När två flockar ska bli en

Migo

Trådstartare
Av ett o annat skäl står jag just nu inför sammanslagning av två mycket etablerade "hundfamiljer".

Den ena bestående av mig och mina tre BCs(en tik 3 år gammal, en hane 2½ och en hane på 6 månader) och den andra bestående av en tvåbening och en 3 år gammal schäferhane (ytterligare ett antal hundar finns i den flocken, men de bor inte inne, så är inte lika angeläget).

Vi har börjat med långa, roliga skogspromenader tillsammans, och det funkar ypperligt utöver det att min 2½ år gamla hane är lite rädd för schäfern. Det är alltså lite lätt spänt dem emellan och de kan inta dra i samma pinne utan att tonläget går från lek till allvar och raggen kommer upp. I morse på kisserundan gick morrandet och ragget över i en allvarlig styrkemätning som jag snabbt lyckades bryta (min tik bröt det faktiskt innan jag hann fram). Ingen skadad men min hane lite ynklig.

Finns det nått sätt att få dessa jämngamla hanar att funka ihop utan att behöva ta på sig stålhandskar? Att inte ge dem resurser i form av leksaker eller godbitar utan tillsyn är självklart, men drömmen är att de bägge kan sova i samma säng... Är det en dröm?

De har känt varandra i knappt 14 dagar och umgås på skojiga promenader 4-5 dagar i veckan.

/Migo
 
Sv: När två flockar ska bli en

Jag skulle köra med kopplade hundar på promenaderna till att börja med så dom aldrig hinner börja mucka med varandra...koppel o raska prommisar..sen kan man kanske släppa dom i 5 -10 min så dom kan leka ( utan pinnar) ..så kanske dom kan avdramatisera varandra.....
 
Sv: När två flockar ska bli en

De går alltså promenader på mellan 5 och 10 km, med alla hundarna lösa ihop och det är inte ens en gång per runda som Boss blir osäker.
 
Sv: När två flockar ska bli en

Varför göra så mycket mer än det ni redan gör?

Om spänningarna kommer så sällan som max någon gång per dag och hundarna bara känt varandra i ett par veckor... Så ha is i magen, blir mitt råd!

Se till att de inte FÅR leka med pinnar, inte gå och spänna på varandra, inte hålla på och "pinka över" varandras markeringar in absurdum osv så kommer alla små "irritationer" förhoppningsvis lägga sej med lite tid.

Sedan skulle jag kanske inte hoppas på att alla skulle bli BFF's så där direkt, men att de skall kunna fungera i samma hem på ett avslappnat vis låter inte som några problem tycker jag.

Undvik dock att ha dem alla i sängen/soffan och liknande tills alla hunnit finna sin plats i den nya familjen ;)

/Swat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp