När färger försvinner ur en ras

De ser mer ut som en "urvattnad" variant av vetefärgen. De ligger som ett blåsilvrigt skimmer över pälsen och ögonen är ljusare. Det kallas för blue dilute och nuförtiden kan man gentesta för att se om ens hund är anlagsbärare. Min äldsta tik t ex är anlagsbärare för det så när jag parar henne så vill jag ha en hane som inte är anlagsbärare.

På bilden nedan har du en med korrekt färg till vänster och en med blue dilute till höger :)
dilute_037.jpg
Tack för bilden och infon! Man kan verkligen se den blåa "tinten" på den till höger, spännande hur färger fungerar på olika raser :)
 
Wow, vilken diskussion detta blev. Jag måste ärligt talat säga att jag inte hade en aning om att ordet var så pass laddat så att många här blev sekundärkränkta av det. Det ber jag om ursäkt för.

När vi skaffade vår första RR 1991 så fanns inget internet och i den hundboken vi läste i beskrevs rasen så som jag skrev. Jag har sedan dess inte sett att det beskrivits på något annat sätt mer än att man möjligen bara skrivit "nomadstammar" istället. Jag har dock inte reflekterat mer över det.
Precis som någon skrev så är det nästintill omöjligt att hålla koll på vartenda ord som kan anses "icke ok" då det verkar som att det är så olika beroende på var man är och vem man pratar med (jag hade ingen aning om detta med Holland vs Nederländerna heller). Men nu vet jag och kommer inte använda ordet när jag beskriver RR:s historia.

Ni däremot som direkt gick till att tycka. tro och tänka att jag måste vara rasist kan faktiskt gå och dra något gammalt över er.

Ingen föds med kunskap, jag anser att sålänge man inser, förstår och ändrar sitt språkbruk tycker jag inte andra ska ha förutfattade meningar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 327
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp