Utfodring av unghäst *hjälp*

Nikki o Fabian

Trådstartare
Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är vuxenvikten man ska gå på...Jag lyckas inte få till det med mineralerna till det nyligen inköpta hösilaget. Är det någon här som är kunnig?Jag har använt mej av två olika foderprogram, varav det ena har krafts mineraler inlagda som val och det är ju jätte bra. Men jag litar inte riktigt på att det blir rättdå det inte alls stämmer när jag fyller i uppgifterna i det andra programmet....Jag vill heller inte använda en massa kraftfoder om jag inte måste, men, måste så klart ge mineraler då Ca värdet samt Ca/P-kvoten blir för låg med bara hösilage och att hon måste få i sej selen, förr gav jag tokosel men nu finns ju inte det längre.Och om hon får 8 kg hösilage i programmet så har hon ett proteinöverskott och ett litet energi överskott så att ge mer av det känns ju inte bra, framförallt inte när hon står inne i ett varmt stall så många timmar på dygnet (inget som jag vill, hon ska stå i kallstall med anslutning till liten hage så att hon kan röra sej fritt dom timmar hon inte går i hagen med sin flock)Hästen är en unghäst född i maj 2011, arabsto på 142 cm i mkh, väldigt cool och verkar vara lättfödd. Jag har bara haft henne i ca 2, 5 veckor och under tiden hon stått hos mej så har hon fått fri tillgång på oanalyserat hö i slowfeeding-nät i boxen, ätit gräs i hagen/fått lunchhö.På det har hon gått från att man sett revbenen på henne till att revbenen nästan inte längre syns men känns, breddat sej över ryggen och korset är inte längre lika toppigt. Det är bra men hon ska ju inte bli fet i slutändan.Hon ligger lite efter i utbildning och har i princip bara gått i unghästflock hela livet samt blivit lite hanterad. Så vi tar det lugnt, borstar, lyfter hovar, binder upp i boxen och går korta promenader i grimma för tillfället.Jag köpte hösilage som skulle passa en unghäst pga att vi har just oanalyserat hö som ingår i hyran och som dessutom byts ut ca var 6:e vecka. Så för att skona hennes mage från foderbyten samt ge henne bra förutsättningar till en hållbar kropp fick det bli så här.Det är ju toppen med en analys, men jag får inte till det med mineralerna som ska skrivas in i programmet....Så idag får hon 6 kg hösilage i slowfeedingnät i boxen, 1 kg på golvet i boxen innan utsläpp och 1 kg till lunch i hagen. Utöver det har jag hängt upp ett vanligt hönät med fri tillgång till havrehalm. Sen ger jag 0.25 dl miner blå (bara för att....)Lite förvirrad som sagt. Någon som har några råd?Här är analysen:Ts 64%Smältbart råprotein 76Energi 7.0Ca 2.1P 2.0Mg 0.9Kalium 20.5
 
Sv: Utfodring av unghäst *hjälp*

Jag hjälper till i ett större avelsstall och där går alla unghästarna med fri tillgång på ensilage och får ,05-1kg pellets per individ.
Dom är fina och mår bra allihop!

Tänk inte för mycket är mitt råd.
Visst är det bra med analys på fodret så att man har ett hum om vad dom får i sig men att matcha perfekt med mineraler/kraftfoder är ofta ett jätteprojekt.

Fri tillgång på bra grovfoder och en dl mineraler av lämplig sort räcker alldeles ypperligt för dom flesta.
Märker man att dom faller ur (vilket ju din inte verkar göra) så får man börja leta orsaker och ev fylla på med kraftfoder.
 
Sv: Utfodring av unghäst *hjälp*

Men man kan ju inte se hur det ser ut inuti hästen, hullet kanske är bra men skelettet saknar sitt. Det märks ju inte förens hästen går sönder.
Sen lyckas jag hittills inte hitta ett bra mineralfoder som passar det hösilage jag har och jag vill inte bara tuta i henne för att.

Och hästarna du jobbat med, har dom stått uppstallade största delen av dygnet?
Känns som om att det är lättare att övergöda hästen på fri tillgång som står mycket i stallet än den som faktiskt rör på sej.
 
Sv: Utfodring av unghäst *hjälp*

Räkna själv!

Ca 8*2.1 = 16.8
P 8*2 = 16

Det får hon i sig genom 8 kg av ditt hösilage. Kolla upp hennes behov grundat på vuxenvikt och energibehov (jag hade testat typ 400 kg normalfödd om jag inte kände hästen eller visste vikten, hon väger knappast mer än 400).

Vilken är Kraffts mineraler har högst Ca/P-kvot? Hur mycket Ca och P innehåller den per kg? Jag vet bara att Vit har lägst kvot.
 
Sv: Utfodring av unghäst *hjälp*

Jag önskar att jag kom ihåg hur man räknade själv, har lärt mej det i skolan förut och satt och tragglade en massa men nu är det som bortblåst.
Jag vet att jag sparat papprena på hur man gör men efter att man flyttat hemifrån så vet jag inte var dom har hamnat....
Har lånat en foderbok från biblioteket, ska leta uträkningar där.

Men av det du räknat på i ditt inlägg, ska jag då ta Ca/P för att få ut kvoten? Och kvoten för en unghäst är?

Ska kolla krafts sida igen o testa räkna in dom olika värdena, om jag nu räknar rätt....
 
Sv: Utfodring av unghäst *hjälp*

Jag har svårt att tro att ca 16,8 och P 16 täcker behovet av mineraler. Kvoten bör vara 1,2-1,8 till alla hästar. Din kvot är för låg med enbart hösilage. Testa lägg in olika mineralfoder i programmet så ser du vad som passar bäst :) det jag kan säga på rak arm är att krafft minervit passar inte.
 
Sv: Utfodring av unghäst *hjälp*

Nya rön som jag har förstått anger att kvoten Ca/P ska ligga mellan 1,2 och 2,5 med riktvärde 1,7. Så 2.0 är helt ok så vida du överstiger minimibehoven med minst 20 %.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
760
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 231
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 824
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp