När kan man ta blodprov som tidigast för att kolla dräktighet?

Presto

Trådstartare
Jag ska troligtvis betäcka om mitt sto till sommaren. Vid ultraljudet förra året hade hon cystor och lite sånt, så det är svårt att avgöra om hon var dräktig eller ej. Sist var hon inte dräktig trots att veterinären i början hade konstaterat det via ultaljud. Via blodprov senare fick vi reda på att hon inte var dräktig. Detta blodprovet togs runt 120dygnet.

Eller veterinären vid ultaljudet (2ggr) hade svårt att se om det var föl eller cystor, men hon var ganska säker på föl. Sen om det var ett föl kan ju Presto ha tappat det, trots att vi avstod från alla träningar och allt hela sommaren.

Enligt stuterierna jag har varit i kontakt med har alla sagt att dom inte skulle utföra ultraljud på så små (b-ponny) för det kan störa hela "processen" och leda till att Presto tappar fölet.

Men enligt veterinären skulle detta inte vara några bekymmer.. vad har ni för erfarenheter?

Nu undrar jag om det finns något slags blodprov man kan ta tidigare i dräktigheten? kanske runt 20dygn?

Det skulle nog kännas tryggare med blodprov, och dels skulle man inte "störa" något i dräktigheten...
 
Sv: När kan man ta blodprov som tidigast för att kolla dräktighet?

Jag ultraljudade mitt islandssto. Hon är ca 132, men väldigt kort och inte så grov så hon är inte så stor. Veterinären sa inget sådant til mig, jag tror inte det är någon fara att ultraljuda mindre hästar.Hon var dräktig och mig veterligen är hon det fortfarande. Magen växer iaf...:angel:
 
Sv: När kan man ta blodprov som tidigast för att kolla dräktighet?

mm.. men jag funderar bara på om det är säkrare med blodprov. OM det skulle vara så att veterinären såg fel, att Presto aldrig var dräktig. Det skulle man väl upptäcka med tidigt blodprov, så skulle jag inte behöva ställa in alla träningar ( och ev. tävlingar) en sommar till, och sen säkerhet ställa med blodprov efter sommaren.
 
Sv: När kan man ta blodprov som tidigast för att kolla dräktighet?

Jag tog B.P på min ena i år, efter 50dygn kan man ta det, jag tog det på 52 och det var positivt. :)

Det är mycket säkert, om stoet är dräktig "kan" det inte visa negativt och om stoet är dräktigt så visar det alltid positivt.
Nackdelen är att OM stoet kastat/resorberat nyligen, inom en vecka ungefär så kan det fortfarande ge utslag som positivt.
 
Sv: När kan man ta blodprov som tidigast för att kolla dräktighet?

okej, vet du vad blodprovet hette eller vad man ska säga? För det jag tog kunde man endast ta på minst 100-120dygn
 
Sv: När kan man ta blodprov som tidigast för att kolla dräktighet?

Be vetten ta det "andra" :rofl:

Ingen aning om vad det hette, fråga din vette!
 

Liknande trådar

Avel Vi har betäckt vårat sto i år. Vi gjorde UL för att kolla om hon var dräktigt, då visade det sig att hon troligtvis var dräktig med...
Svar
12
· Visningar
8 447
Senast: Gisburne
·
Avel Hej! Förra sommaren betäckte vi vårt arabsto. Efter 40 dagar så kom veterinären o tog ett blodprov för att kolla om hon hade blivit...
2
Svar
26
· Visningar
5 227
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp