Bukefalos 28 år!

Mythbusters på Buke

Sv: Mythbusters på Buke

Menar du såhär?

IMG_6097.jpg
 
Sv: Mythbusters på Buke

Här har du en skäck med vita ben.
Eller hur menade du?
zilver1.jpg
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag undrar om hästar med 2 st virvlar i pannan är värre än än hästar med en virvel?!

Min polle är en riktig kärring och hon har 2 st virvlar!


haha! :rofl::rofl::rofl:
jag har precis samma sak med min häst! jag har en nordsvensk med två virvlar i pannan, och hon är en riktig "surtant"! brukar säga att hon är i klimakteriet! men, jag tror nog att det beror på att hon är ett tjurigt sto, mer än på virvlarna...men vem vet!?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Vad gäller virvlar i pannan har jag bara hört av en gammal hästkarl att det var lyckohästar om de hade 2 virvlar - mitt vita sto har 2 virvlar och hon har alltid varit en pärla - både i temperament och på hoppbanan.
Sen har jag hört att hästar med inåtböjda öronspetsar är lyckohästar med - i nån indiankultur tror jag det var.

i så fall har jag världens bästa häst, för hon har både 2 virvlar och inåt böjda öronspetsar! :D :banana:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Stämmer inte då jag pratat med "anställd vid SLU" och när jag frågade om varför folk säger att islandshästar är senare utvecklade än andra raser suckade h*n och sa; . Islandhästar utvecklas lika som alla andra hästraser och sluter sina tillväxtzoner vid samma tidpunkter som alla andra hästar.
Och då undrar jag vad grundas dessa uttalanden på? :confused:
Kanske istället är så att "de gamla hästbönderna" på Island var så kloka och insåg att om de väntade ut hästen och började inridningen sent och lät hästen ta tid på sig så höll den mycket längre? :idea:

Så om man lät även andra raser ta tid på sig så skulle de hålla längre..?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Kanske istället är så att "de gamla hästbönderna" på Island var så kloka och insåg att om de väntade ut hästen och började inridningen sent och lät hästen ta tid på sig så höll den mycket längre? :idea:

Så om man lät även andra raser ta tid på sig så skulle de hålla längre..?

Det köper jag!!! Men inte att de skulle utvecklas senare än andra hästraser. För de blir könsmogna vid samma ålder och de är färdigväxta vid 3-4 år precis som andra raser.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Att vissa vita hästar (skimlar) mobbas i hagen vet jag iallfall att det är sant..
 
Sv: Mythbusters på Buke

Det köper jag!!! Men inte att de skulle utvecklas senare än andra hästraser. För de blir könsmogna vid samma ålder och de är färdigväxta vid 3-4 år precis som andra raser.
Sen funderar jag på vad men menar med färdigväxt- en häst kan ju ha "växt ihop" i femårsålder men inte mentalt.

Jag vet att de gamla hästbönderna sa att de inte la hästen i flygande pass förrän den var åtta år då den inte var mogen för den förr.

Men det är en princip som tyvärr frångåtts rejält... :cool:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Sen funderar jag på vad men menar med färdigväxt- en häst kan ju ha "växt ihop" i femårsålder men inte mentalt.

Jag vet att de gamla hästbönderna sa att de inte la hästen i flygande pass förrän den var åtta år då den inte var mogen för den förr.

Men det är en princip som tyvärr frångåtts rejält... :cool:

Jag har hört uttrycket; islänningar är senare utvecklade och då undrar jag vad man grundar detta på?! Alla hästars skelett är färdigt i 4-årsåldern. Varför skulle man vänta ända till 8-årsåldern med flygande pass? Då måste det vara det mentala som påverkas och jag tycker inte att dagens islänningar verkar vara störda! Jag anser detta vara en myt!
 
Senast ändrad:
Sv: Mythbusters på Buke

Jag har hört uttrycket; islänningar är senare utvecklade och då undrar jag vad man grundar detta på?! Alla hästars skelett är färdigt i 4-årsåldern.
Och vad grundar du det på?

Man säger ju att t.ex. fullblod är snabbare utvecklade än andra raser, varför skulle då inte islandhästar kunna utvecklas senare?

Jag vet inte hur det ligger till, har inte heller utgett mig för att veta det. Jag bara funderar på vart det kommer ifrån men detta är väl inte helt rätt forum att diskutera det i. Jag ska lägga upp frågan på annat ställe.

Varför skulle man vänta ända till 8-årsåldern med flygande pass? Då måste det vara det mentala som påverkas och jag tycker inte att dagens islänningar verkar vara störda!
Men det betyder inte att man inte ska ta det lugnt och låta inridningen ta tid. Visst ligger det pengar i en snabb inridning/utveckling men i förlängningen ger det en häst som inte håller lika länge...

Jag anser detta vara en myt!
Tiis motsatsen är bevisad... :p
 
Sv: Mythbusters på Buke

Och vad grundar du det på?

Man säger ju att t.ex. fullblod är snabbare utvecklade än andra raser, varför skulle då inte islandhästar kunna utvecklas senare?

Jag vet inte hur det ligger till, har inte heller utgett mig för att veta det. Jag bara funderar på vart det kommer ifrån men detta är väl inte helt rätt forum att diskutera det i. Jag ska lägga upp frågan på annat ställe.

Men det betyder inte att man inte ska ta det lugnt och låta inridningen ta tid. Visst ligger det pengar i en snabb inridning/utveckling men i förlängningen ger det en häst som inte håller lika länge...

Tiis motsatsen är bevisad... :p


Hittade inlägget på islandsidan och kommer att följa den med intresse!:bow:
Jag vill också veta varifrån det kommer att islandshästen skulle vara senare utvecklad. Ett fullblod sluter inte sina tillväxtzoner tidigare. De är inte färdigväxta före en travare eller ett svenskt halvblod i kroppen inte heller en islänning. Och det finns ingen vetenskap som säger att en häst som påbörjas en träning senare skulle hålla längre. Det viktiga är att rätt träning ges!
 
Sv: Mythbusters på Buke

Enligt uppfödare på Island stämmer det. Islandshästen är ju en ras som tidigare fanns enbart på Island. Ett kargt landskap med näringsfattigt foder, kallt och blåsigt. Likadant väder ungefär som på Shetlandsöarna. Det är ganska självklart att sådana uppväxtförhållande gör att hästarna växer långsamt. Det går ju att broiler föda hästar nu också. om man proppar dem fulla med proteiner växer de för fort och blir icke hållbara.
Pga att islänningar och shettisar utvecklats under sådana tuffa förhållanden tycker jag bara det är logiskt att de växt långsammare.
Uppfödningen på Island har hållit på med detta i generationer och jag är övertygad om att de vet vad de pratar om.
 
Sv: Mythbusters på Buke

Min skäck har 4 vit ben så de finns. Väldigt många Paint horses har färgen Tobiano och de har nästan alltid vita ben.
 
Sv: Mythbusters på Buke

*KL*

orkar faktist inte läsa igenom hela tråden så jag vet inte om det har kommit upp att:

Hästar som ständigt visar ögonvitorna är opålitliga.
Hästar som har 2 virvlar i pannan är knäppa.
Ljusa hovar har ofta sämre kvalite än svarta hovar.


hade en ponny med 2 vita hovar dom va kassa.
En annan häst visade ögonvitorna jämt och hade två virvlar i pannan, den var hel fläng.
så dom myterna stämmer tycker jag :D
 
Sv: Mythbusters på Buke

*KL*



Hästar som ständigt visar ögonvitorna är opålitliga.
Hästar som har 2 virvlar i pannan är knäppa.
Ljusa hovar har ofta sämre kvalite än svarta hovar.


hade en ponny med 2 vita hovar dom va kassa.
En annan häst visade ögonvitorna jämt och hade två virvlar i pannan, den var hel fläng.
så dom myterna stämmer tycker jag :D


jag har en nordis med tre vita hovar och en svart, ingen hov är jättebra, men de vita är märkvärt sämre än den svarta, så det tycker jag stämmer.
däremot så tycker jag att den andra myten om virvlarna är helkonstig... jag tror inte att en häst påverkas av hur många virvlar den har i pannan... min häst har två virvlar, visserligen så är hon grinig ibland, men som sagt, hon är ett sto...annars är hon världens snällaste! går med en som en hund när man leder, snäll och pålitlig när man rider, helt underbar!:love:
 
Sv: Mythbusters på Buke

Jag gjorde nog mig otydlig när jag förklarade det med vita ben, det finnns inga skäckar med vit som dominant färg som har färgade ben (dvs bruna/svarta) Förstår ni ? :)
 
Sv: Mythbusters på Buke

Största myten av dem alla tycker jag är att hästar står upp när de sover och därför inte behöver mer än en smal spilta.. Inte aktuell idag kanske men en del äldre har påpekat den för mig och har varit helt oförstående för dagens krav. Min mamma har inge koll på det där heller utan larmade hela stallet när hon sett 1 häst ligga ner i hagen. Hon trodde den var död! hemskt upplevelse för henne...

Sen har jag funderat på om svarthavre är bättre för heta hästar än gul havre vilket också har påståtts? Vad är skillnaden mer än färgen?

Andra myter som jag stött på är att varmblods"trav"hästar som hoppar stampar av med endast 1 bakben? Så det sliter mer på det benet.. Har inte fått chans att studera det? ?? Och varför skulle det vara så?
 
Sv: Mythbusters på Buke

Största myten av dem alla tycker jag är att hästar står upp när de sover och därför inte behöver mer än en smal spilta.. Inte aktuell idag kanske men en del äldre har påpekat den för mig och har varit helt oförstående för dagens krav. Min mamma har inge koll på det där heller utan larmade hela stallet när hon sett 1 häst ligga ner i hagen. Hon trodde den var död! hemskt upplevelse för henne...

Sen har jag funderat på om svarthavre är bättre för heta hästar än gul havre vilket också har påståtts? Vad är skillnaden mer än färgen?

Andra myter som jag stött på är att varmblods"trav"hästar som hoppar stampar av med endast 1 bakben? Så det sliter mer på det benet.. Har inte fått chans att studera det? ?? Och varför skulle det vara så?

Stackars mamma :rofl: :D

Vad gäller travarna... Finns säkert hästar som gör så och jag kan tänka mig att det är vanligare på travarna eftersom de ofta (inte alltid) är väldigt oliksidiga. Men att ALLA travare skulle göra så går jag inte med på :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp