Mystiska ljud och konstig led-rörelse utan smärta!?

G

Geisli

Jag har en minishettis på 3 år som jag idag upptäckte har nåt knepigt fel på sina bakben. Hörde ett ljud i varje steg när jag tömkörde och tittade ner på hans små bakkotor - för varje steg han sätter ner hoven så "rycker" kronbenet (benet mellan hovbenet och kotbenet tror jag det heter) sig bakåt/nedåt i ett knix... Öhh...fattar nån vad jag menar? :o Ljudet låter "knock"

Om man ser på hov och ben från sidan när han står stilla så upplever jag att benet precis ovanför hoven (under kotan) har en mer konvex/utåtbuktad linje än rak eller t o m inåtbuktad, som på de flesta hästar. Detta har jag lagt märke till tidigare, men har aldrig hört ljudet förut.

NÅN som varit med om detta och kan tala om för mig vad det handlar om??? :confused:

Det enda jag kan hitta i mina böcker om nåt liknande är att unghästar kan få upprätade kotor av brist på kalsium och fosfor under uppväxten. Jag har haft honom i två månader. Uppfödaren som hade honom i hans två första år kan ha slarvat med både det ena och det andra enligt förra ägaren. :mad:

Ingenstans kan jag hitta detta med att det låter och rycker i leden. På intet vis är han halt eller har ont, tvärtom är han extremt arbetsvillig och pigg. Undrar om han ska ha MYCKET rörelse, eller TVÄRTOM? Ser ju väldigt obehagligt ut för hans små senor det dära... :( Tänker själv genast på att få i honom extra B-vitaminer och Omega-3 - Plus kalsium och fosfor såklart, men får redan mineraler. Kanske ska ge honom lucern (kalsium) och kli (fosfor) för att öka intaget ännu mer ? Tjockisen blir ännu tjockare...jippi... :crazy:

Vill bara kolla här på Bukefalos för att se om nån hört talas om nåt liknande, ska försöka kolla med veterinär också.
 
Sv: Mystiska ljud och konstig led-rörelse utan smärta!?

Knarrar det,eller "klickar" det över i steget???
 
Sv: Mystiska ljud och konstig led-rörelse utan smärta!?

klickar skulle jag nog säga. Han sätter ned foten och när tyngden läggs på benet klickar benet kronbenet ner i "rätt" läge i hoven. Ser ryckigt ut.

När benet sedan är i luften igen så går det omärkligt tillbaka i sitt läge igen. Sen samma sak nästa gång det landar.

Inatt har jag funderat över om det kan vara något med senorna, att de är för korta på baksidan eller nåt? Kanske ska han stretchas??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mystiska ljud och konstig led-rörelse utan smärta!?

Läste just vad du skrivit på tråden "Bockhov".

Citat:

"Sv: Bockhov!

Kan komma hos unga hästar genom en rubbning i benens böjmuskulatur! Boxvila under ngn månad brukar rekomenderas i de lägena. Även om man överfodrar digivande sto så kan fölets skelett växa för snabbt i förhållande till böjsenorna, kotorna rätas då upp, och ibland kan bockhov förekomma.... Vid bockhovar så ska man se till att hålla efter trakterna noga vid avverkning.Kan även skos med halvmånesko i tån....
I svåra fall vet jag att de oppererats(tror att det gällt endast föl...) genom ett sensnitt..."


Det känns som om det kan rimma med mitt problem. Senorna verkar inte ha hunnit med. Kanske hans kotor kommit att växa sedan han kom till mig? Vid tre års ålder? Fick mineraler, lucern och kli osv... Kanske kroppen sög i sig vad den länge saknat och kom in i en tillväxtperiod???

Men "knixar" bockhovar??

I vilket fall så verkade jag genast ner den 1,5 mm som fanns att raspa utav hans små trakter igår, samt kortade av tån till vita linjen för att underlätta överrullningen. Det var vad både logik, instinkt och känsla sa åt mig att göra i detta läget.

Sedan rekommenderar du vila, medan nästa trådskrivare rekommenderar motion.... :p Precis det dilemmat jag kan tänka mig - vad göra? Men i fall detta har med en tillfällig tillväxtperiod att göra hos en ung häst, så borde vila vara det rätta. Ett permanent fel hos en vuxen häst som man vill komma till rätta med, så borde motion vara det rätta. Men med vila kan jag nog inte tänka mig att stänga in honom i en box just nu, däremot så kan jag ju låta bli att köra in honom just nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mystiska ljud och konstig led-rörelse utan smärta!?

*puttar upp*
 

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 382
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp