• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 965
S

Sweet

Har hemma en Griffin HB Dressyr på prov, inte den nya Richard Davidsson utan den vanliga HB´n. Samma bomvidd som jag har i min Griffin hoppsadel som ligger jättebra på min häst. MEN dressyrsadeln passar ju inte alls!! :cry: :crazy: Den ligger högt över hästen och glappar bak, jag trodde ju den skulle kunna passa då jag redan har en Griffin!! De är tydligen väldigt olika i bommen, mer än vad jag trodde! :eek:

Jag som så gärna ville ha en Griffin Dressyr också!! :cry:

Är det någon som vet om Griffin haflinger/cob dressyr är rakare eller mer svängd i bommen än HB´n? :confused:

(Jag gissar själv på att den är mer svängd än HB´n.)

Sv: Näää!

Du skulle försökt fått tag i en äldre dressyr sadel. Tror dom är rakare i bommen.
Jag hade sån förut till min pålle och den låg bra, fram till att den helt plötsligt var på tok för trång i bommen.
Tror jag köpte min för 1,5 år sen, innan dom började med alla olika modeller och namn...
Då hette den bara Griffin Dressyrsadel.
Vet inte hur Richard Davidsson är i bommen.

De hade en äldre Griffin inne i butiken också, en som var helt i läderlook men den var med normal bom men den såg jättesmal ut så jag är tveksam till om en vid bom räcker till min häst, hon har vid på hoppsadeln och Griffin har ju blivit vidare i sina bommar nu än de var förr.

Hej! Jag har en Griffin haflinger/cob dressyr och den är väldigt rak i bommen. Jag tycker inte att den är så vid fast jag har en x-vid. Köpte den till mitt kallblod men har den nu till en varmblodstravare. Hon har rak rygg och en liten manke. Hon kanske har mellen 95-100 grader(har aldrig mätt utan gissar). Har även haft den på andra varmblod som den suttit bra på. Men endel har jag haft en gelpad under för att den har varit lite för vid.

Vad är det för modell på hoppsadeln du har?
På bilder så tycker jag att det ser ut som att whitaker-modellen har en rakare bom än endel andra griffinsadlar.

Sweet skrev:
De hade en äldre Griffin inne i butiken också, en som var helt i läderlook men den var med normal bom men den såg jättesmal ut så jag är tveksam till om en vid bom räcker till min häst, hon har vid på hoppsadeln och Griffin har ju blivit vidare i sina bommar nu än de var förr.

Det är den modellen min medryttare hade på sin häst. Tror den är kring 4 år gammal. Den är rätt rak i bommen... Har inte jämfört den med de senare faktiskt men jag gillar denna skarpt! Tyvärr passar den inte Brisse.. :cry:

Jag har en Robert Whitaker och den ligger verkligen perfekt! Men jag vill ju gärna ha en dressyrsadel också och HB passar ju inte.

Min travare är rund som en tunna över ryggen och inte mycket till manke så kanske passar en Haflinger/cob bra då den är gjord för "tunnor". Prova kan man ju alltid göra.

Annars får jag väl leta efter en passande lädersadel i stället.

Liknande trådar

Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
767
Senast: Linda_A
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 630
Senast: Fibusen
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 803
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 009
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka