6,8 och 8,2.
Så eftersom sprutor varje dag inte känns okej ska vi nu försöka med tabletter två gånger om dagen. Jag känner mig lite tveksam, inte för att jag inte vill försöka men eftersom hon inte äter något annat än torrfoder så måste jag tvinga i henne tabletter två gånger om dagen... Och jag har under hennes 14 år verkligen ansträngt mig för att hitta något godis hon gillar men icke. Hur skulle ni ha gjort? Medicinera två gånger om dagen resten av kattens liv (under förutsättning att diabetesmedicinen fungerar) eller ta bort?
 
Beror på hur det skulle funka rent praktiskt med medicin, men jag hade nog valt sprutor, men ta bort vore ett alternativ, helt klart.
 
Uppdatering
Var iväg med alla tre katterna till distriktsveterinären och efter blodprov (som de tack och lov tar i örat när det är så lite som behövs) har vi nu konstaterat att en av katterna ligger av diabetes. Hon hade ett värde på 22.6 medan de andra låg på 6,8 och 8,2.
Så eftersom sprutor varje dag inte känns okej ska vi nu försöka med tabletter två gånger om dagen. Jag känner mig lite tveksam, inte för att jag inte vill försöka men eftersom hon inte äter något annat än torrfoder så måste jag tvinga i henne tabletter två gånger om dagen... Och jag har under hennes 14 år verkligen ansträngt mig för att hitta något godis hon gillar men icke. Hur skulle ni ha gjort? Medicinera två gånger om dagen resten av kattens liv (under förutsättning att diabetesmedicinen fungerar) eller ta bort?

Bara öppna munnen o stoppa in tabletten, hålla huvudet bakåt o låta katten svälja :) så gör jag med en av mina katters b-vitamin i tablettform.
 
Uppdatering
Var iväg med alla tre katterna till distriktsveterinären och efter blodprov (som de tack och lov tar i örat när det är så lite som behövs) har vi nu konstaterat att en av katterna ligger av diabetes. Hon hade ett värde på 22.6 medan de andra låg på 6,8 och 8,2.
Så eftersom sprutor varje dag inte känns okej ska vi nu försöka med tabletter två gånger om dagen. Jag känner mig lite tveksam, inte för att jag inte vill försöka men eftersom hon inte äter något annat än torrfoder så måste jag tvinga i henne tabletter två gånger om dagen... Och jag har under hennes 14 år verkligen ansträngt mig för att hitta något godis hon gillar men icke. Hur skulle ni ha gjort? Medicinera två gånger om dagen resten av kattens liv (under förutsättning att diabetesmedicinen fungerar) eller ta bort?
Jag hoppas att de också tagit fruktosaminprov för att kunna fastställa att det verkligen är diabetes.
Hoppas också att du fått dietråd. Med rätt diet (och viktminskning) kan ibland man minska och i vissa fall tom sluta med medicinering.
 
Men kan man ge insulin i form av tabletter?

Jag har en hund som diagnosticerades med diabetes för två veckor sen och det går löjligt enkelt att ge hennes sprutor.

och så har jag en katt som äter antibiotika i tablettform sen 6 veckor och det går också bra. Vi har en bra rutin även om han inte älskar det så funkar det
 
Senast ändrad:
Det finns en ingivare som man kan få eller köpa på apoteket som är väldigt bra när man ska ge katter tabletter. Då kan man lägga tabletten i svalget på dem och sedan bara massera lätt över struphuvudet så sväljer de automatiskt. Kolla med apoteket om de har en sådan eller ev. kan beställa hem till dig.

Skönt att ni fick veta vad felet var. Jag hade provat att behandla och tagit beslutet utefter hur behandlingen fungerar både praktiskt och utefter hur katten mår.

Edit. Hittade en ingivare på nätet också http://www.zoo.se/pilleringivare-buster-tablettmatare.html
 
Uppdatering
Var iväg med alla tre katterna till distriktsveterinären och efter blodprov (som de tack och lov tar i örat när det är så lite som behövs) har vi nu konstaterat att en av katterna ligger av diabetes. Hon hade ett värde på 22.6 medan de andra låg på 6,8 och 8,2.
Så eftersom sprutor varje dag inte känns okej ska vi nu försöka med tabletter två gånger om dagen. Jag känner mig lite tveksam, inte för att jag inte vill försöka men eftersom hon inte äter något annat än torrfoder så måste jag tvinga i henne tabletter två gånger om dagen... Och jag har under hennes 14 år verkligen ansträngt mig för att hitta något godis hon gillar men icke. Hur skulle ni ha gjort? Medicinera två gånger om dagen resten av kattens liv (under förutsättning att diabetesmedicinen fungerar) eller ta bort?

Jag skulle definitivt medicinera, så länge det funkar och katten inte lider.
Min ena katt måste äta kortison resten av livet, jag ger tablett varannan dag med tablettgivare, inga problem.
En risk med kortison hela livet är dock att risken för diabetes ökar.
Jag har förstått att man måste ge sprutorna vid samma tidpunkt varje dag, t ex kl 7 och 19.
Är det samma sak med tabletterna?
Det enda som gör det trixigt kan ju vara med kattvakt, dels att den ska kunna ge tabletter/spruta och att de exakta tiderna ska funka. Och man kan ju aldrig mer ta en sovmorgon eller gå ut och äta t ex, om inte sent.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 467
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: moster_punk
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
2 022
Senast: annie_cool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp