Myler och Sprenger

Jate Volim

Trådstartare
Hur är de i storlekarna?
En av hästarna ska få ett annat bett och hon har normalt 115 mm, har hon det även i dessa bett eller är de stora/små i storlekarna? Funderar kring Myler eftersom de har en svängd mundel och är lite annorlunda uppbygda samt över Sprengers bett eftersom de är ganska tjocka och den aktuella vanligen har väldigt tunna bett.

Mvh JV

Sv: Myler och Sprenger

Min har också 11.5 (i bett med lösa ringar) och jag har både Sprenger och Myler ;)

I sprenger så är dom sanna i storlekarna, så 11.5 är 11.5 (jag var skeptisk och dubbelmätta flera stycken plus kollade med folk här, men dom går att lita på i storlekar)

Myler är lite svårare, mitt är ett tvådelat med svångd mundel. det är 4.5" vilket ska vara 11.5cm och det tycker jag nog det är.
Dock är det lite stort för mig därför att det är D-ringar, så jag hade behövt 11cm egentligen.
Fast o man mäter det "rakt" så blir det 12.5 minst, men det ska ju inte ligga så i munnen så om man mäter det som det ska ligga, sådär böjt, då blir det 11.5cm.
Jag kan uppleva att det blir ltie stort just ibland för att man tar för mycket, då rakar det ju till sig i mnunnen temporärt, men å andra sidan så sitter det som det ska och är lagom långt när det "hänger" och man inte sitter och drar i det (vilket man ju förhoppningsvis inte gör hela tiden)
Jag tycekr inte Myler passar för att sitta och rida med för mycket stöd på, jut för att då ändras det hur det ligger i munnen och blir lite annan effekt på.
Det är ju heller inte gjort för det faktiskt, om man läser hur tillverkarna tänkt det. Finns även instruktioner om hur tygeltag blir, då dom blir lite annorlunda om man provar själva. Man får liksom ta lite mer innåt mot manken för att få samma effekt som en ställning på vanligt.
Dock är det väldigt tydligt och bra bett, jag gillar det mycket och det är ett av dom få som min häst gillar med.
Jag tycker verkligen det är bra, tydligt som sagt utan att vara skarpt på något sätt. Dom två sidorna rör sig verkligen helt självständigt och stör inte i munnen så dant.

Spengers äger jag Dynamic RS, men har även provat KK Ultra, hästen gillar Dynamic bättre då det faktistk fördelar trycket i munnen mycket bättre (jag har provat och känt massa själv, och hästen är bra på att visa) men alla deras bett är ju av bra kvalité så dom kan jag också rekommendera sålänge man hittar det man behöver.

Om du fortfarande vill ha ett relativt tunnt bett, och dessutom i 11.5 så kan du kolla bland Sprengers bridong bett, det är inte alltid dom finns i 11.5 annars beroende på modell. Dom är dessutom lite tunnare om hästen trivs bättre på det.

Andra bett jag ocskå gillar är Bombers, dom går att få både små och tunna i många modeller och är av väldigt bra kvalité. Perfekt för hästar med små munnar!

Lycka till!

Sv: Myler och Sprenger

Jag har sprengers bridongbett i 11,5 och det är lagom tjockt (alltså tillräckligt smalt för min hästs lilla mun) men jag fick beställa det via butiken, för det fanns inte hemma i någon av affärerna och det tog en halv evighet innan det kom hem. Kostnaden var den samma men väntan var lång. Nu är det några år sedan så det kanske är vanligare i sortimentet idag, det vet jag inte.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 614
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 998
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Jag skrev ett inlägg i februari om att jag blev dålig i magen en kväll och inte riktigt visste om det var ett skov på gång eller inte...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: Sazlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka