När är gräset dött?

finapina

Trådstartare
Hur mkt minus och hur länge krävs det innan gräset dör/är lågt i socker? Vi har nu haft minusgrader en vecka. Max +2 ett par dagar. Snö till och från. Mulet väder.
 
Hur mkt minus och hur länge krävs det innan gräset dör/är lågt i socker? Vi har nu haft minusgrader en vecka. Max +2 ett par dagar. Snö till och från. Mulet väder.
Jag tror inte du kan tänka så, avklippta gräs (dvs hö) är ju definitivt dött men innehåller ändå socker. Minns jag studierna rätt så kan hästar livnära sig på gräs som finns under snö = definitivt inte växer längre. Så energi bibehålls nog i gräset även om det är dött.
 
Hur mkt minus och hur länge krävs det innan gräset dör/är lågt i socker? Vi har nu haft minusgrader en vecka. Max +2 ett par dagar. Snö till och från. Mulet väder.
Gräset dör ju inte för att grässtrået vissnar - gräs har fleråriga rötter som lagrar socker för att ha energi att växa när det blir varmare igen. Jag har lärt mig att gräs växer om dygnsmedeltemperaturen är över +5.
 
Jag tror inte du kan tänka så, avklippta gräs (dvs hö) är ju definitivt dött men innehåller ändå socker. Minns jag studierna rätt så kan hästar livnära sig på gräs som finns under snö = definitivt inte växer längre. Så energi bibehålls nog i gräset även om det är dött.
Ja, hö och "visset gräs" och hö bibehåller sitt innehåll av både energi och protein. Vitamininnehållet minskar dock när gräset gulnar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 101
Senast: Hajfisk
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 279
Senast: AraSlei
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp