När befruktas man?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Anastacia

Trådstartare
Ja, när sperman når ägget. Jag vet :angel: men under hur lång tid är sperman livskraftig?
Och när under perioden är man mest fertil?
Läste nånstans att man kan bli gravid 7 dagar efter avslutad mens eller nått sådant.
Ni som vet en massa fakta om just befruktning :smirk: berätta. Jag är lite nyfiken på just det tillfället. Inte bara för att man själv är i "produktion" utan för att det är spännande!! :bump:
 
Sv: När befruktas man?

Man är som mest fertil under ägglossningen, d v s. ca. två veckor innan mens. Sperma kan leva upp till sju dagar i livmodern, så man kan teoretiskt bli gravid en vecka efter samlag.
 
Sv: När befruktas man?

De flesta har ägglossning i mitten av en cykel. En cykel är från dag 1 på din mens till nästa gång du ska få mens (alltså dagen innan den börjar). Så om du har mens i 7dagar och då den slutar, får din nästa mens efter 23dagar,så är din cykel 30dagar. Då har du troligast ägglossning på dag 15 i din cykel.
 
Sv: När befruktas man?

säkra perioder är inte alltid så himla säkra...
En av mina vänner har praktiserat säkra perioder sen hon gifte sig för över 20 år sen och det har fungerat utmärkt hela tiden, utom vid ETT enda tillfälle :p. De hade då redan 3 barn och tänkte nöja sig med det. Men ödet ville tydligen annorlunda. för de hade samlag TVÅ dagar efter avslutad mens och hon blev gravid... (om jag minns det hon berättade rätt - det var dock väldigt osannolikt att hon skulle bli gravid då..)
 
Sv: När befruktas man?

*räcker upp en hand* JAG vet också att säkra perioder INTE fungerar.
Typ som din vänninna, precis dagarna efter mens trodde vi att det var säkert... tji fick vi då vi har en son nu ju :banana: lika glada för det... men säkert var det inte :bow:
 
Sv: När befruktas man?

*räcker också upp en hand*. Sonen var i och för sig väldigt planerad men blev till 3 månader tidigare än som var tänkt :-)
 
Sv: När befruktas man?

Men...den "säkra"perioden är väl precis INNAN mens, inte efter. För om man har mens i en vecka, så är precis efter mens ca en vecka kvar tills ägglossning. Det skulle jag inte kalla säker!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 974
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp