Bukefalos 28 år!

Blodprov för att kolla dräktighet?

Presto

Trådstartare
Vi har betäckt vårat sto i år. Vi gjorde UL för att kolla om hon var dräktigt, då visade det sig att hon troligtvis var dräktig med tvillingar, sen skulle vi in ingen osv. Men dom kom aldrig fram om det var tvillingar eller ej, sen började dom prata om att hon inte var dräktig alls, att hon hade cystor och massa.

Nu vill varken mamma eller pappa att vi ska åka in och göra ett till ultaljud på Presto. Dom är lite smått sura på kliniken sen innan. Men jag kanske kan övertala dom att åka in och ta blodprov. Men hur mycket kostar det egentligen? Men det är väl ganska säkert också, alltså att det inte visar att hon är dräktig om hon inte är det?

Är det många som brukar ta blodprov? Hur lång tid tar det innan man får svar?
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Vi tog ut veterinär för blodprov på 100dygn förra året. Fick svar ganska snabbt men kommer tyvärr inte ihåg vad det kostade. Det var dock dyrare än att åka till seminstationen och kolla. Vi valde att göra så ändå för att slippa köra flera hästar. Stona kollades dock på seminstation fram till 45 dygn.
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

okej, fler som kollar med blodprov?

Hur säkert är det?
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Kollade med PregnaMare, som ju är ett slags gör-det-själv-blodprov. Visade negativt på en häst, det stämde. Visade positivt på en annan, det stämde också. (Men vi var himlans osäkra ända tills hon faktiskt la sig ner och fölade, för hon såg INTE dräktig ut!)

Men det är ju inte bara kliniker som gör UL, så det måste väl gå att få det gjort någon annanstans?
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Jag har aldrig kollat med blodprov men med rektalundersökning. Har också haft veterinärer som kommit till stallet och gjort ultraljud.
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Men min ponny vägrar göra ultaljud. Dessutom är det en B-ponny, så hon är ju inte speciellt stor.

Vet säger att om man ska göra ultaljud igen måste man ge henne lugnande, men det vill dom helst inte göra ifa hon är dräktig.. Och eftersom Presto verkligen hatar ultaljud är det risk att något händer med fölet om man försöker igen.

Sen tycker jag det skulle vara mycket härligare med blodprov, då min ponny inte ens rycker till när man tar blodprov. Och då blir resultatet troligtvis säkrare.
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

hur fungerar sånt blodprov och var kan man köpa det?
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Jag tog blodprov på mitt sto på ca 55dagar, du kan göra det från dag 50, visar rätt säkert. För mig blev det ca 1.000kr för att vet kom ut och tog blodprovet, och 400kr för annalysen, tog ca en vecka innan jag fick svaret!
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Jag gjorde detta på mitt sto i fjol på 110:e dygnet.
Tog provet själv.
Tror att kostnaden låg på 800-900 kr. Svaret faxades till min klinik där jag lämnat in det, gick mycket fort och smidigt då hon inte gick att ULa.
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Eftersom stoet kanske är dräktigt med tvillingar så hade jag hellre chansat och försökt få till ett UL, också i syfte att se om hon är dräktig alls eller om hon har cystor. Oavsett så kan du ju inte se nåt annat med blodprov än att hon a) är dräktig eller b) inte är dräktig. Tvillingar, cystor, var, missbildade äggstockar etc. syns ju bara med UL. Prova UL kan man ju alltid göra, funkar det inte så finns ju blodprov som alternativ.

Kan man få sin shetlandsponny UL:ad så kan man få sin B-ponny UL:ad, det är jag övertygad om. ;) Det gäller bara att hitta en veterinär med hyfsat smala ärmar och som tar det lugnt med stoet och inte tvingar sig på henne om hon uppenbart inte vill.

PregnaMare funkar som ett litet hemma-experiment med små tuber med vätska i, som man doppar en liten sticka med blod på i, och sen väntar man. Blodet får man genom att försiktigt rispa stoet lite i mulen så att man får ut en pytteliten bloddroppe.
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Lånar tråden lite, hoppas det går bra.

Dygn 45 ska jag göra ett nytt UL på mitt sto så jag kan försäkra fostert men nu är saken den att dem 2 senaste gångerna vi körde henne fick hon ordentlig panik och kastade sig ut och skadade höger bakben ganska så bra och är nu halt(kollad av vet. då det hände där och ska vila).Om jag tar ett blodprov på henne och detta vissar att hon fortfarande är dräktig på dygn 45 är det godkänt av försäkringsbolaget då tro?Vill inte köra henne om det finns andra möjligheter....hittar ingen som kan komma ut och göra ett UL.
 
Sv: Blodprov för att kolla dräktighet?

Ring ditt försäkringsbolag och fråga så får du rätt svar direkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp