När hunden haltar

Ainon

Trådstartare
Uno lekte med pappas små styvbarn och skrek till lite och så märkte jag att han haltade kraftigt. 4h sedan och han haltar fortfarande.
Jag vet inte om de råkat trampa på honom (de säger att de inte gjorde det man man vet ju inte riktigt om de kanske inte törrs säga det bara..) eller om han bara landat fel eller fastnat i golvet (trägolv med springor). Verkar inte besvärad av att jag klämmer och drar i ben/tår men han brukar vara tålmodig med det mesta, men han haltar verkligen kraftigt.

Vad brukar ni göra om hunden börjar halta?
 
Sv: När hunden haltar

Jämför benen och se om det skadade är svullet någonstans
Kolla klorna. En klo kan gå av men ändå hänga kvar. Obs att om pulpan går sönder så blöder det jättemycket så känn försiktigt. Om en klo är lös så åk till vetten med detsamma, dels på grund av blödningsrisken och dels på grund av att det gör jätteont.
Det onda kan även sitta i ryggen eller bogen beroende på om det är ett bakben eller framben han haltar på. Jag hade nog kontaktat veterinären och hört vad de säger per telefon till att börja med och sen åkt in om de rekommenderar det.
 
Sv: När hunden haltar

Inga svullnader och inga lösa klor, visar inte smärta när jag drar/trycker någonstans.
Tycker han haltar ännu kraftigare idag, blir väll veterinären imorgon *suck*

är det inte det ena så är det det andra...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 182
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 733
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 666
Senast: Gottepåse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp