När blir man för gammal?

Efter att ha upptäckt att jag har fått rynkor runt ögonen så har jag fått ännu mera ålderspanik än vad jag redan hade innan. Jag känner mig inte som min ålder utan det är som min utveckling har stannat vid typ 20-25 år. Jag klär mig rätt så alternativt och barnsligt och jag känner att jag kanske borde ge upp på det och uppföra mig mer som min verkliga ålder, men samtidigt så vet jag inte hur. Jag har inget jobb och kommer ganska troligt aldrig kunna jobba, jag har inga barn eller planerar att skaffa, jag klarar inte av sammanställningar osv så jag har liksom knappt något gemensamt med de flesta i min ålder. Jag har iofs knappt något gemensamt med de flesta yngre personer heller.
Jag har så himla mycket jag vill göra men pga min hälsa kan jag i princip inte göra något alls och det känns som att den lilla tiden jag har kvar innan jag måste bli vuxen och ge upp på mina barnsliga drömmar bara springer ifrån mig och jag springer efter och ropar ”vänta på mig!”
F4BE445D-7DC7-4750-ABF4-3B2E40A3674F.jpeg
 

Äsch, man måste inte bli "vuxen" på något särskilt sätt bara för att man har rynkor och är "gammal". Det verkar som om du har din egen stil&personlighet och det är verkligen mer än vad många har. Många följer med strömmarna och skaffar barn, gör karriär, köper hus, åker till Thailand på semester osv. utan att riktigt ha reflekterat över om det är detta de vill och någonstans i botten kanske det vilar en liten känsla av missbelåtenhet.

De livsvillkor vi får ser olika ut, därför kan inte alla passas in i "mallen". Jag tycker du verkar ha en rolig stil, och ett alternativt liv är det säkert inte bara jag som tycker är mer intressant än det konforma, så släpp ångesten och stressen och fortsätt leva livet på ditt sätt💖!
 
Min ålder på körkortet säger en ålder (baserat på antal år sen jag föddes), min kropp säger en ålder (antal år den plussar på körkortsåldern variera :p) och min mentala ålder stannade nog någonstans runt 23-25.
Klär mig i det jag känner mig bekväm i, hellre trasiga jeans än knälång kjol och "finbyxor".

PS. gillar din stil asmycket @Lyan :heart
 
Äsch, man måste inte bli "vuxen" på något särskilt sätt bara för att man har rynkor och är "gammal". Det verkar som om du har din egen stil&personlighet och det är verkligen mer än vad många har. Många följer med strömmarna och skaffar barn, gör karriär, köper hus, åker till Thailand på semester osv. utan att riktigt ha reflekterat över om det är detta de vill och någonstans i botten kanske det vilar en liten känsla av missbelåtenhet.

De livsvillkor vi får ser olika ut, därför kan inte alla passas in i "mallen". Jag tycker du verkar ha en rolig stil, och ett alternativt liv är det säkert inte bara jag som tycker är mer intressant än det konforma, så släpp ångesten och stressen och fortsätt leva livet på ditt sätt💖!

Jag tycker att du ska vara precis som du vill. Du är bäst på att vara du. Alldeles oavsett vilket år du råkar vara född. ♥️

Min ålder på körkortet säger en ålder (baserat på antal år sen jag föddes), min kropp säger en ålder (antal år den plussar på körkortsåldern variera :p) och min mentala ålder stannade nog någonstans runt 23-25.
Klär mig i det jag känner mig bekväm i, hellre trasiga jeans än knälång kjol och "finbyxor".

PS. gillar din stil asmycket @Lyan :heart
Tack 💖💖
Mycket beror nog på att jag ofta ser folk på internet se ned på folk över 20-25 som klär sig alternativt. Framförallt om det är en mer barnslig stil. Goth och liknande verkar vara mer accepterat att vara äldre.
Det beror nog också mycket på hur jag mår nu också för jag är verkligen inte ett dugg nöjd med mitt liv och känner mig så oduglig som inte klarar att göra ens en bråkdel allting jag vill trots att jag vet att det är pga min kropp och inte för att jag är lat. Det är också så fruktansvärt frustrerande att aldrig få tid till sjukhuset för att göra utredning så jag kan få behandling och förhoppningsvis bli piggare och kunna göra mer.
Jag kan knappt gå in på instagram alls längre för jag mår så dåligt av att se alla ”perfekta” unga tjejer som har så mycket av det jag vill ha men aldrig kommer att nå. Jag är så avundsjuk! Jag vet att det inte är hälsosamt men jag vet inte hur jag ska hantera det. Därav tankarna att bara ge upp och sälja av alla ”ovuxna” kläder och bli som en i mängden och inte längre bry mig om allting. Men jag hade troligen brytt mig och blivit avundsjuk ändå…
PS. gillar din stil asmycket @Lyan :heart
Tack 😍
 
Det finns till och med forskning på hur dåligt insta är för välmåendet, speciellt för tjejer. Så att undvika det borde kanske nästan vara på recept för den som mår dåligt. På allvar alltså.

Jag gillar också din stil. Jag är över 40, jobbar på högskola och har ibland enhörningar och rosa skor (men långt ifrån lika fint och genomtänkt som du). Har enbart fått positiva kommentarer om det.
 
Jag tycker inte att du ska tänka på ålder och stil alls. Var dig själv - alltid :heart
Jag tycker att det är uppfriskande och glädjande med personer som vill/törs vara sig själva!! Det är power 💪

Om du vill följa någon på Insta så rekomenderar jag kimjoy :love: Hon var med i Hela england bakar för några år sedan och henne följer jag, dels för hennes bakning men också för att hon är som du = en uppfriskande person som vågar vara sig själv!
Jag följer enbart den typen av konton för att få känna energi och glädje...
 
Jag blir alltid väldigt glad när du lägger upp bilder på dig själv. Du har en egen stil, och absolut att du sticker ut, men på ett positivt sätt!

Att du vågar klä dig som du vill, och vara dig själv, gör att jag också vågar ta ut svängarna lite mer. Jag vet att du kämpar med mycket, men du är också en inspiration för andra, även om du kanske inte får höra det så ofta.

Så snälla sluta inte vara du för att passa in i nån sorts trist mall av ”för så ska det va”. Vi behöver dig för att påminna oss om att det finns andra färger än grått och svart, och att enhörningar gör sig väldigt bra till allt!:heart
 
Det finns till och med forskning på hur dåligt insta är för välmåendet, speciellt för tjejer. Så att undvika det borde kanske nästan vara på recept för den som mår dåligt. På allvar alltså.

Jag gillar också din stil. Jag är över 40, jobbar på högskola och har ibland enhörningar och rosa skor (men långt ifrån lika fint och genomtänkt som du). Har enbart fått positiva kommentarer om det.
Ja, det förvånar mig inte. Om till och med jag som är vuxen och anser mig rätt så bra på att upptäcka redigering mår dåligt av det, hur dåligt mår då inte tonåringar och sådana som inte kan se vad som är redigerat utan tror att det är på riktigt 😞

Tack 💖 Jag får också rätt många positiva kommentarer, men de vet ju inte hur gammal jag är
Jag tycker inte att du ska tänka på ålder och stil alls. Var dig själv - alltid :heart
Jag tycker att det är uppfriskande och glädjande med personer som vill/törs vara sig själva!! Det är power 💪

Om du vill följa någon på Insta så rekomenderar jag kimjoy :love: Hon var med i Hela england bakar för några år sedan och henne följer jag, dels för hennes bakning men också för att hon är som du = en uppfriskande person som vågar vara sig själv!
Jag följer enbart den typen av konton för att få känna energi och glädje...
Jo jag vet, men det är ändå svårt. Jag hänger rätt mycket på en del sidor där folk pratar om instagram”kändisar”. Bland annat sådana som klär sig i lite min stil, och mer extremt, och det dyker med jämna mellanrum upp kommentarer om hur omoget det är och att alla som är över 20-25 borde skämmas för sig själv osv. Samtidigt så har det varit positivt för mig också för det var mycket genom de forumen jag lärde mig att se redigering och inte bli lurad över hur perfekta alla är.

Ska kolla upp henne 🙂
Jag blir alltid väldigt glad när du lägger upp bilder på dig själv. Du har en egen stil, och absolut att du sticker ut, men på ett positivt sätt!

Att du vågar klä dig som du vill, och vara dig själv, gör att jag också vågar ta ut svängarna lite mer. Jag vet att du kämpar med mycket, men du är också en inspiration för andra, även om du kanske inte får höra det så ofta.

Så snälla sluta inte vara du för att passa in i nån sorts trist mall av ”för så ska det va”. Vi behöver dig för att påminna oss om att det finns andra färger än grått och svart, och att enhörningar gör sig väldigt bra till allt!:heart
Tack så mycket 😍 Känns kul att höra att jag kan göra lite nytta trots att jag inte visste om det! Jag brukar få komplimanger med jämna mellanrum men de vet ju inte hur gammal jag är. Och att jag skulle vara en inspiration har jag aldrig fått höra så det värmer 💖
 
För mig så har vuxenheten inneburit att ju vuxnare jag blir desto mindre bryr jag mig om vad andra tycker. Den allra vuxnaste tanken är väl när man inser att man bara har de dagar som man har fått och att den enda som kan avgöra vad man ska göra är en själv. Så länge man inte hindrar andra från att göra som de vill i sina liv då så klart. Så jag säger helt klart: kör hårt, klä dig som du vill. Vill du prova att se ut som en "normal" vuxen är det bara att prova. Vill du gå klädd i rosa och kattungar, kör hårt! Oavsett vad du väljer kommer vissa tycka att det är fult och vissa tycka att det är fint.

Vad känner du att du förlorar på att klä dig som du gör? Vad har du att vinna på att se vuxen ut? Finns säkert några som tycker att dina kläder är barnsliga men hur påverkar det dig i så fall? (Frågorna är mest retoriska, menar inte att du behöver förklara dig) :)
 
Man blir aldrig för gammal 😊
Klä dig som du vill och lev ditt liv som du vill. Bry dig inte om ifall någon annan tycker det är fult eller fel. Det går aldrig att bli gillad av alla, oavsett hur man klär sig eller vad man gör.
Sociala medier kan vara väldigt destruktivt.

Jag blir 38 i år, känner mig fortfarande som ett stort barn och är bara vuxen när situationen kräver det, resten av livet får vara hopp och lek. Klär mig inte särskilt vuxet, vill inte ha barn, är introvert och föredrar att stanna hemma med djuren när jag är ledig istället för att umgås med andra människor. Andra får gärna tycka att jag är konstig och udda, det är mina val och mitt liv 🤷

Våga vara en tönt 😁
IMG_1448.jpg
 
Måste man va si eller så för en viss ålder?! En av mina bästa kollegor var närmare 50 när jag slutade och lika flamsig som en 20åring :D man är inte äldre än man känner ( eller gör) sig ;):)
 
Senast ändrad:
Jag bryr mig mer och mer vad andra tycker eftersom jag har sådan ålderspanik 😞 Mitt liv bara försvinner utan att jag har fått leva det. Jag vet att det borde göra att jag vill leva mitt liv som jag vill det utan att någon annan ska bry sig men eftersom jag inte kan leva mitt liv som jag vill pga min hälsa så fastnar allt negativt om åldern ännu mera. Om jag bara blir ”vanlig” så skulle jag inte behöva ha lika mycket panik över att livet bara försvinner för då hade jag inte haft lika mycket krav på mig själv. Men jag vill inte vara vanlig heller för då hade jag troligen blivit ännu mer avundsjuk på andra för kläderna ändrar inte på huvudet
 
Blev så glad när jag kom till praktiken idag! Det var en som sa att hon blev lite orolig när hon såg mig komma i grå jacka, gråa byxor och grå mössa men att hon sedan såg mitt hår och mina skor och då var jag som jag skulle vara igen 😍
Det är omöjligt att få på bild hur mycket strassen glittrar!
3161D9B9-7861-47AB-8994-7FDF662FDA30.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 699
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp