Myndighet sälja häst

Och vilka konkreta kriterier ska köparen uppfylla menar du?

Att bjuda högst tyder på att man ha råd att ha häst, det är den biten som fallerar oftast.

Hur ofta ser man inte folk som skriver kommentarer gällande omplaceringsdjur - t o m hos organisationer som Hundstallet - där folk skriver att de kan erbjuda världens bästa hem men har "liten plånbok" och därför tycker att de borde få djuret billigare?
 
Hur ofta ser man inte folk som skriver kommentarer gällande omplaceringsdjur - t o m hos organisationer som Hundstallet - där folk skriver att de kan erbjuda världens bästa hem men har "liten plånbok" och därför tycker att de borde få djuret billigare?
Rent krasst är det ett dåligt hem om det saknas pengar så fort man går utöver det normala, och även om man håller sig till det normala så betalar man hästens/hundens pris många gånger om man man går på fantastiskt hem men liten plånbok.
 
Nej men tycker det låter oseriöst att enbart sälja till högsta bud. Normalt sett anser jag att man vill se stället och prata med personen ifråga innan man säljer och accepterar ett bud. Så känner jag angående levande varelser.
Det har jag aldrig varit med om och inte hört om heller. Möjligtvis att säljaren kör hem hästen till köparen men inte att hen ber att få komma och titta var hästen ska bo innan hen säljer. En gång har en säljare bett mig skicka bilder på stallet. Det är det närmaste en sådan koll jag har kommit och där blev det ingen affär av andra skäl (hästens ben var slut av för mycket hoppande tyvärr).
Att man pratar däremot är ju normalt, lätt oundvikligt att sälja/köpa häst utan någon kommunikation alls.
När man säljer får man inse att sålt är sålt. Det kan vara en bulvan som köper, hästen säljs snart igen eller flyttar med sin ägare någon helt annanstans. När man har sålt har man inte längre något att säga till om gällande hästen.
Varför det skulle vara oseriöst att sälja till högsta bud förstår jag inte alls. Visst händer det att priset sänks något för ett hem där säljaren känner att det här kommer bli så bra men det hör ju inte till vanligheterna utan antingen gäller utsatt pris, eventuellt med någon prutmån eller så är det högstbjudande som gäller.
Visst kan det låta hårt men det är ju så det fungerar. I det här fallet är hästen tyvärr en vara.
 
Jag skulle aldrig få för mig att besöka en ev köpares stall likaväl som jag aldrig har varit med om att en säljare besökt mitt stall. Skulle inte köpt en häst om säljaren skulle ha det som krav.
Jag tolkar det som en stor varningssignal om gamla ägaren vill besöka tilltänkt stall. Visst skulle de få besöka stallet men kan de släppa hästen och inse att den verkligen är såld?

Så nej tack till säljare med extrema krav.
 
De hade ju kunnat göra åtminstone creditcheck på den som lägger högsta budet och efter det ha ett medelvärde på månadskostnad och se att personen som köper har råd att hålla hästen
 
De hade ju kunnat göra åtminstone creditcheck på den som lägger högsta budet och efter det ha ett medelvärde på månadskostnad och se att personen som köper har råd att hålla hästen

Det är fortfarande mycket svårt att få till juridiskt.

Förvaltningslagen
9 § Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.
 
Det är fortfarande mycket svårt att få till juridiskt.

Förvaltningslagen
9 § Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.

Ja jo men en kreditupplysning sker ju ändå snabbt.

Jag tycker inte man ska se hästar (levande djur i allmännhet) som "saker". Det är ju fört på tal med när man läser om tvister... fast vi är ju inte där än..
 
Det är fortfarande mycket svårt att få till juridiskt.

Förvaltningslagen
9 § Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.
Troligen kollas köparen upp men kanske inte genom kreditupplysningar utan via en annan myndighet. Man gör en check med Kronofogdemyndigheten så att det inte finns någon skuld där. Finns det kanske det blir så istället att Kf tar pengarna till skulden och nästa budgivare erbjuds hästen istället om första köparen inte har tillräckligt till att betala bägge.
 
Ja jo men en kreditupplysning sker ju ändå snabbt.

Jag tycker inte man ska se hästar (levande djur i allmännhet) som "saker". Det är ju fört på tal med när man läser om tvister... fast vi är ju inte där än..

Nej och så länge vi inte är där så..
Sen tror jag ur perspektivet som diskuteras här kommet inte ske någon förändring.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Samhälle Hittade en guldring utomhus i somras som jag nu fått tillbaka och vill sälja. Vad är bäst? Kollade lite på guldbrev som hade högst pris...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Liten
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp