Bukefalos 28 år!

När hästen snubblar...

Blomskan

Trådstartare
Vi har diskuterat i stallet hur man ska göra när hästen snubblar.
Alltså nu menar jag snubblar ordentligt, när man håller på att stå på öronen ordentligt och hästen går ner på knä.

Hur reagerar ni?
Tar ni tag i tyglarna och nästintill rycker upp huvudet på hästen eller låter ni tyglarna löpa och en kullerbytta kanske blir ett faktum?
 
Sv: När hästen snubblar...

Men man kan väl egentligen knappast förhindra att hästen snubblar och går omkull bara för att man håller i tyglarna, enda skillnaden blir nog att man rycker hästen i munnen i fallet.

Jag tror inte riktigt att jag skulle hinna reagera om hästen skulle snubbla så illa att den gör kullerbyttor, det går nog ganska så snabbt och man får nog mer koncentrera sej på att undvika att få hästen över sej.
 
Sv: När hästen snubblar...

Näe, förhindra tror jag inte heller att man kan göra och som du säger så tror jag snarare att hästen får ett obehagligt ryck i munen.
Dock hade en i stallet fått lära sig att göra på detta sätt och hästen skulle då lättre kunna komma på fötter igen..
 
Sv: När hästen snubblar...

Jag skulle inte rycka hästen i kunnen , tror att det stör den mer.
Men jag skulle besöka veterinären och kolla upp så hästen inte har inflammationer eller andra ledbesvär, eftersom den snubblar så den går omkull/ner på knä.
 
Sv: När hästen snubblar...

Jag har varit med om att hästen snubblat till vid ett tillfälle på ridskoletiden. Hann knappt reagera..
 
Sv: När hästen snubblar...

Så du menar att en häst som helt plötsligt snubblar till och håller på att stå på öronen har ledbesvär?
 
Sv: När hästen snubblar...

när jag var liten fick jag lära mig av en ridlärare att man skulle hålla hårt i tyglarna så att hästen skulle kunna stödja sig och komma upp på fötter igen, eller att förhindra att den faller, men tror inte riktigt att så är fallet nu längre! om hästen verkligen snubblar på riktigt tror jag inte att typ 500kg häst kan stödjas upp med betten i munnen, det ger nog bara extra obehag!.,
 
Sv: När hästen snubblar...

Det var så min stallkamrat menade att den hade lärt sig också.
 
Sv: När hästen snubblar...

Jag rider en häst som snubblar ganska lätt men det händer bara om man inte "rider" ordentligt eller om man släpper ner honom förmycket. Han blir helt enkelt så framtung att han inte får upp frambenen ordentligt. Det blir ungefär som när en hopphäst blir för framtung inför ett hinder lätt får frambensfel. Jag har också märkt att om han gör något bra och jag ger honom för mycket eftergift som beröm så snubblar han lätt, han tappar helt enkelt balansen.

Nu ska det väl tilläggas att han är ganska ung och oriden och håller på att bygga muskler så han kommer bära sig själv bättre och snubbla mindre. Till saken hör också att han är väldigt obrydd av sig så honom gör det inte så mycket att han snubblar...

Men jag tycker inte man ska rycka hästen i munnen, det har inte hjälpt mig, däremot vill jag ha ett stöd i handen så jag kan hjälpa honom med balansen innan han snubblar.
 
Sv: När hästen snubblar...

Om hästen snubblar så kraftigt ibland ( inte bara en gång, men de borde ju ha hänt fler gånger eftersom det har blivit ett samtalsämne ) Så skulle jag kontrolera att den inte har ledbesvär.
 
Sv: När hästen snubblar...

Det har inte hänt alls faktiskt utan ämnet har kommit upp ändå.

Men jag tycker att det är lite starkt att tro att det ligger ett ledbesvär bakom bara för att hästen kan råka snubbla rejält någongång.
Jag kan förstå att man kan misstänka det om den helt utan anledning snubblar upprepade gånger på plantunderlag men annars tycker jag att det är att göra en höna av en fjäder faktiskt.

Det kan ju finnas många andra anledningar innan man befarar det värsta, t.ex, illa sittande benskydd, feltramp och ihakning i benskydden, tappar balansen pga ojämn terräng, framtung häst som glömmer att den har fyra ben inte tre, flängridning samt om hästen är ung och inte har balansen och koll på alla kroppsdelar eller att hästen helt enkelt fastnar i en håla eller snubblar på en stock.
 
Sv: När hästen snubblar...

Jag har en likadan häst, hon blir för låg ibland ifram och har snubblat ett par ggr.

Man kan inte göra något annat än att rida för att få mer vikt på bak för att förhindra snubbel.

Det går oftast så fort att man inte hinner göra annat än att sitta där och konstatera att nu så går det åt fanders.
 
Sv: När hästen snubblar...

Det blir som en våg som tippar över framåt.. :)

Själv brukar jag få höra av sambon att jag är baktung, tänk om man kunde föra över det på hästen.. :p
 
Sv: När hästen snubblar...

Jag har varit både baktung och framtung, men nu vet jag inte vad jag ska skylla på. Att skinnlapparna i fram och sadelväskorna i bak sladdrar för mycket o stör balansen??;)
 
Sv: När hästen snubblar...

Kan golfare ha 1001 ursäkt så måste väl vi ryttare kunna ha en och annan oxå! :D
 
Sv: När hästen snubblar...

Så du menar att en häst som helt plötsligt snubblar till och håller på att stå på öronen har ledbesvär?

Ja om en häst helt oförberett i lugnt tempo på bra underlag snubblar så illa att den står på öronen är nåt helt klart fel.
Kan bero på att hästen är ofräsh, har extremt dålig grundbalans (tex. oriden travare), eller att den störs av en väldigt obalanserad ryttare.

Det är inte normalt för en häst att snubbla på det sättet såvida det inte är relaterat till något oförutsett.
 
Sv: När hästen snubblar...

Jo det förstår jag och det var min fundering i ett inlägg lite längre upp i listan. :)

Men precis som du säger så kan det finnas massor av andra anledningar till det.
 
Sv: När hästen snubblar...

Om hästen snubblar vid eftergift är det inte så troligt att den bär vikten på bakdelen...

*kl*

Har suttit på en häst som snubblade rejält ett par gånger (2-3 kanske). Det bästa var att låta tyglen vara och bara balansera upp sig själv. Nu hade ju denna häst ledbesvär.
 
Sv: När hästen snubblar...

Ja om en häst helt oförberett i lugnt tempo på bra underlag snubblar så illa att den står på öronen är nåt helt klart fel.
Kan bero på att hästen är ofräsh, har extremt dålig grundbalans (tex. oriden travare), eller att den störs av en väldigt obalanserad ryttare.

Det är inte normalt för en häst att snubbla på det sättet såvida det inte är relaterat till något oförutsett.

Hästar kan faktiskt snubbla utan att det behöver vara några jättefel!!! Däremot har tex en bockbent häst lättare för att snubbla/trilla och det finns andra exteriöra avvikelser som ger problem. Även dålig skoning kan påverka. Jag har varit med om (både själv och hört/sett andra) att hästar trasslar ihop benen tillsynes utan anledning och går ned på knä (dock hör det inte till vanligheterna). En häst hade för vana att nästan somna(!) i skritt på lång tygel.. Om ni releterar till er själva så händer det ju att man snubblar omkull, och vi har ändå bara två ben att hålla reda på!
Till frågan vad man ska göra om hästen håller på att falla, så blir jag oerhört förvånad, när jag hör att somliga sagt att man ska hålla i hästen!! En häst som snubblar måste få balansera sig med sin hals, det är det naturliga och hindrar man det kan det gå väldigt illa!! Jag råder alltid ryttarna att släppa tyglarna om något sånt här inträffar, hästen har bättre koll på vad som är bäst för den, människan är bara i vägen!! Själv bör man vara beredd att "överge skeppet" dvs snabbt ta sig ur sadeln och skjuta sig från hästen. Detta gäller både vid omkullridningar i farten och "långsamma" snubbelramlingar...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 126
Senast: Magnum
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp