När är avelshingstarna för gamla för att användas?

Fenestra

Trådstartare
Jag har funderat på detta länge.
Många av de äldre hingstarna får ett litet antal ston även om de nedärvt sig bra och därför frågar jag er.
När är hingsten "för gammal"?

Don Primero ligger högt på blupindex, fjärde plats, men är en äldre herre och får inte så mkt ston längre.
Briar född 91 ligger 11 på världsrankingen och får inte heller han så mkt ston utan lånas ut till holland istället.
Krack C som ligger lägre på rankingen kunde man få in för dyra pengar häromåret och han är född 92.
Lingh född 93 kommer hit och lyfts också samt använts av en hel del.

Jazz född 91 och Gribaldi född 93 ligger absolut i topp och kostade MKT pengar att använda kanske inte så konstigt att inte så många använder dem.

Hur många ston får ex Don Schufro född 93 toppar vårt blup men ligger bakom Briar på världsrankingen och hur många här skulle använda honom om han var tillgänglig på TAI och godkänd i ASVH?

Så när blir en hingst för gammal i era ögon? De som ligger med på topp 20 världsrankingen är de alla för gamla, om inte vad gör att en fungerar att använda oh inte en annan?

Nu har jag inte sån koll på hopphingstarna men det finns säkerligen ett liknande mönster där också.

Jag kritiserar ingen utan försöker bara få rätsida på hur man egentligen ska tänka och om man är dum som använder de gamla eller tvärtom dum som inte använder dem?

Nu har jag själv använt DP i år, just för att jag vill ha en avkomma efter honom. Tänker på ridbarhet och gång samt ev framtida avelsvärde hos ett sto. Vill gärna behålla men tror att jag förhoppningsvis kan hitta ryttare till avkomman om vi ska sälja.

Men hur ska man tänka framgent, hamnar man hopplöst efter?

Använder tyskar, holländare, danskar, fransmän mfl sina gamlingar eller står de o rostar igen i ngt fint pensionärshem ngnstans?
 
Sv: När är avelshingstarna för gamla för att användas?

Jag tänker lite som så att när en hingst har söner som verkar ge bättre eller minst lika bra avkommor så kan man hellre använda den yngre generationen (om inte den äldre hingsten har något väldigt speciellt eller av någon anledning kompletterar stoet mkt bättre.) Samtidigt så om en hingst har mkt avkommor men allihop blir som bäst halvbra så kan det nog vara dags att ta hingsten ur avel. Samtidigt så tycker jag att ung hingst->beprövat sto och tvärt om.

(Angående Don Schufro vet jag många som gärna skulle använda honom, inklusive jag själv. Tycker det är mkt underlig inställning till att kassera en hingst men godkänna söner till honom. Don Romatic börjar dock ligga på sån nivå att jag snart lika gärna kan använda honom. Har ett sto som jag inte riktigt vet vad hon lämnar, därav att jag gärna vill ha "ett säkert kort".)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 357
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 926
Senast: Vingra
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: MonteRose
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 625
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp