När släppa ut dygnet runt?

I Skåne har golfbanor i min närhet klippt gräset ett par gånger under årets vinter.
Om det är tillräckligt för att räknas som grästillväxt tror jag inte men beror ju på hur man tolkar en regel

Jag tycker absolut att det ska finnas tillgång till skugga/skydd i en sommarhage (träd eller byggnad)
Att släppa ut bara för att i en för liten hage utan skydd och ofta för lite bete när hösten närmar sig är inget varken min häst eller jag tycker är roligt så då sover hon hellre inne ett par timmar.
 
Jo, någon form av varaktighet är.väl rimligt att det ska vara. Jag vet inte exakt vad regelverket säger om det.
I Skåne har golfbanor i min närhet klippt gräset ett par gånger under årets vinter.
Om det är tillräckligt för att räknas som grästillväxt tror jag inte men beror ju på hur man tolkar en regel

Jag tycker absolut att det ska finnas tillgång till skugga/skydd i en sommarhage (träd eller byggnad)
Att släppa ut bara för att i en för liten hage utan skydd och ofta för lite bete när hösten närmar sig är inget varken min häst eller jag tycker är roligt så då sover hon hellre inne ett par timmar.
Att gräset behöver klippas är väl ett bevis för att gräset växer. Grästillväxten avser dock inte tillgången på bete utan anvönda för att ge en väder- och temperaturmässig fingervisning om när det är okej att ha hästarna ute dygnet runt. Är det föe lite bete, vilket det kan vara även en torr sommar, så krävs självklart att gästarna får tillskottsfoder i hagen.
Sen kan man tycka vad man vill om vind- eller väderskydd, men det finns inget lagkrav om det på sommarhalvåret.

Mina egna pållar går ute året runt, med möjlighet att gå in. Just nu 6 pållar (1 hbl, 2 större ponnyer, 3 shetland)/ca 2 ha och 2 shetlandsponnyer på ca 1 ha.
 
Släpper inte ut mina förrän markerna torkat något. Stängt av en del av deras hage nu som står under vatten. Sen har vi fått 2 dm snö och det snöar mycket nu så det får vänta. Småländska höglandet. För övrigt har de skog i alla sina hagar. Har även ett flyttbart litet skjul. Har shetlandsponnyer.
 
än så länge känns det långt till betessläpp. jag släpper först ut när det är torrt på marken så hästarna kan ligga ner utan att bli blöta.

har hästen på lösdrift nu och ringa använder ligghallen en hel del. har stor hage med gräs nu på vintern så de har inte haft mycket lera mer än runt höbalen och ligghallen.
 
I Skåne har golfbanor i min närhet klippt gräset ett par gånger under årets vinter.
Om det är tillräckligt för att räknas som grästillväxt tror jag inte men beror ju på hur man tolkar en regel

Jag tycker absolut att det ska finnas tillgång till skugga/skydd i en sommarhage (träd eller byggnad)
Att släppa ut bara för att i en för liten hage utan skydd och ofta för lite bete när hösten närmar sig är inget varken min häst eller jag tycker är roligt så då sover hon hellre inne ett par timmar.

Den kalla perioden räknas i Skåne i alla fall som minst en vecka med medeltemperatur under fem plusgrader under den period då den vanligtvis infaller ( november-april). Efter en sådan period är det den kalla perioden tills det blir riktig vår igen. Denna säsong infaller den kalla perioden på måndag den 2 mars enligt SMHIs prognos, och då krävs ligghall/stall. Däremot krävs det alltid att djuren ska ha en torr och ren liggplats, vilket kan ha varit svårt att ordna om man inte haft ligghall/stall åt djuren pga mycket regn.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 136
Senast: Masse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 058
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp