Mycket stor häst

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Lewis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 364

Lewis

Trådstartare
Jag har en häst som är 175 som vi håller på att köra in, men jag är lite orolig för att hon "blir för lång" då hon dessutom har rätt så lång rygg. Hur långa skaklar ska man ha? Mvh Tina

Sv: Mycket stor häst

vår dressyrhäst, som pappa knut tävlat framgångsrikt i körning med i 11 år är 174cm =) så visst går det:)

Bra! Men hur långa skaklar har nì? Går det med vanlig längd eller har ni extra långa?

Jag har kört en 1,82 häst... hon kunde gå i vanliga skacklar men det gick bättre med större förstås. Hon var också kring 1,80 lång så hon var rätt lång i kroppen.

Min erfarenhet är att det främst är beroende av hur hästen tar sina steg. Storhästen jag körde längde inte stegen så mycket bakåt eller hur man skall säga - hon trampade mest in under sig och kom inte så långt bak med hovarna. Annars hade det nog inte gått med vanliga skacklar.

vi har normalstora, inga extra långa. Men det är svårt att säg, jag vet inte vilken typ av vagn du använder. Det är kanske bäst att höra med ngn expert i ditt område för att vara på den säkra sidan. Men vi har aldrig stött på nackdelar med att köra en stor häst. Lycka Till! /P

Tack, ska nog göra det, om det är någon som känner någon i Västmanland som är duktig får ni gärna Pm:a mig...:)

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: warg
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Velig
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 461
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31