När analysen inte verkar stämma

Corax

Trådstartare
Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen.
MJ är 7.2 kg/foder
och smrp 63 g/kg.
Kvoten är ju toppen och jag var rädd för att djuret skulle bli (mer)boll på det då hon är lättfödd men jag märkte redan från början att hon började gå ner lite lagom långsamt i vikt vilket var tanken.
Tidigare har hon hållt sig fin på 95MJ/dag (jobbade då mer än nu)och jag la henne på 12kg, dvs 86.4 MJ (men har nog gett lite mer)Plus 4 kg oanalyserat hö. Jag räknade med att höet gav minst 20 MJ till, alltså ett överskott. Proteinet har jag inte brytt mig så mycket om eftersom det täckte behovet med råge.
Vikten/hullet är bra nu men jag tycker inte det verkar som att hon bygger muskler som hon ska och hon har tom minskat muskelmassan (för ögat).

Så första frågan är hur mycket diff man kan räkna med på hösilage från vall till färdig produkt?
Och vågar jag börja ge henne proteintillskott utan att det blir alldeles galet?
För något är det som inte stämmer!

Och min nästa oro gäller mineralerna. Hur ska jag kunna lita på analysen?
 
1, hur togs provet?

2, Hur är vallen omhändertagen? (insådd? När? Med vad? osv)

3, Tandstatus? Maskstatus?

4, hur arbetas hästen? Kan det vara en ändring i arbetet som gör att muskler inte byggs korrekt?

För mig har analyserna stämt 'över lag', dvs, det kan skilja från bal till bal, men genomsnittet blir rätt (våra äter en bal på 2,5 dagar).

Och ja, det verkar som nåt är mysko.
 
1, hur togs provet?

2, Hur är vallen omhändertagen? (insådd? När? Med vad? osv)

3, Tandstatus? Maskstatus?

4, hur arbetas hästen? Kan det vara en ändring i arbetet som gör att muskler inte byggs korrekt?

För mig har analyserna stämt 'över lag', dvs, det kan skilja från bal till bal, men genomsnittet blir rätt (våra äter en bal på 2,5 dagar).

Och ja, det verkar som nåt är mysko.
Jag vet tyvärr inget om vallen då jag står inhyst men jag kan inte tänka mig att den 'misskötts' i alla fall men jag kan ju självklart fråga.
Provet är taget på flera ställen på hela vallen.

Hästen tandkollas 2ggr år pga litet överbett och träckprovas 2ggr år och har de senaste åren inte behövt maskas.
Det som är skillnaden i jobb nu under vintern är att det 'bara' blir skritt vid uteritter (ca 1-2ggr/v)så det blir ju mer jobb inomhus men varierar mycket med tömkörning och bommar. Dessutom går hon färre dagar (5)i veckan än tidigare år.
Jag kan tillägga att hon är 14 och har vanligtvis lätt att bygga muskler vid balanserad foderstat.
 
@Corax jag hade tagit en ny analys och kollat om värdena då blir annorlunda .
Utöver det kan det ju bero på andra variabler såklart . Inkl E vitamin underskott ?
 
@Corax jag hade tagit en ny analys och kollat om värdena då blir annorlunda .
Utöver det kan det ju bero på andra variabler såklart . Inkl E vitamin underskott ?
Ja jag funderar på det men samtidigt kostar det en slant och även om jag avskyr att fodra 'i blindo' så lägger jag hellre den pengen på träning just nu. Fast det är klart, det är rätt meningslöst att träna om hon inte får i sig det hon ska.
Sen är vintern hennes absolut sämsta period och det har alltid varit jobbigare för henne då.
E-vitamin får hon (tyvärr)överskott av.
 
@Corax ja skitsurt att behöva ta om analysen håller jag med om...

Du kan ju alltid prova ändå att lägga på mer energi i första hand helt enkelt . Det är ju inte så att du är den enda som inte har en exakt uträknad foderstat till din häst . Däremot just att den verkar tappa i muskulatur samtidigt som du vill träna och gör det aktivt , hade jag själv varit bekymrad över och väldigt uppmärksam på om du nu väljer att "bara" fodra på .

på vilket sätt vet du att hon får överskott av E-vit ? Nyfiken :)
 
Senast ändrad:
För att hon får extra e-vitamin. :)
Jag ger selen/e-vit och det blir lite mer IE än behövligt för att komma upp i rätt selenmängd.

Jag får prova att fodra upp ett par kg medan jag funderar på om det är värt att göra en ny analys.
 
När är provet taget på vallen? funderar på om provet blev taget och efter blivit vänt mera och sedan blivit strängar, blad lossnar under när detta görs och sänker proteinet.
 
För att hon får extra e-vitamin. :)
Jag ger selen/e-vit och det blir lite mer IE än behövligt för att komma upp i rätt selenmängd.

Jag får prova att fodra upp ett par kg medan jag funderar på om det är värt att göra en ny analys.

Alltså jag fattar inte :o om analysen du tagit du misstänker inte stämmer , hur vet du om det är överskott på E-vit ? Har du en micromineral analys ovanpå den vanliga analysen alltså ? :confused:

Selo-E tillskott i sig innebär ju inget överskott på E vit ?
Förlåt om jag missat något /helt fattat fel vad du menar :confused:
 
Alltså jag fattar inte :o om analysen du tagit du misstänker inte stämmer , hur vet du om det är överskott på E-vit ? Har du en micromineral analys ovanpå den vanliga analysen alltså ? :confused:

Selo-E tillskott i sig innebär ju inget överskott på E vit ?
Förlåt om jag missat något /helt fattat fel vad du menar :confused:
För att hon får andra saker än grovfoder (och e-selen)? :D Vi har mikromineral-analys (som jag ju, precis som du skriver, inte har någon aning om den stämmer), men där ingår ju inte vitaminerna.
Jag tillsätter 2770 IE/dag vilket täcker hennes behov gott och väl.
 
Hur verkar analysen stämma för övriga hästar som får samma hösilage?
Ponnierna har aldrig varit så fina och slimmade som nu. De flesta av dem brukar dra på en del övervikt. Men jag vet inte om det beror på att de får mindre mängd grovfoder nu?
Å andra sidan så hade stallet ut en foderkonsult för ett par månader sedan som hjälpte många att räkna på foderstat, kan ha med det att göra då det verkar som att h*n har räknat lågt (då många var lite runda).
Men vi har inte någon smal häst på hela anläggningen i alla fall.

Jag är bara så förvånad över att min häst håller sig fin (inte blir boll)på 115MJ/dag. SÅÅ hårt går hon inte även om träningarna kan vara tuffa.
Egentligen ska jag bara vara glad över att kunna ge henne så mycket grovfoder utan att hon blir tjock. Jag tycker även att hon rundat till musklerna sedan trådstarten. Kanske det bara var en större diff på ett par balar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 150
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp