När växer pälsen ut?

Görel

Trådstartare
Moderator
Min häst opererades i hasen två gånger med sista operationen för sex veckor sedan. Såret läker fint, stygnen togs två veckor efter sista operationen. Nu börjar jag fundera över hur lång tid det tar innan det växer ut päls igen? Vad har ni för erfarenhet?
 
Kan variera väldigt. Min häst sätter päls två gånger om året, punkt slut. Rakar man henne en gång på vintern sätter hon ingen ny vinterpäls. Vid en av hennes behandlingar rakades hon på frambenen i november. Tränaren undrade i mars om hon varit på behandling igen. 😅
 
Min lille är klinikklippt på båda sidorna flanken. Han ser störtfånig ut. Fäller som jag vet inte vad, men verkar inte riktigt ha fattat att man måste sätta ny päls också. Han ser ut som ett schackbräde. Jag skulle bli så glad om han kunde sätta ny päls där han är klippt ;-).

Han klipptes 18/1.
 
Jag har aldrig rakat mina hästar så det här är något som jag aldrig har tänkt på tidigare, inser jag.

Min stackars häst är rakad på halsen på två ställen där hon haft en port, och på huvudet där jag antar att man haft någon form av mätinstrument när hon var sövd. Det gör inte så mycket, men mitt bakpå hasen är det så utsatt.

Någon som har erfarenhet av operationssnitt och hur håret växer där?
 
Min lille är klinikklippt på båda sidorna flanken. Han ser störtfånig ut. Fäller som jag vet inte vad, men verkar inte riktigt ha fattat att man måste sätta ny päls också. Han ser ut som ett schackbräde. Jag skulle bli så glad om han kunde sätta ny päls där han är klippt ;-).

Han klipptes 18/1.
Min klipptes en knapp vecka senare.
 
Jag har aldrig rakat mina hästar så det här är något som jag aldrig har tänkt på tidigare, inser jag.

Min stackars häst är rakad på halsen på två ställen där hon haft en port, och på huvudet där jag antar att man haft någon form av mätinstrument när hon var sövd. Det gör inte så mycket, men mitt bakpå hasen är det så utsatt.

Någon som har erfarenhet av operationssnitt och hur håret växer där?
Det brukar inte vara någon fara på benen. Min häst har varit klinikrakad på benen många vintrar, det verkar inte störa trots att de verkligen är nakna. Hela förra vintern hade hon senorna fram nakna eftersom vi gjorde ultraljud frekvent.

Operstionssnitt har jag inte koll på, men det brukar ju ta ett tag innan det kommer päls på ärr. Ibland kommer det inte päls alls.
 
Det brukar inte vara någon fara på benen. Min häst har varit klinikrakad på benen många vintrar, det verkar inte störa trots att de verkligen är nakna. Hela förra vintern hade hon senorna fram nakna eftersom vi gjorde ultraljud frekvent.

Operstionssnitt har jag inte koll på, men det brukar ju ta ett tag innan det kommer päls på ärr. Ibland kommer det inte päls alls.
Rakad på benen bekymrar mig inte, det är själva det raka snittet bakpå hasen som jag vill skydda.

Här är en liten bit av det bara för att förtydliga

FC53DAE6-9F48-412A-A121-B4FBA9A37A9E.jpeg
 
Min häst opererades i hasen två gånger med sista operationen för sex veckor sedan. Såret läker fint, stygnen togs två veckor efter sista operationen. Nu börjar jag fundera över hur lång tid det tar innan det växer ut päls igen? Vad har ni för erfarenhet?
När sommarpälsen växer ut.
Vinterpälsen faller bara av nu.
Snart kommer hon bli fin igen :heart
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: sweep
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp