Bukefalos 28 år!

När började ni med hoppning, dressyr m.m

Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

All ridning är dressyr - att rida rakt fram i skritt med kvalité är något av det svåraste du kan göra. :)

Att hoppa kan du testa när du sitter hjälpligt still i alla gångarter. Du får inte hålla balansen i tyglarna, och inte störa hästen. Men får du rida en snäll häst så kan du "åka med" över några små hinder även om du inte har så mycket erfarenhet.
 
Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

första gången jag red så hoppade jag , dvs åkte häst över ett lite hinder som hästen skuttade över. var 4 år då.
hoppning är som dressyr, bara lite bommar i vägen. kan man trava kan man trava över bommar, kan man galoppera kan man galoppera över bommar, kan man galoppera över bommar kan man galoppera över upphöjda bommar. osv. hur bra man gör det är en annan sak.
 
Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

På tredje lektionen började vi med småhinder. Hade min 6:e lektion idag, då hoppade vi 60 cm, i trav och galopp! :)
 
Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

All ridning är dressyr - att rida rakt fram i skritt med kvalité är något av det svåraste du kan göra. :)

Att hoppa kan du testa när du sitter hjälpligt still i alla gångarter. Du får inte hålla balansen i tyglarna, och inte störa hästen. Men får du rida en snäll häst så kan du "åka med" över några små hinder även om du inte har så mycket erfarenhet.

Tro inte det var så TS mena Lager.
 
Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

Jag var 7 när jag började på ridskola, så ungefär efter 1 år fick vi börja rida över bommar och cavaletti och öva på lätt sits/hålla i manen. Så efter ca 3-4 terminer började vi med hinder om jag inte minns fel.

Fått för mig att du i en annan tråd sagt att du är 15, så för ungdomar/vuxna brukar det gå lite fortare att lära sig och man har bättre kroppskontroll, så jag gissar att du inte behöver vänta 2 år med att börja hoppa :) Huvudsaken är att du känner dig säker med att stå i lätt sits, att du vet hur man tar mantag så du inte råkar rycka hästen i munnen, och att du känner dig stadig i galoppen (även om man rider mot ett hinder i trav brukar många hästar landa i galopp).
 
Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

Håller också med Lager om att all ridning är dressyr :)
 
Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

Jag menar inte dressyr som i tävlingsgrenen dressyr, utan dressyr som i något så enkelt som att gasa, bromsa och styra. Grunden i ALL ridning är just dressyr. Samma sak som att all hantering från marken är horsemanship.
 
Sv: När började ni med hoppning, dressyr m.m

första gången jag red var jag 12 år ocg fick prova på gallop nu ett år senare hoppar jag banor på 90 cm (på b-ponny):) . dressyr lätt B...:laugh:
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
895
  • Artikel
Hästnyheter Världscupsäsongen har börjat starkt för Henrik von Eckermann och Patrik Kittel i den västeuropeiska ligan. Till helgen rider de om nya...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen arrangerades klubbmästerskap i hoppning och dressyr för medlemmarna i Vaggeryd- och Skillingaryds ridklubb...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Gunnar
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp