När färger försvinner ur en ras

Bland de första hundarna som användes för att skapa boxerrasen fanns en vit tik (rasens stammoder) och även "skäckfärgad" hane. Jag minns inte om den allra första standarden redan noterade att färgen ska vara gul eller tigrerad och de vita tecknen inte täcka mer än 1/3, men det är definitivt med i standaren från 1920-talet.

Vita (eller snarare övertecknade) boxrar blir inte diskvalificerade på utställning men de flesta svenska och nordiska domare ger ett lågt till mycket lågt kvalitetspris. Utomlands har man olika klasser för gula och tigrerade och därför även "vita", men de kan inte vinna titlar. Pga detta ger utländska domare ibland för höga kvalitetspriser när de dömer "vita" i Sverige då de bortser från färgen. I USA (kanske även Storbritannien och vissa andra europeiska länder) är det inte tillåtet att avla på vita boxrar men det är det i t.ex Sverige och Norge.

Beroende på hur övertecknad en hund är och speciellt om det finns någon färg på öronen eller ej så är det en förhöjd risk för dövhet.
 
Man har inom norrbottensspets pratat om de med "för mycket" svart. Har rasen verkligen råd att diskvalificera hundar pga färg? Min kollega som jobbar med rasstandard och att examinera domare tycker inte det. Är en liten avelsbas inom den rasen och man bör se till helheten mer än att de är lite feltecknade.
 
- Rhodesian ridgeback fanns som brindle (och med vita tassar) när den först etablerades

Eftersom ridgebacken ursprungligen - d.v.s innan rasstandard och sådant fastställdes - var en blandning mellan hottentotternas hundar och européernas olika jakthundar som de hade med sig när de åkte på storviltsjakt i södra Afrika så fanns såklart alla möjliga färger på hundarna. Sedan började man ju avla mer enhetligt och rasstandard togs fram. Nu för tiden är alla varianter av vetefärgad tillåten (ljus vete, röd vete m.fl) och vita tecken på både tassar och bröst är tillåtet. Nosen ska vara svart eller brun (leverfärgad). En av mina har vita tassar och det är fullt tillåtet. Det vita ska dock inte gå högre upp än sporren.
Det föds fortfarande brindlefärgade, black and tan och blåa RR-valpar ibland men det är ju såklart inte önskvärt.

hekla4.jpg
 
Eftersom ridgebacken ursprungligen - d.v.s innan rasstandard och sådant fastställdes - var en blandning mellan hottentotternas hundar och européernas olika jakthundar som de hade med sig när de åkte på storviltsjakt i södra Afrika så fanns såklart alla möjliga färger på hundarna. Sedan började man ju avla mer enhetligt och rasstandard togs fram. Nu för tiden är alla varianter av vetefärgad tillåten (ljus vete, röd vete m.fl) och vita tecken på både tassar och bröst är tillåtet. Nosen ska vara svart eller brun (leverfärgad). En av mina har vita tassar och det är fullt tillåtet. Det vita ska dock inte gå högre upp än sporren.
Det föds fortfarande brindlefärgade, black and tan och blåa RR-valpar ibland men det är ju såklart inte önskvärt.

Visa bifogad fil 128067
Hottentott? På riktigt?
 
Hottentott? På riktigt?
Hottentotterna var ett bantufolk. På 1800-talet när Afrika kolonialiserades levde de inte som "förväntades" av "infödingar" utan mer som europeiska småbönder inklusive anspråk på sin mark. Hottentotterna stod i vägen för kolonialiseringen - de behövde inte räddas av Den Vite Manen ens med den tidens värderingar, de ägde och brukade marken som kolonisterna ville ha. Lösningen blev att utrota dem och att utmåla dem som vildar med vässade tänder och ben i näsan. Den false information-kampanjen var så stark, att hottentott hundra år senare när jag var barn var ett skällsord för vilde, mindre utvecklad etc. Herrejesus de Kalle Anka serier där de träffade Hottentotter

Vi ska använda ordet Hottentott så ofta vi kan och varje gång ska vi också passa på och berätta om de människor som fanns bakom benämningen och vad som hände dem.
 
Hottentotterna var ett bantufolk. På 1800-talet när Afrika kolonialiserades levde de inte som "förväntades" av "infödingar" utan mer som europeiska småbönder inklusive anspråk på sin mark. Hottentotterna stod ivägen för kolonialiseringen - de behövde inte räddas av Den Vite Manen ens med den tidens värderingar, de ägde och brukade marken som kolonisterna ville ha Lösningen blev att utrota dem och att utmåla dem som vildar med vässade tänder och ben i näsan. Den false information-kampanjen var så stark, att hottentott hundra år senare när jag var barn var ett skällsord för vilde, mindre utvecklad etc. Herrejesus de Kalle Anka serier där de träffade Hottentotter

Vi ska använda ordet Hottentott så ofta vi kan och varje gång ska vi också passa på och berätta om de människor som fanns bakom benämningen och vad som hände dem.
Man skulle ju kunna kalla dem Khoikhoi annars iom att det är ursprungsbefolkningens riktiga namn...
 
Och deras jakthundar som användes för att skapa både RR och Boerboel kallades således Khoi dogs.

Det finns ingen anledning till att använda det holländska öknamnet. Det råder numera stor konsensus om att ordet är nedsättande och med en rasistisk innebörd.
Håller helt med och blev väldigt förvånad över att folk tydligen använder det i dagligt tal 2023?
 
Eftersom ridgebacken ursprungligen - d.v.s innan rasstandard och sådant fastställdes - var en blandning mellan hottentotternas hundar och européernas olika jakthundar som de hade med sig när de åkte på storviltsjakt i södra Afrika så fanns såklart alla möjliga färger på hundarna. Sedan började man ju avla mer enhetligt och rasstandard togs fram. Nu för tiden är alla varianter av vetefärgad tillåten (ljus vete, röd vete m.fl) och vita tecken på både tassar och bröst är tillåtet. Nosen ska vara svart eller brun (leverfärgad). En av mina har vita tassar och det är fullt tillåtet. Det vita ska dock inte gå högre upp än sporren.
Det föds fortfarande brindlefärgade, black and tan och blåa RR-valpar ibland men det är ju såklart inte önskvärt.

Visa bifogad fil 128067
Oj, blåa RR? Jag har svårt att föreställa mig hur de ser ut, vet du om det finns någon bild på en någonstans? När jag googlar så får jag mest upp Thai ridgeback.
 
Numera klassat som rasistiskt. Du säger neger också?
Fast det är inte jättelätt att hålla koll på allt som kan anses stötande och speciellt inte ord man sällan använder. Eller som för mig som inte kan vänja mig av vid att säga Holland trots att jag vet att man inte bör säga det när man inte är därifrån, men min holländska vän säger Holland så då blir det jättesvårt att komma ihåg att säga Nederländerna
 
Fast det är inte jättelätt att hålla koll på allt som kan anses stötande och speciellt inte ord man sällan använder. Eller som för mig som inte kan vänja mig av vid att säga Holland trots att jag vet att man inte bör säga det när man inte är därifrån, men min holländska vän säger Holland så då blir det jättesvårt att komma ihåg att säga Nederländerna

Jag är ledsen men det är inte ens på världskartan att en kan jämföra Holland vs Nederländerna med att använda rasistiska benämningar...

Ord är viktiga och att ha koll på rasistiska ord är faktiskt inget som är besvärande jobbigt.
 
Fast det är inte jättelätt att hålla koll på allt som kan anses stötande och speciellt inte ord man sällan använder. Eller som för mig som inte kan vänja mig av vid att säga Holland trots att jag vet att man inte bör säga det när man inte är därifrån, men min holländska vän säger Holland så då blir det jättesvårt att komma ihåg att säga Nederländerna

Fast det är inte alls fel att säga Holland om det är det man avser, d v s regionen i Nederländerna. Om man syftar på hela det nuvarandet landet, som inkluderar fler regioner, är det korrekta att säga Nederländerna. Men det är inte nedsättande att säga Holland eller holländare.

Därför kallas Nederländerna ofta Holland
 
Jag är ledsen men det är inte ens på världskartan att en kan jämföra Holland vs Nederländerna med att använda rasistiska benämningar...

Ord är viktiga och att ha koll på rasistiska ord är faktiskt inget som är besvärande jobbigt.
Om man inte använder orden så jo, då kan det faktiskt vara svårt att hålla koll på
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 327
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp