Bukefalos 28 år!

När behövs Sjukintyg?

_FiA_

Trådstartare
Jag vet att det är 7 dagar man kan vara hemma från jobbet utan att behöva sjukintyg, men vad menas egentligen med det? Jag var hemma fredag den 2/5 sen den 5/5 och 6/5. Sen jobbade jag den 7/5 sen var jag sjuk 8/5 9/5


Räknas helgen in på något sätt? Vad händer eftersom jag var där och jobbade en dag emellan sjukdagarna?
 
Jag TROR att du behöver läkarintyg för den 9/5. Men jag är inte hundra, någon får gärna rätta mig.

Kalenderdagar är det som räknas. Om du dessutom insjuknar inom fem dagar från förra sjuktillfället så räknas de ihop.
 
Om inte din AG beslutat annat så krävs sjukintyg från och med åttonde dagen. Blir du sjuk på en måndag krävs det alltså sjukintyg from måndagen efter. I ditt fall från 9/5.

Nu har du brutit sjukperioden genom att jobba en dag 7/5. Sen har du återinsjuknat inom 5 dagar, då slipper du en ny karensdag. Du behöver sjukintyg från 8:e dagen i den "andra" sjukperioden. Så om din AG inte har andra regler än grundreglerna så behöver du inget sjukintyg alls förrän 15/5, om du fortfarande är sjuk då.

OBS att det finns gott om arbetsgivare som inte vet att sjukintygsperioden "startar om" när man återinsjuknar, och kan försöka kräva läkarintyg "direkt" vid återinsjuknandet för att inte dra två karensdagar, så håll koll.

Och som sagt, ovan gäller generellt. AG kan ha beslutat om sjukintyg från en tidigare dag, eller FK kan ha gjort det. Men normalt gäller from 8:e dagen.
 
"Om den anställda är sjuk i mer än sju dagar ska hon eller han lämna ett läkarintyg till dig som är arbetsgivare. Det är en förutsättning för att den anställda ska få sjuklön från och med den åttonde dagen.

Den anställda har rätt att gå till den läkare hon eller han själv väljer. Du kan kräva att arbetstagaren går till en speciell vårdgivare, till exempel en företagshälsovård om det regleras i kollektivavtal.

Läkarintyget behöver inte innehålla uppgifter om diagnos.

Intyg tidigare än åttonde dagen
Som arbetsgivare kan du, om det finns särskilda skäl, begära att den anställda styrker nedsatt arbetsförmåga med ett intyg ifrån läkare eller tandläkare tidigare än den åttonde dagen.

Du kan också begära att det finns läkarintyg som styrker nedsatt arbetsförmåga från och med den första dagen i varje kommande sjukperiod.

Även Försäkringskassan kan besluta att en anställd ska lämna läkarintyg tidigare än åttonde dagen, antingen på eget initiativ eller efter en begäran av dig som arbetsgivare. Ta kontakt med oss om du vill av vi ska göra en sådan prövning.

Om det finns kollektivavtal som reglerar skyldigheten att lämna läkarintyg är det avtalet som gäller."
---
http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/om_lakarintyg
 
"Om den anställda är sjuk i mer än sju dagar ska hon eller han lämna ett läkarintyg till dig som är arbetsgivare. Det är en förutsättning för att den anställda ska få sjuklön från och med den åttonde dagen.

Den anställda har rätt att gå till den läkare hon eller han själv väljer. Du kan kräva att arbetstagaren går till en speciell vårdgivare, till exempel en företagshälsovård om det regleras i kollektivavtal.

Läkarintyget behöver inte innehålla uppgifter om diagnos.

Intyg tidigare än åttonde dagen
Som arbetsgivare kan du, om det finns särskilda skäl, begära att den anställda styrker nedsatt arbetsförmåga med ett intyg ifrån läkare eller tandläkare tidigare än den åttonde dagen.

Du kan också begära att det finns läkarintyg som styrker nedsatt arbetsförmåga från och med den första dagen i varje kommande sjukperiod.

Även Försäkringskassan kan besluta att en anställd ska lämna läkarintyg tidigare än åttonde dagen, antingen på eget initiativ eller efter en begäran av dig som arbetsgivare. Ta kontakt med oss om du vill av vi ska göra en sådan prövning.

Om det finns kollektivavtal som reglerar skyldigheten att lämna läkarintyg är det avtalet som gäller."
---
http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/om_lakarintyg

Jo det där har jag ju läst på Fk´s sida, men det jag undrar är ju vad som menas med 8onde dagen? Jag jobbade ju som sagt en dag emellan
 
Det är kalenderdagar som avses, andra sjukperioden räknas in i den första (ingen ny karensdag).

Du var sjuk den 2/5, räkna hur många dagar du varit sjukskriven sedan då. Du drar bort en dag som du jobbat, och sedan kommer sjukdag 8.
 
Om inte din AG beslutat annat så krävs sjukintyg från och med åttonde dagen. Blir du sjuk på en måndag krävs det alltså sjukintyg from måndagen efter. I ditt fall från 9/5.

Nu har du brutit sjukperioden genom att jobba en dag 7/5. Sen har du återinsjuknat inom 5 dagar, då slipper du en ny karensdag. Du behöver sjukintyg från 8:e dagen i den "andra" sjukperioden. Så om din AG inte har andra regler än grundreglerna så behöver du inget sjukintyg alls förrän 15/5, om du fortfarande är sjuk då.

OBS att det finns gott om arbetsgivare som inte vet att sjukintygsperioden "startar om" när man återinsjuknar, och kan försöka kräva läkarintyg "direkt" vid återinsjuknandet för att inte dra två karensdagar, så håll koll.

Och som sagt, ovan gäller generellt. AG kan ha beslutat om sjukintyg från en tidigare dag, eller FK kan ha gjort det. Men normalt gäller from 8:e dagen.
Det låter ju bra om det skulle vara så här, Hur pass säker är du på detta?
 
Jag rättar mig själv.
---
När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg.

---

Lite udda att stora koncernen har så fel i sin sjukskrivningshantering (där jag jobbat tidigare). Observera dock att AG inte behöver acceptera läkarintyget utan alltid kan neka sjuklön.
 
Men om jag nu behöver sjukintyg 8 onde dagen i andra sjukperioden så borde det väl betyda att dagarna tickar från och med den 8/5? alltså:

8/5 9/5 12/5 13/5 14/5 15/5 16/5 19/5 ?
 
Det låter ju bra om det skulle vara så här, Hur pass säker är du på detta?

100% =)

http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/om_lakarintyg

Notera särskilt: "Läkarintyg vid återinsjuknande
När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg."

EDIT: Var visst svarat på innan, så blev upprepning.
 
Senast ändrad:
OT

Lånar tråden.... Ska sjukintyget till ag eller fk?? Min läkare sa att det skulle skickas till fk??
 
Men om jag nu behöver sjukintyg 8 onde dagen i andra sjukperioden så borde det väl betyda att dagarna tickar från och med den 8/5? alltså:

8/5 9/5 12/5 13/5 14/5 15/5 16/5 19/5 ?

Kalenderdagar, FK räknar alltid kalenderdagar. Du kan inte hoppa över helt eller annan dag som på schema är arbetsledig.
Omvänt så när du är sjukskriven får du betalt per kalenderdag, dvs må - söndag. Oavsett hur många dagar du egentligen skulle ha arbetat då. (Dock får du inte mer betalt för det, de splittar ut lönen per dag bara)

Så 8/5 började din andra sjukskrivningsperiod, och from åttonde dagen behövs intyg, dvs från 15/5.
 
OT

Lånar tråden.... Ska sjukintyget till ag eller fk?? Min läkare sa att det skulle skickas till fk??

Det ska till AG i första hand. Det är AG som betalar sjuklön första 14 dagarna. Sen ska FK ha intyget. Så om man t ex blir sjukskriven en månad så ska alltså först AG ha intyget och sen ska FK ha intyget. Så det är bra att ta en kopia.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 814
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 387
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 247
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp