När ska man anse att hästar är dumpade?

Hur slutade den här soppan? :)
Den slutade bra kan man väl säga.
Den ena hästen blev hämtad och den andra, fölet lyckades jag låna ut som sällskap till en annan med en jämnårig häst.

Nåja helt enkelt blev det ändå inte för den som lånat "fölet" kom inte alls överens med den hästen. Här hos mig var den jättesnäll och okomplicerad. Där blev den ett ohanterbart monster. Så lagom till årsskiftet ville man bli av med p g a den inte gick att hantera.
Ägaren ordnade faktiskt en stallplats och skulle hämta hästen. Som skrivet innan var det nu ett monster så den gick inte att ens fånga i hagen och än mindre att lasta. Slutade med att ägaren bröt ihop och jag blev inkallad. Just då hade jag en bruten handled och gips. Men snäll som man är åkte jag dit och hittade hästen i hagen. Gick ut och hämtade den och tog in den i en box, trots att jag var enarmad gick det hur bra som helst. Fick ägaren att backa upp släpen mot boxdörren och sedan fick jag faktiskt se till så att ägaren satt i sin bil (och grät) och stallägaren gick in i bostaden. Efter det lastade jag hästen på ca 10 minuter med en arm. Skickade iväg ägare och häst till sitt nya stall och meddelade stallägaren att det var fritt fram och inga monster kvar i stallet.
Efter det har jag inte hört något.
 
Den slutade bra kan man väl säga.
Den ena hästen blev hämtad och den andra, fölet lyckades jag låna ut som sällskap till en annan med en jämnårig häst.

Nåja helt enkelt blev det ändå inte för den som lånat "fölet" kom inte alls överens med den hästen. Här hos mig var den jättesnäll och okomplicerad. Där blev den ett ohanterbart monster. Så lagom till årsskiftet ville man bli av med p g a den inte gick att hantera.
Ägaren ordnade faktiskt en stallplats och skulle hämta hästen. Som skrivet innan var det nu ett monster så den gick inte att ens fånga i hagen och än mindre att lasta. Slutade med att ägaren bröt ihop och jag blev inkallad. Just då hade jag en bruten handled och gips. Men snäll som man är åkte jag dit och hittade hästen i hagen. Gick ut och hämtade den och tog in den i en box, trots att jag var enarmad gick det hur bra som helst. Fick ägaren att backa upp släpen mot boxdörren och sedan fick jag faktiskt se till så att ägaren satt i sin bil (och grät) och stallägaren gick in i bostaden. Efter det lastade jag hästen på ca 10 minuter med en arm. Skickade iväg ägare och häst till sitt nya stall och meddelade stallägaren att det var fritt fram och inga monster kvar i stallet.
Efter det har jag inte hört något.
Jag hoppas det gick bra för "fölet" trots den värdelösa ägaren och vad skönt att du ändå slapp henne utan mer problem. :up:
 
Den slutade bra kan man väl säga.
Den ena hästen blev hämtad och den andra, fölet lyckades jag låna ut som sällskap till en annan med en jämnårig häst.

Nåja helt enkelt blev det ändå inte för den som lånat "fölet" kom inte alls överens med den hästen. Här hos mig var den jättesnäll och okomplicerad. Där blev den ett ohanterbart monster. Så lagom till årsskiftet ville man bli av med p g a den inte gick att hantera.
Ägaren ordnade faktiskt en stallplats och skulle hämta hästen. Som skrivet innan var det nu ett monster så den gick inte att ens fånga i hagen och än mindre att lasta. Slutade med att ägaren bröt ihop och jag blev inkallad. Just då hade jag en bruten handled och gips. Men snäll som man är åkte jag dit och hittade hästen i hagen. Gick ut och hämtade den och tog in den i en box, trots att jag var enarmad gick det hur bra som helst. Fick ägaren att backa upp släpen mot boxdörren och sedan fick jag faktiskt se till så att ägaren satt i sin bil (och grät) och stallägaren gick in i bostaden. Efter det lastade jag hästen på ca 10 minuter med en arm. Skickade iväg ägare och häst till sitt nya stall och meddelade stallägaren att det var fritt fram och inga monster kvar i stallet.
Efter det har jag inte hört något.
Vilken historia. Hoppas stackaren får det bra. Det lät ju inte direkt som ett monster.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 039
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 645
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp