När ställer öronen upp sig?

Londons

Trådstartare
När kan man räkna med att öronen, vad heter det 👀, är klara? På min 13 veckors har ena örat ställt sig men det andra hänger fortfarande.
 
När kan man räkna med att öronen, vad heter det 👀, är klara? På min 13 veckors har ena örat ställt sig men det andra hänger fortfarande.
På vissa sker det inte alls. Beror ju på hur mycket det ska stå upp? Vad är det för ras och hur mycket ligger det? Helt, eller bara lite?

Jag har ju en ras där öronen ska ligga er men ena örat är till hälften stående. Dock så hänger det lite mer vartefter veckorna går, så kanske det ligger ner så småningom, även om jag tvivlar.
 
Det är så himla olika, både från ras till ras och dessutom från individ till individ inom samma ras.

Lilli och Pixie vid samma ålder

Screenshot_20230602_175938_Pixlr.jpg
 
På vissa sker det inte alls. Beror ju på hur mycket det ska stå upp? Vad är det för ras och hur mycket ligger det? Helt, eller bara lite?

Jag har ju en ras där öronen ska ligga er men ena örat är till hälften stående. Dock så hänger det lite mer vartefter veckorna går, så kanske det ligger ner så småningom, även om jag tvivlar.
Staffe! Ena örat ligger platt och det andra är rest, sedan förra veckan.
 
Min ras, Silken Windhound, ska helst ha rosenöron men många har antingen minst sagt flexibla öron som ställer sig hur som helst efter humör, eller ståndöron.
Vid tandömsning, alltså från ca 16 veckor, börjar öronen röra på sig.

Öronen kan tillfälligt resa sig nån vecka eller rent av en månad, för att sedan övergå till rosenöron. Eller så kommer dom aldrig ner alls.

Sen kan valpen med det perfekta rosenörat plötsligen resa sina öron vid 10-12 månaders ålder för att för alltid gå omkring med öron som mest ser ut som resta tulpan blad :-) Inte rosor alls :-)
 
hedvig_ears.jpg

Tandömsning kan ställa till det med öron. Här är en av mina gamla tikar när hon var 10 veckor och hade perfekt resta öron och sedan hur hon såg ut när hon var ett år. Nu ska rasen ha framåtlutande öron och även om denna tik absolut hade lite hängande öron, så anmärktes det aldrig på det i utställningsringarna. Kanske för att jag visade upp henne på löst koppel och hon stod och tittade upp på mig och då blev öronen riktigt fina.
 
Min phalène - född 28 oktober - har nu äntligen börjat lägga ner det stående örat. Trodde inte det skulle hända eftersom han är så pass gammal. Men jag hade fel. De flesta dagar ligger bägge öronen.
Nu är utställning ändå inte aktuellt eftersom han är krypt. Glad att jag slipper. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 541
Senast: hastflicka
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
474
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp