Nää..det här är inte sant.. bockhov =/

Alexandra_W

Trådstartare
De tar då eländet i skov de små kräken..ehh, förlåt..de små rara älsklingarna menar jag ju såklart :devil:

Tyckte Kele haltade på ena fram påväg ut till hagen igår, men när hon kom på bättre underlag (det är fruset lerknöggel första biten och sen is som är sandad) så såg hon ren ut. Kollade dock hovarna noga efter hovböld igår kväll. Ingenting, det enda jag hittade var att vb håller på att ge sig iväg lite på yttersidan. Nåja, hon var väl lite öm på knögglet då tänkte jag.

Imorse såg hon likadan ut, halt på knögglet och ohalt när det blev plant. Busade glatt i snön med. Men när jag tog in den för att rida valacken stäldle jag Kele på gången och kikade och klämde och kände. Inte ett smack, tills jag ställde mig på avstånd och tittade på henne. Sen svor jag en lång ramsa som måste fått stalltomtarna att rodna inne i sina gömslen.

Hon är påväg att utveckla bockhov på höger fram *kan inte i ord beksriva vad jag känner i ångestväg inför detta*

Ringde hovis som konstaterade "Men usch då, vad skulel DET vara bra för, har hon inte hittat på tillräckligt den där?" och kommer imorgon f.m.

Men FAN också.. =(
 
Nä men NU räcker det väl ändå????
Stackars dig, ska du aldrig kunna få lite lugn och ro över hästarna :cry:
Vet inte vad jag ska säga, mer än att jag tycker synd om er tre. Måtte det vända snart!
Håller alla tummar för att det ordnar sig för Kele också!
 
STACKARS NI för andra gången i dag!!

Som jag har förstått det så är det dock farligare om de ser bockhoviga ut som yngre. K är väl ändå uppemot 10 månader nu? Krumelur såg lite bockhovig ut på ena fram i början av jan (då 7½ mån) och jag ringde hovis i panik. Han kom snällt på studs, verkade ner trakten lite o återkom efter 2-3 v för att göra samma sak igen, och sedan har jag inte sett någon mer tendens till bockhov o hovis var mkt nöjd sist han var här.

Med det ville jag försöka muntra upp dig- det behöver inte vara så farligt. Det ska vara mkt större risk för bestående men om de utvecklar bockhov i 1-5 månadersåldern, iaf som jag tolkat litteraturen.

Hoppas det går bra!!
 
Enligt den info jag fick (det är ju det här jag varit LIVRÄDD för men börjat slappna av ang sen i JUNI) så är det 'värre' om de får det som åringar än som föl?

Problemet med Kele är ju att hon har sina förbannade hängande knän. Och de är med största snnolikhet roten till det här eländet.

Hon hänger ju i knäna och har så gjort sen i juni (eller var det juli kanske?). Dvs senorna hann inte med i tillväxten och var/blev 'för korta' och hon hängde i knäna (dvs hon är böjd framåt i knäna). Vi stretchade, begränsade betet och verkade ju frenetiskt hela sommaren. Kollad på klinik i juli och i november och de konstaterade att det är inte mer att göra änd et vi gör, men NOGA håll koll så hon inte går upp på tå (vilket hon INTE gjort), och hålla efter med TÄT verkning (jag har en hovslagare från himlen!).

Men nu har hon satt igång och växt i ett jävla jätteryck igen, och det ihop med knäproblemen är antagligen anledningen till det här eländet.

Men vi får se vad hovis säger imorgon, säger han minsta om klinik elelr dyra specialskor så ringer jag MK och frågar om jag kan ta med mig båda på tisdag, eller om Kele kan ta Visions tid.
 
Enligt den info jag fick (det är ju det här jag varit LIVRÄDD för men börjat slappna av ang sen i JUNI) så är det 'värre' om de får det som åringar än som föl?

OÄÄÄÄÄ!!!! Jag som fattat det som precis tvärt om :(.

Kom inte i håg att hon hade dessa problem redan i somras förrän du skrev det nu här igen (var ju fram till i dec ungefär bara här lite sporadiskt ibland). Går ju tyvärr inte riktigt att jämföra med Krumelurs lilla snabbt övergående tendens till bockhov då (han var ju jättefrisk tills i januari när spark o vricksakdorna började avlösa varandra. Ser dock mkt bättre ur nu).

Så du har en tid med V på tisdag. Du bestämde dig för det till slut. Blir nog skönt att få honom kollad igen. Hoppas du kan ta med K!!

Sköt om dig!
 
Japps, bokade tid i förrgår, för hältutredning, tandrasp och vaccination. Samma vet som jag haft vid de tidigare två besöken.

Känner att jag måste ha ett svar om det är något 'kroppsligt' eller inte innan jag försöker rida igenom det. Han har aldrig haft galopproblem på rakt spår förr och nu går det inte alls.

Fått ett tips ang korsleden med som jag ska ta upp med vet.

Det är inte helt okomplicerat om Kele får följa med, då måste jag se om jag kan muta in en kompi och henne stransport, och kolla hur mkt pappas bil drar på E-kort. På B-kort (dvs det enda jag har) har jag inte ens chans att få ner båda två samtidigt, jag överskrider lastvikten på i princip alal släp då =(
 
Jag har haft någon ponny som har haft tendens till bockhov men vi har ju alltid sett det tidigt då min hovslagare är väldigt bra på det med , men vi stretchar dem i den nedre hovleden kan man nog säga svårt att förklar hur man gör men det har funkat skitbra för oss i allafall och ingen som har bockhov ännu i allafall . Kan bli den tendensen tydligen om de har växt lite fort så inte senor och sånthänger med riktigt är vad jag har fått till svar så det är därför det har hjälp att stretcha hm hm blir lite krångligt det här men hoppas du förstår i allfall ( virrpanna idag )
 
Jodå, jag vet precis hur du menar med stretchen, jag stretchade Keles senor hela sommaren. Utan resultat dock tyvärr..

Sen är 'tendens' till bockhov lite fel uttryckt av mig, det är värre än så, men inte fullt utvecklad, men hon har tydligt högre trakter på höger fram och hoven 'stupar' mer ner mot marken. Mer cylinderformat än normal hovform.
 
Tror ni man kan få mängdrabatt på MK? =/

Hovis nyss varit här och konstaterat att visst hade jag rätt, hon är påväg upp på tå, dvs håller på och utvecklar en ny senkontraktur på bägge fram, HF är värst men VF är på väg. Han undrade som jag om det inte kunde vara från knäna.

Han rek koll på klinik utan tvekan eftersom han vill hon ska ha antiinflammatoriskt, ev i kombination med sjukbeslag.

Oh så ska jag minska ner utevistelsen samt ta in ett par timmar vid lunch så hon har en chans att lägga sig och vila (hon gör tyvärr inte det, men så hon iaf har CHANSEN).

Ringde MK (som snott Ultunas växelhäxa och nu är hon en växelÄNGEL..coolt) som som alltid är snälla och tillmötesgående och har tryckt in Kele med på tisdag.

Finfint, 'hela stallet' in på klinik på samma gång =/

Fast får väl köra i Kele första influensvaccinationssprutan när jag ändå är där, men det är också det enda positiva med det =/
 
kan du inte be hovis sätta på en liten tåsko, så hon använder trakten mer.....for a while.....

Jodå, men hovis vill ha henne på smärtstillande & antiinflammatoriskt samtidigt. Och för att slippa framtida knas med t ex försäkringsbolaget lär vi ju få 'veterinärorder' på det innan. Och distriktaren här är förutom inkompetent även hästrädd.

(Sen, om bara kliniken beordrar så ersätter försäkringsbolaget hovis räkningar med, vilket är ytterligare en fördel, men på intet sätt avgörande, det är en bonus).

Sen kan det vara läge att få en rtg på hovbenet och se var det tagit vägen, samt hur de ser ut i de där förbannade jävla krångelknäna *ursäkta språket*

Men om kliniken inte skulle kunnat ta in henne så hade vi satt in smärtstillande (butta) ändå, men för att eliminera risken attd et tar hus i helvete från försäkringsbolaget senare så är det bättre om det är vet som sagt det i första ledet.
 
SUCK!!!!!!!! Varför var det tvunget att vara lika illa som du trodde???

Bra att du fick en tid till henne oxå på tis. Det går bra, hon kan inte väga mer än 300 kg.
 
Jodå, viktmässigt går det bra. Problemet är bara risken att valacken skrämmer livet ur åringen. Åringen har hitills varit änglasnäll att lasta och bra att åka, men har aldrig åkt varken smalt eller uppbundet.

valacken däremot är en IDIOT att lasta. Kastar sig, reser sig, slänger sig ur och beter sig kort sagt som en jävla idiot. Han lugnar sig när han är i och rampen upp och man kört en bit. Sen kan man stanna och han står där och sover. Tar man ner rampen sätter han igång igen dock, för då ska han AV.

Så jag har grav ångest och huvudbry hur jag ska lösa det utan att åringen blir halvt ihjälskrämd och blir svår att lasta hon med.

Hade tänkt kalla in kompisen med E-kort och hennes extrastor Ifortrailer, den är dels stooor så de har gott om plats, men ffa är den step-up och då är valacken som ett litet lamm att lasta. Dessutom kan man stänga för ena dörren bakom honom när han är i och då är han kolugn. Jättebra på alla sätt och vis och hela problemscenariot borta. Bara det att den vägde 100 kg mer tom än jag trodde, vilket gör att det med pappas bil blir problem, den får dra 200 kg mindre än det totalt blir.

SÅ nu vetefan, och jag får magsår..
 
Suck! Kompisen vill inte låna ut både sig själv, sitt E-kort OCH den bli hon brukar använda till att dra IFOR-släpet själv?
 
Tyvärr inte då min bil är på plåtverkstad för att en gubbtjuv körde rakt in i mig. Så jag åker liiiiten hyrbil (VW Polo). Annars hade det varit löst lättplätt!
 
Precis som hon skrev, hade inte henens bil stått på verkstaden med torkande lack hade det inte varit några problem alls, men nu måste vi ha en annan bil, och den enda jag kan låna (och DET är inte lätt *s*) är pappas. Och den drar liite för lite.

Om det inte vore så att pappa skulle få en hjärtinfarkt om han ens visste att BÅDA ska åka så skulle jag försöka mygla åt mig hans nya firmabil. En lastbil för B kort, drar pluttlite på B men något så in åt helvete på E. men det är tyvärr uteslutet (min pappa är..som han är..)
 
Undrar om min pappa börjat gå på droger? Hopaps han fortsätter i så fall! :angel:

Först lyckades jag ju utan större problem få låna hans ögonsten (= bilen). Det brukar vara som att krama vatten ur en sten och stört omöjligt. Han vaktar den där bilen som om det vore en ädelsten. Men det gick ovanligt lätt och med ovanligt lite blodisande hot att få låna den. (På de 10 ggr jag försökt låna den har jag fått TVÄRNEJ 8 ggr, ett ja med blodisande hot om att det nånsin blir nåt fel på bilen efter jag lånat den så är jag ansvarig, och så den här gången när det gick ovanligt lätt och bara lite förhållningsorder (INTE slira på kopplingen, INTE vända släpet på gården, INTE backa släp i uppförsbacke, INGA hundar (utom pappas) i bilen, INGA hästgrejer, hö, spån, etc i närheten av bilen).

Och nu har jag lyckats få låna sproilans nya firmabilen! Lastbil med B-kort, drar 1600 kg för E-kort. Så det löser problemen =)

Men som sagt, han måste börjat knarka! :devil:
 
Undrar om min pappa börjat gå på droger? Hopaps han fortsätter i så fall!

:rofl:
Föräldrar förvånar en jämt och stänigt ;)
Bra att det fixade sig iallafall.
Hoppas du får BRA besked från kliniken denna gång ;)
 
Har du hört talas om "forpartssyndrom" Det finns beskrivet i en bok av Vet. R. Schultz från Danmark. Boken finns på svenska och i den boken finns en bra beskrivning av ditt problem.(Det låter som om det är detsamma) Vill du veta mer så hör av dig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp