När diagnosen blir fel

Migo

Trådstartare
Vad har man för rättigheter?

Som ni säkert minns blev Boss i princip utdömd för snart en månad sedan. Enligt undersökande veterinär fans stora röntgenförändringar på flera leder bak, och han skulle aldrig mer hålla för att ens springa lös med andra hundar.
941466_10151544657223666_815297030_n.jpg


Efter att ha gråtit ut, slitit mitt hår och sen börjat fundera lite och inse att det faktiskt inte stämmer med hans symptom, så ringde jag kliniken och begärde ny tid med ny veterinär.

Idag var det dags, och vi träffade en betydligt äldre och väl omtalad veterinär.

För det första så gjordes en mycket grundligare undersökning idag, både i hältgång och en del böjprov. Alla leder kändes fasta och fina, och jag stod som ett frågetecken.
Röntgenbilder togs, och trots att vi satt två veterinärer, en sjukgymnast och en hundägare och letade så hittade vi inget som kunde tolkas som artros. Det enda vi såg var en liten liten förändring i högerknät, som antagligen beror på en gammal korsbandsskada. Den snart månadsgamla utdömningen blev helt plötsligt en ganska okomplicerad knäskada och ordination tvärt emot den förra: Han ska sättas igång och musklas upp ordentligt för att minska risken för problem i knät. Rehab på vattenband bokad och en annan smärtstillande medicin utskriven som ska ges vid behov.
183187_10151544656583666_1571717821_n.jpg

923557_10151544655808666_1734944527_n.jpg



Självklart är jag tokglad - det ser ut som att jag inte bara får ha med mig en glad Boss i flera år till, han kommer antagligen dessutom att kunna jobba!

Men VAD har jag för rättigheter? Kan jag kräva penagr tillbaka? Jag har ju faktiskt betalat nästan 5000:- för en dålig undersökning och diagnos som uppenbarligen är helt felaktig. En ordination (koppelvila i två månader) som gett direkt skadlig effekt och dessutom en riktigt mörk framtidsprognos(med allt vad det innebär av sorg). Det känns som en jäkla tur att jag inte gick på att köpa det tokdyra (skit)fodret som förra vetten försökte sälja på mig... Dagens vet tyckte absolut inte att jag skulle byta något foder.

Jag blir inte klok på det här med veterinärer...
 
Sv: När diagnosen blir fel

Men jösses! Nu har ju redan viss skada eventuellt skett ändå, men tänk om du hade avlivat till följd av diagnosen?

Jag tycker definitivt att du inte ska behöva betala för den första undersökningen, men frågan är vad du kan stödja dig på. Jag vet att konsumenttjänstlagen inte är tillämplig på veterinärvård. Kanske du kan kontakta konsumentvägledaren i din kommun och fråga vad du har för rättigheter.
 
Sv: När diagnosen blir fel

Stort grattis, vågar inte svara på frågan, men så härligt för dig och Boss!
 
Sv: När diagnosen blir fel

Ansvarsnämnden hanterar själva ansvarsfrågan; veterinärens arbete. Ang ekonomisk ersättning:
Var vänder du dig om du vill ha ersättning?

Ansvarsnämnden kan inte pröva om en djurägare har rätt till ersättning eller skadestånd efter en felbehandling. Inte heller kan ansvarsnämnden ta upp frågor om rimlighet i pris för olika behandlingar eller fakturafrågor.

Om du är missnöjd med kostnaderna eller vill ha ersättning för skada som du anser att felbehandlingen har orsakat bör du i första hand kontakta den aktuella djurkliniken eller djursjukhuset för att framställa dina krav. Om samförstånd inte kan uppnås är detta en tvist av civilrättslig karaktär som hanteras av de allmänna domstolarna, d.v.s. tingsrätten i först hand. Kontakta tingsrätten där du bor för mer information om förfarandet i allmän domstol.

Om veterinären tillhör distriktsveterinärorganisationen kan du kontakta Jordbruksverket för information om hur du ska gå till väga.
http://www.vetansvar.se/introsida/startsida/omnamnden.4.778a5d1001f29869a7fff2220.html
 
Sv: När diagnosen blir fel

Grattis till framtidshopp!

Ang vart man vänder sig vet jag inte. Det enklaste vore väl om dukan komma överens med kliniken?
Eftersom båda undersökningarna har gjorts på samma klinik kan man tycka att de ska vara samarbetsvilliga.
 
Sv: När diagnosen blir fel

kan inget om frågan, men o så skönt för Boss och dig!!!!
 
Sv: När diagnosen blir fel

Härligt att höra solskenshistorier!! :) Vi var med till vet. idag men vi fick inga jätte bra besked. Vi kan idag lägga till mer "sjukdom" på vår lista men vi kämpar några veckor till så får vi se vart det slutar!

Grattis till er!! :)
 
Sv: När diagnosen blir fel

Åh vad underbart besked! Hoppas denna vet har rätt och att Boss får leva ett långt aktivt liv.
 
Sv: När diagnosen blir fel

Grattis till ett underbart besked, skulle jag ju även skriva innan men glömde bort i all hast!
 
Sv: När diagnosen blir fel

Vad har man för rättigheter?

Idag var det dags, och vi träffade en betydligt äldre och väl omtalad veterinär.
...
Jag blir inte klok på det här med veterinärer...

Grattis till resultatet! Det måste ju vara en otrolig lättnad för dig.

Men man måste ju undra, för det låter ju helt otroligt att det kan bli så fel.

- Var det två olika veterinärer på samma klinik?
- Har kliniken ingen intern kvalitetskontroll på sina veterinärer?
- Har du tagit upp frågan om ersättning för den felaktiga diagnosen med kliniken?
 
Sv: När diagnosen blir fel

Verkligen skönt att höra att det inte var så allvarligt med Boss trots allt. Men undrar inte på att du är både arg och upprörd över det som hänt.
 
Sv: När diagnosen blir fel

Wow, va härligt! Jag är dock inte förvånad, jag har enormt dåligt förtroende för veterinärer och har hört om liknande fall, för att inte tala om alla skräckexempel i hästsammanhang. Miyt eget inkluderat. Bra gjort av dig att skaffa ett andra utlåtande. Hoppas att framtiden fortsätter att se ljus ut för er.
 
Sv: När diagnosen blir fel

Bra gjort av dig att skaffa ett andra utlåtande.
Håller med. Boss har en bra matte som litar på sina instinkter.

Vad sa de på kliniken ang den tidigare veterinärens insats? Jag skulle definitivt krävt både pengarna tillbaka, ersättning och anmält vederbörande.
 
Sv: När diagnosen blir fel

Jag har egentligen inget vettigt att säga, mer än att det ju är helt underbart att det är så mycket bättre med honom än vad du först fick besked om!

Var själv iväg och röntgade knän (och höfter) för en vecka sedan. Rätt intressant att jämföra Wahidahs knäbilder med andra tycker jag. Såhär såg hennes ut: http://salukitrix.files.wordpress.com/2013/05/untitled-3c.jpg

Oj, vad är det för fläckar hon har i knäna? vad blev utlåtandet?

Om man är nördig och gillar röntgenbilder så kan jag rekommendera Fannys blogg: http://hdbilder.wordpress.com/
Vet att hon gärna tar emot fler HD-bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: När diagnosen blir fel

Tack för alla gratulationer!

Jag tog upp det med fysioterapeuten och nya vet. i förbifarten, och de såg mest förvånade och lätt bekymrade ut, och gav mig lugnande budskap.

Tänkte ta upp det på allvar vid nästa återbesök, så jag kan vara lite förberedd och ha lite kött på benen om vad som gäller. Försäkringsbolaget (som ju är de som betalar...) borde var intresserade av att ställa saker till rätta?

Hoppas också att kliniken har rutiner för att ta hand om sånt här, jag meddelade uttryckligen vid bokningen av nya tiden att jag inte var nöjd med tidigare utlåtande utan ville ha en annan (namngiven) veterinär. När de dessutom sen får så diametralt olika diagnoser så borde de prata med varandra kan man tycka...

Viveka: Ja, samma klinik. De har dock nyligen expanderat och nyanställt, den förre jag träffade var nyanställd, den jag träffade senast är klinikens ägare. Huruvida de har kvalitetskontroll vid anställning vet jag inget om.
 
Sv: När diagnosen blir fel

Men, så skönt!

Jag förstår det som att det är samma klinik? Då skulle jag börja med att prata med dem.
 
Sv: När diagnosen blir fel

Har den nye veterinären även kollat de gamla röntgenbilderna?

Det bör väl göras för att kunna begripa varför den ande veterinären kunde ställa så felaktig diagnos?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp