när mobilskärmen blir svart...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är alldeles för släpphänt och tappar mobilen hela tiden. Har ett heltäckande (både fram- o baksida) skal för att minska skadeverkningarna, men förra veckan åkta den i golvet i badrummet och landade plant. Efter det flimrade skärmen en del första dygnet, men sen funkade det normalt igen. Tills jag tappade den igen häromdagen och skärmen blev svart... 🙄 Luren är fortfarande igång och tar emot aviseringar som vanligt men jag kan inte göra något eftersom skärmen är död.
Frågan är, är det troligast att det är skärmen som gått sönder, så att det är lönt att byta skärm? Eller är risken stor att hela elektroniken i luren är sönder? Någon som har nån bra tanke om detta?
 
Jag skulle köpa en ny. Att reparera skulle nog kosta mer. Hoppas bara att du backade upp den.
 
Jag skulle köpa en ny. Att reparera skulle nog kosta mer. Hoppas bara att du backade upp den.
Att byta skärm kostar mindre än hälften av vad den här modellen kostade ny. Att köpa en ny likvärdig kostar idag nästan dubbelt så mycket som den aktuella luren kostade.
Så, valet är inte så självklart som du får det att låta.
Därför är det bra att veta om det troligaste är om bara skärmen är trasig eller hela elektroniken...
 
tack för ditt engagemang! Men, jag har redan följt Samsungs instruktioner för att försöka få liv i telefonen och skärmen är fortfarande lika svart. Den har inte kraschat av oförklarlig anledning, utan för att jag har tappat den i stengolvet för många gånger.
Frågan gäller fortfarande ifall det är sannolikt att det bara är skärmen som är trasig eller om själva elektroniken i telefonen också gått sönder - så att det är meningslöst att byta skärm.
 
tack för ditt engagemang! Men, jag har redan följt Samsungs instruktioner för att försöka få liv i telefonen och skärmen är fortfarande lika svart. Den har inte kraschat av oförklarlig anledning, utan för att jag har tappat den i stengolvet för många gånger.
Frågan gäller fortfarande ifall det är sannolikt att det bara är skärmen som är trasig eller om själva elektroniken i telefonen också gått sönder - så att det är meningslöst att byta skärm.

Chansa och lämna in den. Det brukar finnas folk med relativt hyfsade priser.
 
Jag är alldeles för släpphänt och tappar mobilen hela tiden. Har ett heltäckande (både fram- o baksida) skal för att minska skadeverkningarna, men förra veckan åkta den i golvet i badrummet och landade plant. Efter det flimrade skärmen en del första dygnet, men sen funkade det normalt igen. Tills jag tappade den igen häromdagen och skärmen blev svart... 🙄 Luren är fortfarande igång och tar emot aviseringar som vanligt men jag kan inte göra något eftersom skärmen är död.
Frågan är, är det troligast att det är skärmen som gått sönder, så att det är lönt att byta skärm? Eller är risken stor att hela elektroniken i luren är sönder? Någon som har nån bra tanke om detta?
Jag hade absolut bytt skärmen. Jag är också en sådan som tappar luren med jämna mellanrum men har turen att ha en sambo som både kan byta skärm och fixa om det är ngn elektronik som strular. Och hittills är det bara skärmen som har åkt på stryk när jag har tappat. Så det är absolut värt att pröva tycker jag.
 
Chansa och lämna in den. Det brukar finnas folk med relativt hyfsade priser.
Det kommer jag förmodligen göra, men jag ställer frågan för att slippa lägga 1500 pengar på att laga den om, ifall det ändå är troligt att elektroniken har gått sönder. Jag är tyvärr en fattiglapp så det är för mycket pengar för mig att chansa med.
Jag hade absolut bytt skärmen. Jag är också en sådan som tappar luren med jämna mellanrum men har turen att ha en sambo som både kan byta skärm och fixa om det är ngn elektronik som strular. Och hittills är det bara skärmen som har åkt på stryk när jag har tappat. Så det är absolut värt att pröva tycker jag.
Tack! Det ger mig hopp!
 
Inför framtiden kan jag rekommendera Otterbox med två lagers skal. Min har simmat i en fjällbäck, blivt trampad på, överkörd, tappad i betonggolv otaliga gånger, dränkt i fostervätskor och blod och ramlat ner i gödselbrunnen under spalten i lagårn... och trots snart 3 år av detta är den som ny när jag tar av skal + skärmskydd! Otterboxdelarna är bara att skrubba rent med Yes och trä på igen.
 
Jag är alldeles för släpphänt och tappar mobilen hela tiden. Har ett heltäckande (både fram- o baksida) skal för att minska skadeverkningarna, men förra veckan åkta den i golvet i badrummet och landade plant. Efter det flimrade skärmen en del första dygnet, men sen funkade det normalt igen. Tills jag tappade den igen häromdagen och skärmen blev svart... 🙄 Luren är fortfarande igång och tar emot aviseringar som vanligt men jag kan inte göra något eftersom skärmen är död.
Frågan är, är det troligast att det är skärmen som gått sönder, så att det är lönt att byta skärm? Eller är risken stor att hela elektroniken i luren är sönder? Någon som har nån bra tanke om detta?
Om skärmen har flimrat och sedan blivit svart skulle jag gissa att det är LCD-panelen som sitter bakom "glaset" som gått sönder. Nu arbetar jag bara med appleprodukter men det borde ju vara samma princip oavsett märke. Sök på LCD och märket på din telefon och se om du hittar något kanske :)
 
Om skärmen har flimrat och sedan blivit svart skulle jag gissa att det är LCD-panelen som sitter bakom "glaset" som gått sönder. Nu arbetar jag bara med appleprodukter men det borde ju vara samma princip oavsett märke. Sök på LCD och märket på din telefon och se om du hittar något kanske :)
Ja, det är väl typ det jag menar med att skärmen är svart. Glaset och skärmen sitter ihop på modellen, så oavsett vilket behöver båda bytas. (glaset är helt)
 
Det låter ju lite som reaktionen som blir när det blir små fjuttsprickor i de där modellerna (flimrar, eventuellt något litet streck mitt i skärmen och sen stendör). Har du råd att förlora pengen det kostar att byta skärmen? I så fall hade jag provat. Har du en drulleförsäkring kan du kanske använda den och få det till hanterbar prislapp. Får du fart på den hade jag, om den var min, köpt det fläskigaste otterboxskalet jag hittat till modellen.
 
Min gjorde nått liknande. Köpte ny telefon, trots att den vara var 1,5 år. I efterhand ångrar jag mig, skulle kostat max 1800 att laga. Jajaja, är huvet dumt får plånboken lida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp