Bukefalos 28 år!

När kan man lämna bort hunden?

makarontanten

Trådstartare
Efter att ha förlorat min älskade prinsessa för bara 3 veckor sedan, så har jag trots allt tagit ett beslut om att jag vill ha hund igen. Kan man leva utan när man är van;)?

Men det har hänt ganska mycket i mitt liv nu, och en vecka efter att jag förlorade min hund, så delade jag och sambon på oss också.

Jag inser att det kommer bli tufft att vara själv med en hund, men jag vet att det går om man verkligen vill. Och jag vill, mer än något annat.

Tankarna har gått fram och tillbaka. Gå det att lösa allt runt omkring, går det vara ledig från jobbet, har jag hundvakt om jag behöver.

Nu har allt egentligen löst sig. Jag har fått tag i en vän (som har hund själv) som ställer upp som nattmatte (jag jobbar natt i vården), jag har två tre stycken hundvakter som kan ställa upp vid problem eller andra situationer.

Men så kommer då mina funderingar.

Jag vill ju naturligtvis lösa allt på ett bra sätt, för både mig och den eventuelle hunden. Jag kan ta semester ca 1 månad, och säkert ett par veckors tjänstledigt på det( har inte frågat chefen, men jag tror det går iallafall;)). Utöver det, så kanske jag kan planera in en hund mitt i ett par lediga veckor på schemat och kan alltså vara hemma heltid ca 2 månader med en ny hund.

Jag funderar på ett par raser, känner mig dock inte helt låst på varken ras eller ålder på hund. Det jag egentligen vill är att ta hem en valp, men det är inte nödvändigt om det inte fungerar.

Så jag undrar: Är det dumt/elakt att ta hem en valp, vara hemma "bara" ca 2 månader och sen sätta den hos en hundvakt när jag jobbar? Blir den otrygg, vet inte vem som är "matte" när jag "slänger" iväg den så tidigt till någon? Jag jobbar 14 pass på 5 veckor (ca 10-11 pass i månaden). Eftersom jag jobbar natt finns ju inga hunddagis eller liknande öppet på mina tider.

Hur länge var ni hemma när ni skaffade hund? Hur löste ni det när ni behövde börja jobba igen? Poängterar bara att hunden inte kommer vara ensam hemma, utan ha hundvakt hela tiden när jag jobbar.

Är det kanske bättre att skaffa en äldre valp/ unghund för att den inte ska vara så liten när man lämnar bort den vid jobb? Hur resonerar ni?
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Jag tycker första månaden är viktig, om man skaffar valp. Då har du och valpen hunnit binda en relation och den kommer fixa galant att ha en dag/nattmatte.

Faktum är ju att alla (nästan) måste ju jobba, så oftast blir det en semesterperiod som valpen får, sen måste den kanske börja på dagis osv..

Vi är ofta hundvakt åt våra uppfödningar och det har hänt de redan kommit hit efter ett par veckor efter sin flytt. Men det har gått hur bra som helst. Är kul att vara här, men lika kul att få komma hem :)
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Men blir inte de små liven förvirrade?

Jag har läst en massa på nätet/ böcker och det känns som att "alla" pratar om den första tiden, och hur viktig den är för tryggheten. Jag vill ju så gärna att allt ska bli bra, och eftersom jag aldrig haft hund utan en sambo vid min sida, så känns det som att jag måste tänka på allt en extra gång.

Känner mig som en nyförälskad liten tonårstjej som ska få hem sin första kille och vill att allt ska bli perfekt :D
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Med schäfern, hämtade på onsdagen och jobbade på torsdagen men då hade jagmed honom på arbetet. Hos hundvakt lämnade jag honom efter två veckor eller så. Schäfern var dock vuxen.

Corgin var hemma med mig i två veckor och sedan var hon hos uppfödaren när jag jobbade. Efter en månad flyttades hon till ett hunddagis, men det var under mycket speciella villkor. I övrigt har jag inte lämnat bort henne mycket och det ångrar jag bittert nu. Hon är hopplös att lämna hos andra. Alldeles för bunden till mig. Nästa hund ska lämnas bort betydligt oftare.

Jag ser inget problem att lämna hunden hos hundvakt efter två månader. Snarare som något nyttigt.
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

När vi blev med valp förra sommaren jobbade jag en gång i veckan (studerar annars). Jag var hemma 2 veckor utan att jobba och efter det fick han vara hos hundvakten en gång i veckan. Ibland kunde det bli nån extra dag så i snitt var han hos hundvakten 4 - 6 dagar i månaden. Det har gått alldeles ypperligt! Han är avslappnad hos hundvakten och bryr sig knappt att vi går.
I övrigt har vi samma problem som Jadzia. Vi borde ha lämnat honom mer hos andra för han får svårt att slappna av och vill helst leta efter oss.
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Jag var hemma 2 veckor (semester) när jag hämtade min yngste hane som är son till den gamle. Den lille var 11 veckor när jag hämtade. Det dagis de var på då sa OK till att så fort han var 12-veckorsvaccinerad fick han vara där. Hundarna var tillsammans i samma box. Det var inga problem och han inrättade sig i rangskalan som fanns i den grupp hundar i samma storlek som den gamle brukade leka utomhus med. Jag kan inte se några nackdelar med att jag började lämna honom på dagis så tidigt. Fördelarna är att han vande sig snabbt vid att olika personer hanterade dem. Båda hundarna är väldigt glada för alla människor i alla åldrar.

Hunddagis har inte öppet nattetid. Men om man lämnar till ett kombinerat dagis och hundpensionat så kan man lämna dem på kvällen och hämta på morgonen istället för tvärtom.

Det bästa är om man de första dagarna lämnar dem bara någon timme. Jag lämnade båda mina hela dagen från allra första början med överenskommelsen att om det inte hade fungerat så skulle dagis ringa och så hade jag tagit ledigt och hämtat. Båda trivdes jättebra, men de är inte där just nu eftersom jag är arbetslös.
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Kl
Tack alla för svar, det verkar ju som att det inte skulle vara några problem för mig då:laugh:
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Jag säger som Jadiza, vi har gjort missen att lämna bort våran för lite, han är dryg som sjutton hos andra om vi inte är med... :crazy: Våran förra kunde vi istället inte lämna själv hemma... Så med nummer tre borde vi kunna täcka in både vara hemma själv och vara borta... :angel: :D
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Jag var hemma knappt 8 veckor med min valp och därefter lämnades han hos min svärmor mån-tors, fredagar jobbade jag hemifrån. Han har redan fått början fått bli passad av flera olika personer, både hemma hos dem och att en vän kommit hem till oss för hundpassning, och det har fungerat klockrent.
Nu är hunden ett år och är hos dagmatte 3 dagar/vecka, jag jobbar hemma en dag och en dag ska han få vara på hunddagis i stan.

Jag tycker att din plan låter bra.
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Du verkar vara mycket väl förberedd! Jag lämnade min tjockis hos mamma redan en vecka efter jag fått hem henne, hon har inte fått några men av det ;)
 
Sv: När kan man lämna bort hunden?

Instämmer!
Sist jag letade valp så hade jag 7 v sem/komp att ta till, tyvärr gick tiken tom. ½ år senare damp Leon, då 10 månader ner i mitt knä, hämtades en söndag o redan dagen därpå började jag 5 nätters veckan, lögn i helsike att få ledigt med så kort varsel, en god vän med två egna hundar flyttade hit en vecka o tog hand om mina 3 + sina egna. Måndagen därpå skljutsade jag hem henne o på onsdag så lämnade jag in bröderna jyx hos nattvakten, där ingen av dem hade varit förut (annat än i bilen när jag handlade hundmat). Där hade de ett eget hägn med friggebod, gick hur bra som helst. Numera är jycken 4½ o ensam på nätterna i sitt hägn.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 188
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 943
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
555
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp