När färger försvinner ur en ras

Och jag håller med om att det inte alls är lika allvarligt med Holland som hottentott. Det var bara ett exempel från min värld för att visa att det kan variera från person till person vad man har kunskaper och erfarenheter av
 
De som inte kommer från regionen Holland kan uppfatta det som nedsättande jo

Orden i sig är inte nedsättande. Naturligtvis vill inte en walesare att man kallar hela Storbritannien för England och benämner alla som bor där för engelsmän. På samma sätt vill inte finlandssvenskar höra att de talar svenska med finsk brytning.

Men det går inte att jämföra med en term som uppkommit enbart för att beskriva ett annat folkslag och som under lång tid använts just nedsättande. Det finns folk som man helt korrekt kan kalla holländare, engelsmän och eller säga pratar finska med svensk brytning. Men man ska aldrig kalla någon n-ordet, lapp eller hottentott.
 
Vilka kunskaper man har varierar förstås. Vi är bara många som är förvånade över att kunskapen om just denna term inte är mer allmän.
Jag hade ärligt ingen aning innan den här tråden. Jag har nog aldrig ens hört ordet tidigare. Men. Det gjorde också att jag googlade direkt för att se vad det handlade om och då blev det genast uppenbart.

Ska man använda något "samlingsnamn" på en grupp människor är det ju bra att ha kunskap om vilka/vilket ord som är lämpligast och ifall något är ovanligt. För det är ju långt ifrån ovanligt att rasister mfl hittar på egna "namn" och försöker få dem att användas av allmänheten...
 
Jag hade ärligt ingen aning innan den här tråden. Jag har nog aldrig ens hört ordet tidigare. Men. Det gjorde också att jag googlade direkt för att se vad det handlade om och då blev det genast uppenbart.

Ska man använda något "samlingsnamn" på en grupp människor är det ju bra att ha kunskap om vilka/vilket ord som är lämpligast och ifall något är ovanligt. För det är ju långt ifrån ovanligt att rasister mfl hittar på egna "namn" och försöker få dem att användas av allmänheten...

Detta påminner mig om tre särskilda raser i Norden som fortfarande innehåller ett ord samerna inte alls tycker om att bli kallade
 
Detta påminner mig om tre särskilda raser i Norden som fortfarande innehåller ett ord samerna inte alls tycker om att bli kallade

Så länge bl a sametinget använder ordet lapphund ser jag inga problem med det. Samerna äger den frågan och om en majoritet av dem ogillar användningen ord som lapphund, Lappland, lappuggla osv ska de förstås ändras.

Men jag tycker att det är en rätt stor skillnad mellan att kalla folk för ett förlegat och nedlåtande ord och att använda sammansättningar där detta ord ingår men som inte syftar på personer. Det förra är dessutom lätt att undvika, det senare mycket mer komplicerat.

I Sydafrika finns t ex Hottentots Hollandbergen. Även om jag anser att termen aldrig ska användas om khoikhoi eller någon annan människa är det svårt för mig att hänvisa till dessa berg och nationalparken med samma namn utan att använda det namn som de fick av kolonisatörerna. På samma sätt ställer det till problem om man vill prata om att man hittat växten lappspira(det latinska namnet är ingen utväg) eller besökt staden Indianapolis.
 
Apropå rasnamn så kan man kanske dra en parallell till när det för några år sedan var en stor förändring av svenska fågelnamn (man ändrade runt 4000 namn) där bland annat 10 kränkande namn plockades bort, men kommittén behöll namn som innehöll "lapp" med motiveringen att det var en referens till landskapet Lappland. Då sa man att man ändrar de här artnamnen när namnet Lappland ändras. Det går förstås diskutera hur rimligt det resonemanget är, och det betyder ju kanske då att även platsnamn borde ändras, har för mig att bland andra svenska samernas riksförbund var kritiska till att de här artnamnen inte ändrades på samma sätt som artnamn som innehöll andra kränkande/rasistiska ord.

Förutom aktuella artnamn, rasnamn och platsnamn kan jag till exempel tycka det är lite förlegat av SLU Artdatabanken att på artportalen använda historiska lappmarker i sin uppdelning av områden, det är ju ett koncept som inte direkt används annars nuförtiden. Sedan är landskapet ifråga kanske för stort för att inte vara uppdelat alls när det gäller artfynd, men det går att kalla de delarna för något annat om man vill.
 
Apropå rasnamn så kan man kanske dra en parallell till när det för några år sedan var en stor förändring av svenska fågelnamn (man ändrade runt 4000 namn) där bland annat 10 kränkande namn plockades bort, men kommittén behöll namn som innehöll "lapp" med motiveringen att det var en referens till landskapet Lappland. Då sa man att man ändrar de här artnamnen när namnet Lappland ändras. Det går förstås diskutera hur rimligt det resonemanget är, och det betyder ju kanske då att även platsnamn borde ändras, har för mig att bland andra svenska samernas riksförbund var kritiska till att de här artnamnen inte ändrades på samma sätt som artnamn som innehöll andra kränkande/rasistiska ord.

Vad gäller fågelnamnen var väl de 10 namnen som ändrades inte svenska arter, utan namn på svenska för utländska arter? Det gör ju ett namnbyte mycket enklare än om det handlar om arter som finns i Sverige, även om det förstås inte gör någon skillnad för huruvida ett namn kan klassas som olämpligt eller ej.

Jag blev nyfiken och googlade om vad samernas riksförbund sa när fågelnamnen (inte) ändrades. De hade inte diskuterat frågan, men var mycket riktigt kritiska till att man inte ändrade alla namn som kopplades till ett nedsättande ord om ett folk ändrades om det fattats ett principbeslut om detta.
 
Vad gäller fågelnamnen var väl de 10 namnen som ändrades inte svenska arter, utan namn på svenska för utländska arter? Det gör ju ett namnbyte mycket enklare än om det handlar om arter som finns i Sverige, även om det förstås inte gör någon skillnad för huruvida ett namn kan klassas som olämpligt eller ej.

Jag blev nyfiken och googlade om vad samernas riksförbund sa när fågelnamnen (inte) ändrades. De hade inte diskuterat frågan, men var mycket riktigt kritiska till att man inte ändrade alla namn som kopplades till ett nedsättande ord om ett folk ändrades om det fattats ett principbeslut om detta.
Precis, visserligen har åtminstone vitgumpseglare (normalt kan den som närmast visa sig i Spanien) dykt upp i Sverige, men jag tror inte någon av de arterna som fick annat namn pga tidigare kränkande artnamn var stadigvarande i Sverige utan snarare utländska arter. Ja det lär vara ganska lätt att ändra namn som nästan aldrig används här, jämfört med namn som är mer etablerade.

Vad bra att du hittade information om det! Jag googlade men fick bara upp någon låst artikel så gick väldigt löst på det jag kom ihåg från när det var aktuellt.
 
Wow, vilken diskussion detta blev. Jag måste ärligt talat säga att jag inte hade en aning om att ordet var så pass laddat så att många här blev sekundärkränkta av det. Det ber jag om ursäkt för.

När vi skaffade vår första RR 1991 så fanns inget internet och i den hundboken vi läste i beskrevs rasen så som jag skrev. Jag har sedan dess inte sett att det beskrivits på något annat sätt mer än att man möjligen bara skrivit "nomadstammar" istället. Jag har dock inte reflekterat mer över det.
Precis som någon skrev så är det nästintill omöjligt att hålla koll på vartenda ord som kan anses "icke ok" då det verkar som att det är så olika beroende på var man är och vem man pratar med (jag hade ingen aning om detta med Holland vs Nederländerna heller). Men nu vet jag och kommer inte använda ordet när jag beskriver RR:s historia.

Ni däremot som direkt gick till att tycka. tro och tänka att jag måste vara rasist kan faktiskt gå och dra något gammalt över er.
 
Oj, blåa RR? Jag har svårt att föreställa mig hur de ser ut, vet du om det finns någon bild på en någonstans? När jag googlar så får jag mest upp Thai ridgeback.

De ser mer ut som en "urvattnad" variant av vetefärgen. De ligger som ett blåsilvrigt skimmer över pälsen och ögonen är ljusare. Det kallas för blue dilute och nuförtiden kan man gentesta för att se om ens hund är anlagsbärare. Min äldsta tik t ex är anlagsbärare för det så när jag parar henne så vill jag ha en hane som inte är anlagsbärare.

På bilden nedan har du en med korrekt färg till vänster och en med blue dilute till höger :)
dilute_037.jpg
 
De ser mer ut som en "urvattnad" variant av vetefärgen. De ligger som ett blåsilvrigt skimmer över pälsen och ögonen är ljusare. Det kallas för blue dilute och nuförtiden kan man gentesta för att se om ens hund är anlagsbärare. Min äldsta tik t ex är anlagsbärare för det så när jag parar henne så vill jag ha en hane som inte är anlagsbärare.

På bilden nedan har du en med korrekt färg till vänster och en med blue dilute till höger :)
dilute_037.jpg
Men den blåa är ju helt underbart vacker i färgen 😍 Jag älskar typ alla svarta diluterade färger
 
De ser mer ut som en "urvattnad" variant av vetefärgen. De ligger som ett blåsilvrigt skimmer över pälsen och ögonen är ljusare. Det kallas för blue dilute och nuförtiden kan man gentesta för att se om ens hund är anlagsbärare. Min äldsta tik t ex är anlagsbärare för det så när jag parar henne så vill jag ha en hane som inte är anlagsbärare.

På bilden nedan har du en med korrekt färg till vänster och en med blue dilute till höger :)
dilute_037.jpg
Gillar den "blå" färgen! Vad händer med dubbla anlag av den?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 327
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp