Nå La nivå

Irisstogenhage

Trådstartare
Hur lång tid kan det ta för att nå LA nivå? Har ridit i ett och ett halvt år och ska börja rida 4 privatlektioner och 2 gånger enskilt i veckan alltså kommer jag rida 6gånger i veckan. Går det att komma till LA nivå på några månader med detta upplägget? Om jag skulle rida terminsvis en gång i veckan skulle jag då rida 34 lektioner per år. Om jag rider 4 privatlektioner i veckan blir det 16 i månaden och 128 lektioner per år. Självklart är detta både jätte dyrt och kräver mycket tid men det är jag helt medveten om och har fixat.
 
Hur lång tid kan det ta för att nå LA nivå? Har ridit i ett och ett halvt år och ska börja rida 4 privatlektioner och 2 gånger enskilt i veckan alltså kommer jag rida 6gånger i veckan. Går det att komma till LA nivå på några månader med detta upplägget? Om jag skulle rida terminsvis en gång i veckan skulle jag då rida 34 lektioner per år. Om jag rider 4 privatlektioner i veckan blir det 16 i månaden och 128 lektioner per år. Självklart är detta både jätte dyrt och kräver mycket tid men det är jag helt medveten om och har fixat.
Var ligger din kunskap nu? Hur utbildade är hästarna du ska rida? Hur bra är tränaren? mm mm

Så svaret blir, hur långt är ett snöre.
 
Var ligger din kunskap nu? Hur utbildade är hästarna du ska rida? Hur bra är tränaren? mm mm

Så svaret blir, hur långt är ett snöre.

Hästarna har ingen särskild utbildning utan är ridskolehästar och jag skulle ha två olika ridlärare ena har ridit i SM, tävlar på nationell nivå, är C-tränare och B instruktör. Den andra tränar ungdomar som tävlar i SM och är ridinstruktör III och C-tränare. Min kunskap ligger just nu som nybörjare. Jag kan galoppfattningarna helt okej och har börjat träna på rätt galopp. Så det är ju verkligen nybörjarnivå.
 
Hästarna har ingen särskild utbildning utan är ridskolehästar och jag skulle ha två olika ridlärare ena har ridit i SM, tävlar på nationell nivå, är C-tränare och B instruktör. Den andra tränar ungdomar som tävlar i SM och är ridinstruktör III och C-tränare. Min kunskap ligger just nu som nybörjare. Jag kan galoppfattningarna helt okej och har börjat träna på rätt galopp. Så det är ju verkligen nybörjarnivå.
Fortfarande hur långt är ett snöre.

Vet en som gick från inte ridit till tävla 120 hoppning på under 18 månader och tränade högre på träning.
Hade möjlighet att rida 2 till 3 hästar om dagen och tränare kom till gård 2 gånger vecka och kanske det viktiga hästarna hade inga problem och även tävlat höjden tidigare och att personen haft hästar runt sig betydligt längre då både partner och barn hade hästar på gården och ett otroligt öga för avstånd, känna av kvalitén på galoppen och bra kroppskontroll.
Personen valde sedan andra intressen men kan få något infall då och då för att vara med på någon träning men rider inte annars nu mer.
 
Hästarna har ingen särskild utbildning utan är ridskolehästar och jag skulle ha två olika ridlärare ena har ridit i SM, tävlar på nationell nivå, är C-tränare och B instruktör. Den andra tränar ungdomar som tävlar i SM och är ridinstruktör III och C-tränare. Min kunskap ligger just nu som nybörjare. Jag kan galoppfattningarna helt okej och har börjat träna på rätt galopp. Så det är ju verkligen nybörjarnivå.
Du kommer inte till LA-nivå på några månader som nybörjare. Det är varken schysst mot hästen eller dig själv att försöka med det. Varför har du sådan panik?
 
Hur lång tid kan det ta för att nå LA nivå? Har ridit i ett och ett halvt år och ska börja rida 4 privatlektioner och 2 gånger enskilt i veckan alltså kommer jag rida 6gånger i veckan. Går det att komma till LA nivå på några månader med detta upplägget? Om jag skulle rida terminsvis en gång i veckan skulle jag då rida 34 lektioner per år. Om jag rider 4 privatlektioner i veckan blir det 16 i månaden och 128 lektioner per år. Självklart är detta både jätte dyrt och kräver mycket tid men det är jag helt medveten om och har fixat.
Varför är det så bråttom?
 
Fortfarande hur långt är ett snöre.

Vet en som gick från inte ridit till tävla 120 hoppning på under 18 månader och tränade högre på träning.
Hade möjlighet att rida 2 till 3 hästar om dagen och tränare kom till gård 2 gånger vecka och kanske det viktiga hästarna hade inga problem och även tävlat höjden tidigare och att personen haft hästar runt sig betydligt längre då både partner och barn hade hästar på gården och ett otroligt öga för avstånd, känna av kvalitén på galoppen och bra kroppskontroll.
Personen valde sedan andra intressen men kan få något infall då och då för att vara med på någon träning men rider inte annars nu mer.


Okej, förstår inte riktigt vad du menar med ett långt snöre?
 
Du kommer inte till LA-nivå på några månader som nybörjare. Det är varken schysst mot hästen eller dig själv att försöka med det. Varför har du sådan panik?


Jag skulle inte rida samma häst hela tiden. När man har tiden och pengarna för att kunna bli bättre fort varför inte göra det?
 
Om man har en mycket god kroppskontroll, motorik, balans, koordination samt är vältränad och har tränat olika idrottsgrenar så ja, varför inte? De flesta har inte det, speciellt inte dagens unga. Det handlar inte bara om mängden ridning, utan också om förutsättningarna. Om man inte har kroppskontroll och balans t ex måste man träna väldigt mycket mera för att bli duktig, även om det är fullt möjligt.
 
Hur lång tid kan det ta för att nå LA nivå? Har ridit i ett och ett halvt år och ska börja rida 4 privatlektioner och 2 gånger enskilt i veckan alltså kommer jag rida 6gånger i veckan. Går det att komma till LA nivå på några månader med detta upplägget? Om jag skulle rida terminsvis en gång i veckan skulle jag då rida 34 lektioner per år. Om jag rider 4 privatlektioner i veckan blir det 16 i månaden och 128 lektioner per år. Självklart är detta både jätte dyrt och kräver mycket tid men det är jag helt medveten om och har fixat.
Med 4 privatlektioner i veckan på bra hästar plus 2 ggr enskilt på dessa duktiga hästar så ja, absolut hade du kunnat om du är naturbegåvning kunna komma till LA nivå. Men som sagt, det finns dom som tränar i åratal och kan inte rida på en lb nivå så det är omöjligt att säga.

Dock tycker jag det låter som ett dyrt upplägg, har du råd med så många privatlekitoner i veckan hade jag nog siktat mer på att hitta en bra foderhäst ev bra medryttarhäst istället.

Sikta på att kunna mäta dig på tävlingar på LB nivå istället, det är en rimlig normal nivå som dom flesta som rider och tränar regelbundet med en okej häst kan. LA nivå är det hyfsat hög konkurrens i och det kräver en hel del av både häst och ryttare för att kunna få resultat som är okej.
 
Jag tror absolut du kan ta dig till LA nivå ifall du har en bra häst/hästar, bra tränare, bra fysiska förutsättningar (kondition, kroppkontroll, BALANS) och ett tydligt mål.

(Jag hade nog hellre valt 1 eller 2 hästar och inte variera för mkt mellan flera)

Det är lättare att börja som nybörjare utan olater och lära sig rätt direkt under kontroll av en lärare/tränare. Det är mycket svårare att nå dit ifall du "bara" lånar en medryttarhäst och leker rundor på eget bevåg.

Ge det åtminstone 1,5 år. Inte mindre skulle jag säga.
 
Ja om instruktören är värd sin titel så lär du ju lära dig väldigt mycket mer av att rida privatlektion än att tralla runt på egen hand på lånad häst. Säger sig självt.

Hur lång tid det sedan tar beror ju på en massa faktorer som ligger utanför ridningen också. Ska jag jämföra med mig själv så är jag en väldigt mycket bättre ryttare när allt i mitt liv flyter på än vad jag är när jag är stressad ;) Och så tror jag är fallet för många. Men du kommer förmodligen att göra stora framsteg av det upplägg du nämner, även om det inte går att säga hur lång tid det kan ta för dig att ta dig till LA.
 
Det är, som tidigare varit inne på, otroligt svårt att svara på.
Det beror på dina förutsättningar idag, vilket hästmaterial du får rida på osv. Samt om La-nivå är att kunna rida skänkelvikning och förvänd galopp på träning eller att kunna rida ett godkänt program på regional tävling. (Förutsätter att det handlar om dressyr nu, det kanske det inte gör?)

La i sig är ju inte särskilt svårt utan grundutbildning. Men det kräver ändå både viss styrka, teknik och balans från både häst och ryttare.
 
Jag skulle ju säga att utbildningsnivån på hästen (och temperament) har stor betydelse. En välutbildad, tålig och förlåtande häst med lite egen motor kan säkert ta dig till LA-nivå på mindre än ett år. Är den dessutom av sorten att den finner rätt form i princip av sig själv så handlar det bara om att du ska lära dig tekniken (sits och hjälpgivning) - då kan du säkert klara det på sex månader. Med det intensiva upplägget kan det gå fort.

Sedan är det förmodligen bara på just den hästen ... Så fort du sitter upp på en annan typ av häst så kan du vara tillbaka på nästan noll.

Tyvärr tar ju ridning lång tid att lära sig. Man brukar säga att det behövs 2000 repetitioner för att automatisera något motoriskt så det är ju ett gott riktmärke.

Det verkar ju nästan som en vadslagning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp