Bukefalos 28 år!

När ger man upp?

J

janniehansson

Har funderat länge på detta men har fortfarande inte bestämt mig, därför vänder jag mig nu till er för att få lite nya tankar och ideér.

Jag har ett 8 årigt sto som jag köpte som ettåring och idag är hon åtta år. Hon är utbildad LA dressyr LB hoppning och har tävlat på samma nivå i båda disciplinerna. Hon har alltid varit jättesnäll i all hantering och nybörjare har kunnat rida henne. I april förra året började hon stanna på hinder och stirra som hon aldrig gjort tidigare, från att ha varit ett lamm att ha med sig på tävling blev hon ett monster. Hemma fick hon frispel och gav sig fan på att hon skulle få av ryttaren. Vi insåg direkt att något var fel och tog henne till klinik.

Hon behandlades för hovledsinflammation två gånger. Efter andra gången frisk-förklarades hon men humöret satt fortfarande i så vi beslutade att hon skulle få en lång vila.

Hon vilade tills juli i år alltså mer än ett år. Hon har blivit lugnare att hantera ju längre hon fick vila. I juli började jag rida henne försiktigt igen och allting gick jättebra de första två veckorna, hon var lugn och hittade inte på några dumheter och gick rent och jämt. Men efter det började allting spöka igen, först Blev hon kort fram vilket vi misstänkte var hälta i båda fram igen. Vi tog henne fort till kliniken, vid bedövning visade hon hälta på ena fram men vet. tyckte att vi skulle fortsätta rida och se innan vi behandlade.

Lika arg som frustrerad på vet. som jag ansåg inte tog saken på allvar (väl informerad va hela historien) åkte jag hem med henne och skulle fortsätta rida. Någon vecka senare blev hon halv bak, fortfarande kort fram och dessutom halt vänster bak. Jag tog med henne till en annan klinik och vet. Hälta konstaterades i båda fram (kotled) och båda bak (has) dock ingenting på röntgen. Hon är nu behandlad i alla fyra.

Här står vi idag, har åter-besök om en vecka, känner att jag har tappat lusten för denna häst. Tänker inte framföra mina egna tankar först utan skulle vilja höra era och se om det överensstämmer med mina.

Tacksam för åsikter!
 
Sv: När ger man upp?

När det inte är roligt längre.

Och du verkar ju vara där.

Det finns ingen poäng i att kämpa i all evighet när det inte verkar bli bättre.
 
Sv: När ger man upp?

Oj vi skrev nästan samma scenario samtidigt. Har med en tråd ute om nåt liknande och jag undrar detsamma...när är det tillåtet att ge upp? Jag är helt slut psykiskt av all röra
 
Sv: När ger man upp?

Har du kollat så att sadeln inte har börjat ligga illa? Det kan ju göra att hon spänner sig och därmed påverkas hennes rörelsemönster, vilket leder till felbelastning, som kan bli inflammation.
Vad kollade veterinären? Problemet kan ju sitta längre upp egentligen, fast symtomen visar sig längre ner. Kollade han ryggen ex?
Visade hon något mer än att hon började stanna på hindren? Det har inte hänt något innan som kan vara orsaken, vad ni vet om? (Gått omkull i hagen, jobbat annorlunda, blivit sparkad etc?)

Om det inte blir bättre av veterinärens behandlingar, och han inte hittar något fel, så skulle jag prova att ta ut en fysioterapeut. De kan hitta muskulära problem som veterinärerna inte alltid ser.
(Jag träffade på en unghäst som var halt på ena bak. Veterinären behandlade för kotledsinflammation, men det blev ingen som helst bättring. När jag träffade honom var han 5 år, och hade stått i ett år för att se om det blev bättre. Vi (jag och mina klasskamrater) tittade på honom och konstaterade att hela korset var snett, och man såg en stor skillnad efter bara en behandling med ackupunktur....)

Sedan är det ju inget kul när man inte ser något hopp, när det inte blir bättre. Och man kan inte kämpa på hur länge som helst, om det inte blir bättre heller. Det är ju inte schysst mot vare sig dig eller din häst.
Jag skickar lite styrkekramar till dig, och jag tror nog att du kommer fatta rätt beslut så småningom. (Med det menar jag då det beslut som passar dig bäst)
 
Sv: När ger man upp?

Min första tanke är har dom röntgat och ultradljudat henne på någon av klinikerna?? för att se om det finns några fynd där??
Jag skulle kunna tycka att det känns lite knepigt att en häst som har vilat i nästan ett år och sen rids i ca två veckor? rätta mig om jag har fel får tillbaka inflammationer så fort... dom måste ju komma ngnstans ifrån..

jag kan bara jämföra med min egna häst som det konstaterades kotled och knäleds inflammationer på båda fram.. vi behandlade tre gånger innan vi åkte till en annan klinik då det visade sig att han hade trasigt gaffelbandsfäste och 2st ligamentskador på vänster fram... vilket gjorde att han överbelastade det andra frambenet..
 
Sv: När ger man upp?

såg nu att du hade skrivit att hon var röntgad... är det på alla fyra isf?? och hur är det med ultraljud??
 
Sv: När ger man upp?

Min förra häst var helt omöjlig ett tag. Köpte henne när hon var 4 år och första hältan kom efter en månad, troligen halkat i hagen. Sedan var hon halt av och till i det närmaste året. Av 12 mån kanske hon var igång 3. Hon blev halt, vilade, sattes igång sakta, och när hon var fullt igång blev hon halt igen och så höll det på. Hon kunde vara skithalt, och så fick man akuttid på klinik och när man kom dit var hon ohalt. Veterinärerna hittade inga fel på henne och de visste verkligen inte ut eller in.
Nån gång var det kotledsinflammation men resten av gångerna vi var på klinik hittades inga fel (vare sig hon haltat innan vi åkte och var ohalt när vi kom dit, eller när hon även haltade på kliniken), de gånger vi var på klinik så hade hon haltat ganska ordentligt, men det hände även att hon bara var precis märkbart halt, sådär så man liksom undrade om man kanske inbillade sig. Troligen berodde de mystiska hältorna på hovbölder -hon reagerade inte om man klämde med tång, men när hovslagaren kom så kunde han fråga; har hon varit halt i vänster varv? -här har varit en hovböld.

Hursomhelst, vi började ge upp och undra om hon skulle hålla för ridning eftersom hon verkade så ömtålig.. På vintern när hon var 5, så köpte vi ett föl för att ha nåt att göra eftersom hon ändå inte var ridbar (-fölet är min nuvarande häst), och tro fan om inte hästen blev bra.. på de kommande 3 åren jag hade kvar henne var hon halt en gång och det var efter att jag hade haft henne utlånad en kort period (kom hem med knäledsinflammation bak).

Så, de kan läka ut med lång tids lugn och ro. Men det är ju inte säkert.
Jag skulle säga att det bara är du själv som kan känna när det är dags att ge upp. Beror helt på omständigheter och hur mycket ork man har.
 
Sv: När ger man upp?

Men hur fort red ni igång hästen? På två veckor har man ju bara hunnit skritta, märktes det verkligen så tydligt även där?

Om jag vore du skulle jag röntga ryggen och se hur den såg ut där, och sen ta ställning efter det. En häst som stått ett år och bara skrittats ett par veckor ska ju inte 'kunna' få inflamationer i benen. Det känns ju som att det skulle vara något annat som är boven i det hela.

Hur eller hur så förstår jag om du vill ge upp.
Jag gav min häst ett års vila (halt på böjt spår), och sista månaderna blev hon sämre så då valde jag att ta bort henne. Man kan ju inte vänta i flera flera år och bara hoppas att de ska bli mirakulöst friska.
 
Sv: När ger man upp?

Tack för alla tankar hittills. Som någon sa så låter det inte troligt att hon har fått en inflammation på två veckor så troligen har hon haft den redan tidigare.

För att förtydliga så är hela hästen röntgad, alla benen, hals, rygg osv. Vi har även haft både massör/osiopat och IR-behandling.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 488
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 171
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 580
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 256
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp