Valp 8 månader

Troll

Trådstartare
undrar lite då han har börjat tuffa till sig.
Inte mot de lite starkare hundarna vi känner, där lägger han sig platt, men mot den gulliga gamla goldendamen i vårt stall.
Henne har han varit med varje dag sen bebisstadiet och hon har varit en toppenmentor.

Nu börjar han kaxa mot henne och hon säger ALDRIG ifrån.
Hoppar å smånafsar och idag när jag kliande henne på magen sprang han runt å skällde och var allmänt jobbig ( brukar han ej göra )
Ignorera eller säga till? Jag vill ju att han ska vara snäll mot henne.
Jag tycker unghundsfasen är så jobbig
Sååå rädd att uppfostra fel att jag blir alldeles stressad
Vill snabbspola till 3 års ålder 😞
 
Sag ifran sa valpen forstar att du inte gillar det uppforandet. Han kan ju inte veta hur man uppforsig "som manniskor vill" om du inte talar om det.
 
Om han inte förstår vad du menar med ett nej, eller att han rent av ignorerar att du säger ifrån, så ta undan honom.
Håller man på med oönskat beteende, så får man inte vara en del av gemenskapen.
 
Jag gjorde följande
Klappade den gamla gulliga hunden på magen
Min hoppade runt å slet i hennes öron
Puttade undan honom men då började han skälla och gjorde små utfall mot henne.
Tog fram godis å satte honom ner bredvid för klapp. Funkade kort stund
MEN!!!! Blir stressad när någon sa att det var red flag att han gjorde så

Usch stress stress att uppfostra rätt 🥵🥵🥵🥵🥵🥵
 
Jag gjorde följande
Klappade den gamla gulliga hunden på magen
Min hoppade runt å slet i hennes öron
Puttade undan honom men då började han skälla och gjorde små utfall mot henne.
Tog fram godis å satte honom ner bredvid för klapp. Funkade kort stund
MEN!!!! Blir stressad när någon sa att det var red flag att han gjorde så

Usch stress stress att uppfostra rätt 🥵🥵🥵🥵🥵🥵

Det låter mest som att han vill få igång henne att leka med honom och att hon fortfarande ser honom som en valp och låter honom komma undan med att bete sig illa? Eller att hon är lite för vek för att säga till honom, vilket det låter som att han skulle behöva.

Puttar i det läget blir bara en lek för honom. Det triggar mer lek att gör honom mer fysisk i sina försök att få igång lek.
 
Är det inte effektivare att berätta för honom vad man vill att han ska göra istället för att säga nej?

Nej = sluta med vad än du gör i min värld.

Vid skall innebär nej "bli tyst"
Vid hopp och studs innebär nej "sluta studsa"
Vid koppeldrag innebär nej "sluta dra"
Vid tuggande på what ever innebär nej "sluta tugga på what ever"

Osv osv osv.

Att stoppa ett oönskvärt beteende innebär inte att man måste ersätta det med något annat.
 
Alltså om.mina hundar uppför sig illa går jag emellan och säger åt den berörda på skarpen men lägger inte till nån fysisk beröring då risken är att det triggar en uppspelt hund. Jag kan ryta till och låta redigt förbannad men röstläget är lågt och morrande, samt så har alla mina hundar ett kommando för "gå bort" som de förstår.
Hunden får då gå iväg, justera sin attityd och komma tillbaka först när den ser avslappnad ut. Jag kan fysiskt gå emellan och placera mig mellan hundarna men jag tar inte tag i någon.

Hunden leker och tänjer på gränserna och det inget ovanligt eller "red flag" dock så gäller det att man själv steppar in och bryter så det inte blir värre. Har haft flera dumsnälla hundar som själva aldrig sagt till och då är det upp till mig att se till att freda den från slyngeln.

I min bok så är valpen inte en valp längre i 8 månaders åldern utan påväg upp i tonåren och behöver ramas in så att oönskat beteende inte etableras.
 
Tack för alla god råd
Hm... misstänker att jag ännu ser honom som liten å bebisaktig.
Dags att ställa lite krav helt enkelt!
 
Jag gjorde följande
Klappade den gamla gulliga hunden på magen
Min hoppade runt å slet i hennes öron
Puttade undan honom men då började han skälla och gjorde små utfall mot henne.
Tog fram godis å satte honom ner bredvid för klapp. Funkade kort stund
MEN!!!! Blir stressad när någon sa att det var red flag att han gjorde så

Usch stress stress att uppfostra rätt 🥵🥵🥵🥵🥵🥵
Vad skulle vara en "red flag" med det beteendet? Det är helt normalt när de vill få igång en annan hund vid lek.
Att en 8 månaders är en dryg skitunge med vuxna hundar är ju helt normalt med. Det brukar gå över, särskilt om de får umgås med hundar som inte är dumsnälla sas.
 
Din unghund ar, vad vi har kallar "juvenile delinquent", som terroriserar den aldre hunden. Du har fatt flera goda rad, vad jag skulle gora ar att saga ifran med en allvarlig och bestamd rost och om han/hon inte lyssnar stalla in hunden i en valphage eller liknande. Kan man inte uppfora sig far man inte vara med, ingen ska behova bli terroriserad varken manniskor eller andra djur.

I din sits skulle jag ga kurser ... Du behover hjalp att se var granserna gar sa din "valp" inte blir en odraglig hund du inte kan ha med nagonstans.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 640
Senast: Pudelägare
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 168
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 988
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 972
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp