Nää..det här är inte sant.. bockhov =/

En bockhov höger fram är det som ställt till det för min tjej i alla år... Har verkat och skott henne var 3-4:e vecka hela livet. Det kostar! Sen orsakar det spänningar i manke osv...

Stackars dig! Ibland undrar man nör helvetet ska ta slut! :cry:
 
Aldrig någonsin hört, och måste erkänna att jag övht inte ens kan gissa vad ordet betyder? Berätta gärna mer?

IOfs är Keles problem med största sannolikhet en vidareutveckling/förvärrande av de problem hon fick pga alldeles för snabb och stor tillväxt i somras. Hon drog ju iväg åt helsike för fort och senorna hann inte med så hon började hänga i knäna. Och vi har ju fått det oändligt mycket bättre, men inte helt bra (dvs hon har fortf hängt i knäna, dvs haft för korta senor)
 
Vad har det mer ställt till för problem? Förutom spänningar i manke (och antagligen också i bog - armbåge?) och täta skoningar? *nyfiken*
 
R. schultz och forpart syndrom är den samma danska vet. och obalans i framdel som nämnst i div. inlägg på sammetsmule,

ville dock helst undgå att nämna namn... men det kan ju ge en del förklaringar, och om jag ska skvallra mer så kommer motsvarande bok ut i en ny version inriktad på ridhästar i april i år, den tidagare version handlar mest om isländska hästar)

sen kan jag visst inte komma med fler avslöjande informationer i ett inlägg, men boken är bra, och författaren i fråga är helt fantastiskt duktig, one of a kind om man säger så, en kombination av vetenskap och lagom mycket alternativt i ett och samma koncept, annars har ju det alternativa en förmåga att spåra ur lite grann...)

mer info på www.rikkeschultz.dk

hjalle (also known as c.)
 
DÅ är jag ju med igen =) och då har jag ju (nyss) hört talas om det =)

Den där boken btw, vad är den skriven på för språk? Jag och danska är..inte kompatibelt =/
 
boken som inte har kommit ut än kommer först på danska, men blir troligtvis översatt till svenska inom snar framtid,

islandshäst varianten, som även den är klart rekommenderad även om man aldrig har, eller har planer på att rida islänning, finns på både danska och svenska "förstå din isländska häst"
 
appropå det så har R. skrivit ett rätt bra inlägg på hemsidan (se tidigare inlägg) om alternativ behandling, pröva att läsa det och se om du kan förstå språket, det är klart läsvärt!
 
Passar på att tacka dig jag med! Jag ska terrorisera både min equiatriker och veterinären med dina tips. Det MÅSTE gå få reda på vad som orsakar problemen för min häst. Just nu gissar alla bara men vi ska nog reda ut det!

Jag kan läsa danska så jag tacka så mycket för länken. Ska sitta här och läsa framåt småtimmarna när buset och fulla svennar vandrar hemåt.
 
Jag förstod NÄSTAN alla danska också, jag kanske lärt mig, det var ganska uthärdligt =)

TAsja - vi kommer bli portade på MK efter tisdag, två terrorister är nog en för mycket ;)
 
Ave rfarenhet vill jag minnas att det är da mycket lättare att förstå skriven danska än att förstå när någon talar;)

R. publicerarade en otroligt bra och lättförstådd artikel om "forparts-syndromet" i den danska tidningen "ridehesten", tror att det måste ha varit typ hösten -01 eller våren -02, Det blev en otrolig rush på kliniken då många som läst artikeln ringde upp och sa stt "det där är ju PRECIS min häst, varför har ingen tänkt på detta förrut..."
ofta har man ju som ryttare en väldigt tydlig känsla för precis vad det är som hästen har svårt för, och om så någon annan kommer och sätter ord på den känslan så blir det lite av en "aha- upplevelse"

Jag har inte någon kopia på just den artikeln här och nu, men jag vet att jag kan få fatt på den inom typ en m¨ånads tid eller så, vill gärna skicka en kopia om det kunde vara till någon hjälp,

fast å andra sidan så verkar det ju oxå vara mer av ett bakdels relaterat problem hos din häst oxå, det hör ju oxå till R's kunskapsområde, men omtalas inte i just den artikeln

Om inget annat hjälper så finns ju alltid alternativet att låta R. se på hästen i danmark, det är ju lite av ett stort projekt kan jag förstå, men med en så pass ung häst så kan det ju vara ett alternativ för att "rädda" dens framtid, prognosen är ju alltid bättre om man börjar i tid.
 
"som snott Ultunas växelhäxa och nu är hon en växelÄNGEL..coolt"

Är detta SANT? I så fall nalkas sannolikt Messias igen - vilket enligt Bibeln (om jag inte missminner mig - det var ett tag sedan söndagsskolan) bör betyda att jordens undergång är nära och vi skall drabbas av diverse katastrofer. Kanske bockhovar (djävulens tecken?) hör dit? Hon har inte plötsligt fått tre virvlar i form av sexor också?

För övrigt kan jag bara önska lycka till på MK! Det är ju i alla fall gott fika där...men allvarligt - jag lider med dig och din osannolika OTUR!

Hälsningar

Anneli
 
Inte för att det här är någon tröst men du vet A, som du och jag stod hos förut, födde upp en häst för kanske 10 år sen som hade hängknän och utvecklade sedemera bockhov på båda fram. Det fölet fick de ta bort när den var lite över året. Jag tror dessutom att de opererade den en gång också, utan förbättring :(
Där sa veterinären att det berodde på för kraftigt intag av kraftfoder (alltså för mycket havre enkelt uttryckt).
 
"som snott Ultunas växelhäxa och nu är hon en växelÄNGEL..coolt"

Är detta SANT?

Jpps. Hon jobbar åt MK sen ivf någon månad. om hon verkligen blivit en ÄNGEL ska vi låta vara osagt, men hon var TREVLIG i telefon. NU försökte jag ju inte få prata med en veterinär (där var hon en effektiv bromskloss på Ultuna) så innan jag testat det kan jag inte garantera änglastatusen riktigt ;)

Hmm, jag ska GENAST kolla virvlar ikväll :devil:
 
Ingen fara att det inte är uppmuntran, jag vill ju höra sådant där med.

I somras när hon började hänga i knäna var det ju fodret. IOfs inget kraftfoder, de fick de inte, men en mamma osm mjölkade alldeles för bra och ett bete som det var lite väl bra drag i. (Alla andra öste i deras ston kraftfoder, och slet sitt hår över kostnaden, och jag gav noll kraftfoder och slet mitt hår över hur jag skulle kunna bromsa mer när det inte fanns mer att ta bort, och tog dem av betet 12 h/dygn. ). Vet trodde mig inte först när jag kom in och hon sa "Ta bort allt fölets kraftfoder! och jag tyckte "Hon får inget kraftfoder ju!" och vet tyckte "Se då till att hon inte kommer åt mammas kraftfoder" och jag tyckte "Men mamma får inte HELLER något kraftfoder". Vet kastade en blick på smällfeta mamma och tittade sen på mig en lång stund och man såg tvivlet ;)

Där avvänjde ju jag såfort jag kunde sen, och då blev det bättre och sen har hon stått på uträknad foderstat där hon 'bara' fått så hon hållit hullet men inte mer.

Nu äter hon iofs i SIFFROR massor (88 MJ) men hon har ingenting att 'ta av'. Dvs hon är inte för tunn, men hon kan inte gå ner någonting utan att tappa i vikt och bli för mager, så nu finns det ju inget att sänka heller (svälta dem ska man ju inte). Utan det här är 'naturligt växtryck', vilket inte alls känns bra.

Nåja, får väl se vad de säger på tisdag, jag mäste det ju FORT iaf vilket ökar chanserna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp