När ens pappa tappat det fullständigt

Jag tycker ju kanske inte att de låter som demens, för i all sin konstighet gör han ju rationella beslut i sin övertygelse med relevans. Men man vet aldrig.
Egna övertygelser har han ju haft tidigare, låter ju lite hypokondri.
Det gör min mamma också. Trots det har hon en begynnande demenssjukdom i hjärnan. Det började ungefär som ts pappa. Sedan kom glömskan. Men rationella beslut kan hon fortfarande göra, framförallt när hon är övertygad om något, precis som ts pappa.
 
Hoppas verkligen inte det är demens! Hur går en utredning till?
Det vet jag faktiskt inte men går säkert att googla upp. Jag var inte med på mammas utredning, jag bodde utomlands då. Jag vet inte heller om man kan tvinga någon till läkaren för utredning, men min mamma var precis som din pappa men hon insåg att något var fel så hon gick själv och bad om en utredning. Det har försämrats väldigt långsamt för henne dock, räknar med att hon är ok många år till, så behöver inte vara någon dödsdom direkt liksom.
 
Nu har man som tur är på ett vetenskapligt sätt uteslutit elöverkänslighet som en riktig diagnos, i den form som människor påstår sig ha den. Det är alltså ren och skär inbillning (som orsak), som kunskapsläget ligger idag.

Det finns exakt noll evidens för att starka elektriska fält skulle göra att man löper större risk senare för att lida av svaga elektriska fält. Noll.
Det tror jag inte. Det man sagt är att det finns inte vetenskaplig grund för att säga att elöverkänlighet existerar, och accepteras därför inte som diagnos. Det är något helt annat än att säga att det är vetenskapligt visat att elöverkänlighet inte existerar.

Kan lägga till att EU har antagit en resolution till syfte att skapa särskilda strålningsfria zoner för att underlätta för elöverkänsliga, så så tokig behöver den som tror på elöverkänslighet inte vara.
 
Senast ändrad:
Rationell kan man absolut vara i en begynnande demens.
Absolut, nu tror jag kanske inte att TS utefter beskrivning har koll på sin pappa 24/7 så det kan absolut också finnas andra tecken på demens. Men detta el-allergi låter ju snarlikt som den beskrivna delen för några år sedan då han slängde alla blommor . Demens utvecklas inte riktigt på det sättet.
 
Det tror jag inte. Det man sagt är att det finns inte vetenskaplig grund för att säga att elöverkänlighet existerar, och accepteras därför inte som diagnos. Det är något helt annat än att säga att det är vetenskapligt visat att elöverkänlighet inte existerar.

Det kommer man inte att kunna bevisa, ligger i sakens natur. Liksom att man inte kommer att kunna bevisa att det inte finns en tekanna som cirklar runt Jupiter. Det sätt människor har hävdat att de känner elöverkänslighet på har kunnat bevisas inte existera. Punkt.
 
Absolut, nu tror jag kanske inte att TS utefter beskrivning har koll på sin pappa 24/7 så det kan absolut också finnas andra tecken på demens. Men detta el-allergi låter ju snarlikt som den beskrivna delen för några år sedan då han slängde alla blommor . Demens utvecklas inte riktigt på det sättet.
Jag går just nu en demensutbildning genom mitt arbete (arbetar med dementa i det egna hemmet) och håller inte med dig i att demens inte kan kan uteslutas eller att det inte "utvecklas på det sättet"
 
Jag går just nu en demensutbildning genom mitt arbete (arbetar med dementa i det egna hemmet) och håller inte med dig i att demens inte kan kan uteslutas eller att det inte "utvecklas på det sättet"
Okej, jag ser bara i ts inlägg två isolerade liknande händelser med några års mellanrum, och håller inte med om att det är direkt symptomatiska tecken på just demens.
 
Vad heter du, var bor du, vilket datum är det idag, kan du rita en streck-gubbe och gumma som har kaffekopp i handen, kan du dra fram klockan här en timme med visarna - typ.
Det där tror jag absolut han skulle klara.
Han har varit en av de mest intelligenta personer jag känner. Inte längre. Nu är han bara konstig men han har varit en gång i tiden väldigt smart. Hade säkert kunnat utbilda sig vidare till något annat utan problem med ett sådant läshuvud. Men dåliga val livet igenom. Ja jag vet inte. Min farfar var också knepig så kanske kommer därifrån 😅
 
Det kommer man inte att kunna bevisa, ligger i sakens natur. Liksom att man inte kommer att kunna bevisa att det inte finns en tekanna som cirklar runt Jupiter. Det sätt människor har hävdat att de känner elöverkänslighet på har kunnat bevisas inte existera. Punkt.
Det är också fel, ett riktigt påstående är att en del av de som hävdar elöverkänslighet inte har kunnat visa det på det sätt de säger när man gjort försök med dessa personer. Men återigen, det är inget bevis för att elöverkänslighet inte existerar.
 
Det där tror jag absolut han skulle klara.
Han har varit en av de mest intelligenta personer jag känner. Inte längre. Nu är han bara konstig men han har varit en gång i tiden väldigt smart. Hade säkert kunnat utbilda sig vidare till något annat utan problem med ett sådant läshuvud. Men dåliga val livet igenom. Ja jag vet inte. Min farfar var också knepig så kanske kommer därifrån 😅
Mamma fick röntga hjärnan och gå hos psykolog inriktad på just demens också. Det där är ju liksom bara en del av en utredning. En rejäl utredning är betydligt mer omfattande än så om de gör det rätt och riktigt, den ska ju också kunna utesluta fler åkommor (till exempel hjärntumör etc).
 
Från wiki:
"Gro Harlem Brundtland, former prime minister of Norway and Director general of the World Health Organization, claims to suffer from Electromagnetic hypersensitivity. In 2015, she said that she had been sensitive for 25 years."

Det jag vill säga är att jag tycker inte det är så knäppt att tro på elöverkänslighet, det finns de som bergfast tror på mycket underligare saker jordstrålning och Curry-linjer.
 
Senast ändrad:
Det är också fel, ett riktigt påstående är att en del av de som hävdar elöverkänslighet inte har kunnat visa det på det sätt de säger när man gjort försök med dessa personer. Men återigen, det är inget bevis för att elöverkänslighet inte existerar.

Jo, så gott det går. Att kända personer också påstår konstiga saker som inte är korrekta har jag noterat förut.
 
Sedan verkar han lite paranoid. Något som är nytt. Kan inte sätta fingret på exakt vad men han verkar tro att någon är ute efter honom. Kanske stämmer det. Kanske inte.
Svårt att veta riktigt vad och hur han menar.
När min pappa blev dement så var det just sådant man märkte i början: han fick för sig konstiga saker (mest att han hörde grannar i huset när det var knäpptyst, att han hörde hundar skälla när de inte var där osv). Men, också att han trodde att någon var ute efter honom. Han var tex helt övertygad om att det fanns spioner överallt, ibland trodde han att kronofogden skulle vräka honom och han började försöka packa ihop hemmet för att kunna flytta osv. När jag pratade med vården så sa de att det är jättevanligt i början av demens, att tro att någon är ute efter en.

Det finns dock många andra saker som kan vara grundproblemet för din far. Men att kontakta vården låter ju som ett absolut måste... Frågan är bara om han klarar av det själv eller om det går att hjälpa honom med det på något sätt. När min pappa skulle få utredning så var det jag som skötte all kontakt med vården (han ville inte ringa, tyckte det var för jobbigt och kom ändå inte ihåg vad de sa för datum för möten och så).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp