När tankar du?

Vi tankar vid löning sen inte mer😅 Ibland lyser lampan ibland inte, vi kör väldigt väldigt lite. Cyklar mest!
 
På vår ena bil fungerar inte bränslemätaren. Där vill jag ha mariginal! Det är dessutom den vi drar släp med, så det varierar rätt mycket hur långt man kan köra. Då är det säkrast att tanka i tid. Vet jag att jag ska till Danmark inom kort kan jag vara lite djärvare - ska t ex köra genom Danmark på fredag och ser till att inte tanka innan dess. Med bilen som har en fungerande mätare brukar jag tanka när det är ca 100-150 km kvar. Den har en rätt liten tank så det är ett bra tag innan lampan lyser. (jag har inte hört uttrycket "reserven" om läget när lampan lyser innan, intressant att så många verkar använda det)
 
Jag tankar innan reservlampan börjar lysa. Om jag ska åka långt tankar jag fullt oavsett vad mätaren står på.
 
Snarare en kvarleva från forntiden. Fanns det ens reservtank på bilar efter 50-talet? Om ens då?
Det är ett välkänt uttryck i bilmeckarvärlden. Var det kommer ifrån vet jag inte, men används rätt flitigt fortfarande, och inte bara "forntiden", men då förstås av personer som kan lite mer bil än bara hur man kör dem och hur man tankar dem.
 
Snarare en kvarleva från forntiden. Fanns det ens reservtank på bilar efter 50-talet? Om ens då?
Jag märker väldigt väl hur mycket som hänt med bilarna sen jag tog körkort 1979. Dottern tog körkort för 2 år sen och det är kul att jämföra bilar nu och då. Choke🤣länge sen det försvann. Backkamera. Elektrisk handbroms.
 
När ekonomin är okej så tankar jag när jag är nere på halv tank, när ekonomin är skral så tankar jag så sällan som möjligt så då åker jag tills det är ngt mil kvar på den digitala mätaren och tankar i tio liter i taget. Tack och lov händer det bara någon månad per år.
 
Samma här! Hatar att skrapa rutor.. Plus att jag alltid glömmer av att det måste göras så då får jag stressa som en dåre för att hinna.
Jag hatar med det därför biltemas de-icer finns i bilarna...
1680438791151.png
 
Jag tankar alltid i god tid innan det är risk att lampan börjar lysa, oftast när jag har kanske 1/4 kvar i tanken. Better safe than sorry.
 
Minst 25% kvar. Eftersom jag jobbar med det jag gör har jag alltid en tanke att aldrig ”chansa”. En kris händer lätt och försvinner elen går det inte att tanka.
 
När det nästan är tomt eller när det är extra billigt om det passar ekonomin att slanga ut en dryg tusenlapp just då. Om man ska till ett ställe där man inte vet hur tankställen ligger så blir det större marginal på ”tomt”.

Jag är tacksam för att en laddning ger nästan hundra mil trots att den bara tar 3 minuter.
 
Samma här! Hatar att skrapa rutor.. Plus att jag alltid glömmer av att det måste göras så då får jag stressa som en dåre för att hinna.
Eller hur, värsta som finns 🫣
Min bil går konstigt när den är kall, vill inte växla. Så tankar i tid och laddar batteriet 😁
 
Min tank går det 90 liter i och jag brukar tanka när jag har diesel för 8-12 mil kvar, lampan tänds när jag har diesel för 11 mil kvar.
 
Med bilen glommer jag tills det piper och star att jag maste tanka. Varpa jag snabbt staller om och kollar hur langt jag kan kora pa var jag har i tanken. Det brukar pipa vid 50 miles kvar (1 miles drygt 1.6 km) och sedan funderar jag pa vilken mack som ar billigast efter vagen jag tankt kora. Nasta steg ar att kollar jag med telefonen hur manga miles till namnda mack som oftast ar cosco om jag inte haller mig har innom var lilla stad. Da vantar jag tills det piper nar motorn startar. Flera ganger. DA tankar jag bilen. :cautious:

Med husbussen, eller vilket slap som helst, men sarskilt om jag kor hast slap, sa borjar jag titta efter en mack vid halv tank. Pa husbussen gar inte ACn om tanken ar under 1/4 sa det tankas innan!
 
Jag väntar för det mesta så länge som möjligt. Är för tillfället lite sur för att jag tidigare har klarat mig på en full tank per månad, men nu gör jag inte det längre, utan får tanka i en skvätt till i slutet på månaden (att jag inte bara tankar fullt, vilket jag iofs lika gärna skulle kunna göra beror på att jag låter mig och min ekonomi styras av ett mycket sofistikerat rutsystem i google kalkylark 😆). Mycket irriterande! Jag kör i alla fall glatt vidare ett tag efter att det har pipit. Men om det också börjar blinka brukar jag tycka att det börjar bli dags. Dessutom är det tröttsamt när det piper med jämna mellanrum.
 
Reserven? Jag vill helst inte ha mindre än halva tanken även om jag inte ska köra jätte långt. Lyser lampan är det.. ångest :nailbiting: Samtidigt laddar jag inte min mobil fören den är på 1% eller död, så vet inte hur hjärnan fungerar. Kör dock inte så ofta, och tankar desto mindre (delar bil haha)

Detta är jag. Alla delar är jag.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Fetaost
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 464
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Fick min tensapparat idag glömde att ställa en fråga och tänkte om någon här vet. Det står att man kan behandla max tre gånger per dag...
Svar
0
· Visningar
254
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 176
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp