När vården (och jag) inte reder ut, finns det annan hjälp?

monster1

Trådstartare
Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården?
Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och tuggar som en dator som inte får kontakt med nätverket. Jag har haft flera utmattningar och det här är inte en sådan. Detta är ett konstant tillstånd som varit under flera år, men är långsamt eskalerande problem. Jag är rädd för att bli av med jobbet och jag mår generellt inte jättebra i slutet på dagarna eftersom jag blir så trött av att sitta och kämpa med fokus och tankar.
Min läkare tror att jag kanske har en npf pga av koncentrationssvårigheterna men jag är nog mer inne på hjärntrötthet (det har inte alltid varit så här). Jag ä remitterade till neuropsykiatrin och ska ha en 2,5h lång telefonintervju med dom på fredag. Men det kan ändå ta långtid innan man blir ordentligt utredd där (år om jag förstod läkaren rätt). Jag har varit sjukskriven 1 vecka på heltid och sedan 2 veckor på halvtid. Men jag har som sagt redan varit från jobbet ett helt år utan förbättring så jag har svårt att se på vilket sätt det här skulle hjälpa. Det gör det inte direkt heller, mer än att jag slipper vara på jobbet och kämpa vilket såklart är skönt, så det är en högst tillfällig lösning och det ger ekonomiska konsekvenser. Vilket läkaren också talar om för mig. Sen frågar hon mig vad jag har för plan och lösning och jag har ingen. Vad ska jag ha för plan, jag vet inte vad jag ska göra, det är ju därför jag vänt mig till vården. Vi har även haft en arbetsterapeut ute till mig på jobbet som gick igenom mina problem och jag fick lite tips om att växla mellan stående och sittande samt att ta pauser varje halvtimme och att man skulle från arbetsgivaren titta på digitala verktyg för att underlätta. Men ingen verkar veta vart man hittar sånna verktyg så det har inte hänt något på den fronten.

Så vart vänder man sig? Vad ska jag göra med min ofunktionella hjärna, hur ska jag få den att fungera?

(Jag har redan skalat ned på allt och jobbar deltid sedan sista utmattningen, prioriterar bort allt utom det absolut nödvändigaste, etc, etc)
 
@monster1: Hur gammal är du (du behöver inte svara)? Det låter som om det kan vara klimakteriebesvär. Jag har själv en ohygglig hjärndimma och är i klimakteriet. Det har eskalerat de senaste åren och jag har nyligen varit till en läkare och ska få hormoner för att hjälpa upp det hela.

Har vården tittat på det mesta annat hade jag fört fram det här, om du tror att klimakteriet kan vara boven i dramat.
 
@monster1: Hur gammal är du (du behöver inte svara)? Det låter som om det kan vara klimakteriebesvär. Jag har själv en ohygglig hjärndimma och är i klimakteriet. Det har eskalerat de senaste åren och jag har nyligen varit till en läkare och ska få hormoner för att hjälpa upp det hela.

Har vården tittat på det mesta annat hade jag fört fram det här, om du tror att klimakteriet kan vara boven i dramat.
Jag är 46 på det 47 och min mamma tyckte jag skulle kolla det där med klimakteriet men läkaren verkar inte så sugen. Hon var väldigt bestämt på att det här är något psykiskt, så jag vet inte riktigt hur man tar sig förbi det...
 
Jag är 46 på det 47 och min mamma tyckte jag skulle kolla det där med klimakteriet men läkaren verkar inte så sugen. Hon var väldigt bestämt på att det här är något psykiskt, så jag vet inte riktigt hur man tar sig förbi det...
Gå till en annan läkare. Många kvinnor blir tyvärr inte tagna på allvar utan blir behandlade för tex depression som inte hjälper när det är klimaktieriet och det är hormonerna som gör att de mår dåligt.
 
Jag har kanske en lite annan situation där besvären du beskriver är del av större symptombild för mig (och därmed kanske andra lösningar behövs). Hur som helst har jag vänt mig till fristående läkare som haft mer idéer och verktyg än regionens vård (då med vetskap om ett annat evidensläge än vad det är inom den allmänna vårdens vårdprogram), gjort stora kostförändringar och lärt mig mängder om nervsystemreglering och pacing (men även sållat bort den exploaterande bizznizz-skit som finns när det kommer till sjukdomar skolmedicinen inte kan bota).

Tycker överlag att det arbetsterapeuter jag mött har kunnat om pacing är extremt rudimentärt sett till vilken info som går att inhämta från folk som lever med energibegränsande tillstånd.

Skulle som andra är inne på se över kroppsliga/hormonella orsaker. Har själv kunnat adressera en hel del av det via kost (kan berätta mer via pm) men även medicinering trots enbart gränsfall dåliga värden - så där gäller att hitta någon som tycker att sådant är relevant att medicinera.
 
Jag har kanske en lite annan situation där besvären du beskriver är del av större symptombild för mig (och därmed kanske andra lösningar behövs). Hur som helst har jag vänt mig till fristående läkare som haft mer idéer och verktyg än regionens vård (då med vetskap om ett annat evidensläge än vad det är inom den allmänna vårdens vårdprogram), gjort stora kostförändringar och lärt mig mängder om nervsystemreglering och pacing (men även sållat bort den exploaterande bizznizz-skit som finns när det kommer till sjukdomar skolmedicinen inte kan bota).

Tycker överlag att det arbetsterapeuter jag mött har kunnat om pacing är extremt rudimentärt sett till vilken info som går att inhämta från folk som lever med energibegränsande tillstånd.

Skulle som andra är inne på se över kroppsliga/hormonella orsaker. Har själv kunnat adressera en hel del av det via kost (kan berätta mer via pm) men även medicinering trots enbart gränsfall dåliga värden - så där gäller att hitta någon som tycker att sådant är relevant att medicinera.
Jag antar att det är någon form av pacing med växlingarna mellan sitt och stå samt pauser varje halvtimme. Problemet är att jag glömmer de där grejerna när jag jobbar och det är väll det de digitala verktygen ska hjälpa till med. Det andra problemet är att jag måste jobba och jobbar man kan man inte sluta innan man blir trött, man har ju en hel arbetsdag att fylla eller ja för mig 6 h vilket är ganska lite om man är en fungerande person men ganska mycket när man tar slut efter 3h.
 
Jag antar att det är någon form av pacing med växlingarna mellan sitt och stå samt pauser varje halvtimme. Problemet är att jag glömmer de där grejerna när jag jobbar och det är väll det de digitala verktygen ska hjälpa till med. Det andra problemet är att jag måste jobba och jobbar man kan man inte sluta innan man blir trött, man har ju en hel arbetsdag att fylla eller ja för mig 6 h vilket är ganska lite om man är en fungerande person men ganska mycket när man tar slut efter 3h.
Verkligen!

Att läsa om energy envelopes kanske kan vara något? (Inte för att det löser något grundproblem men ger iaf en mer nyanserad bild av vad som kan ta energi - fysiskt, kognitivt, sensoriskt, emotionellt, socialt, miljömässigt).
 
Hur symptom och effekter av NPF yttrar sig kan förändras av klimakteriet. Om jag förstått rätt ofta så att det blir tydligare besvär/svårare att klara samma som tidigare?
 
Jag är 46 på det 47 och min mamma tyckte jag skulle kolla det där med klimakteriet men läkaren verkar inte så sugen. Hon var väldigt bestämt på att det här är något psykiskt, så jag vet inte riktigt hur man tar sig förbi det...
Alltså jag fattar inte det där!!! Man kan tycka att det borde varenda läkare med sin fina utbildning vara det första att undersöka när det kommer en kvinna i den åldern med dessa symtom. Jag likställer denna dumhet med en patient uppger att det svider som attan när man kissar och läkaren misstänker depression.
 
Jag är 46 på det 47 och min mamma tyckte jag skulle kolla det där med klimakteriet men läkaren verkar inte så sugen. Hon var väldigt bestämt på att det här är något psykiskt, så jag vet inte riktigt hur man tar sig förbi det...

Ta kontakt med en annan läkare. Klimakteriet kan ställa till det rejält och ge märkliga symtom, bl a symtom som gör att man misstänker depression eller demens.

https://arbetet.se/2023/03/08/trodde-att-hon-drabbats-av-demens-hade-klimakteriebesvar/

/Lizzie
 
Alltså jag fattar inte det där!!! Man kan tycka att det borde varenda läkare med sin fina utbildning vara det första att undersöka när det kommer en kvinna i den åldern med dessa symtom. Jag likställer denna dumhet med en patient uppger att det svider som attan när man kissar och läkaren misstänker depression.
Eller hur!!!

@monster1 Lyssna på söndagsintervjun (SR-appen) med Monika Björn eller googla henne rent allmänt.
Och BYT LÄKARE!
 
Alltså jag fattar inte det där!!! Man kan tycka att det borde varenda läkare med sin fina utbildning vara det första att undersöka när det kommer en kvinna i den åldern med dessa symtom. Jag likställer denna dumhet med en patient uppger att det svider som attan när man kissar och läkaren misstänker depression.

Jag hade verkligen tur med min läkare nu senast (jag var där av en annan anledning men tog upp bla hjärndimman). Hon sa direkt att det ska vi absolut göra något åt, inga som helst invändningar till hur jag upplevde det.
 
Jag hade verkligen tur med min läkare nu senast (jag var där av en annan anledning men tog upp bla hjärndimman). Hon sa direkt att det ska vi absolut göra något åt, inga som helst invändningar till hur jag upplevde det.
Om man får fråga... vad betydde "göra något åt" för konkreta åtgärder i det här sammanhanget?
 
Problemet när man är långvariga psykiska problem är väll att det mesta kan härledas dit. Så yrsel och hjärtklappning kan vara ångest och tröttheten en konsekvens av ångest och allt annat också en konsekvens av ångest och oro.

Fast eventuella klimakteriebesvär kan ju förstärka de besvären och det är ju väldigt lätt att kolla om det kan vara klimakteriet. Är det inte det har en ju tagit bort en faktor att ta hänsyn till.
 
Jag hade verkligen tur med min läkare nu senast (jag var där av en annan anledning men tog upp bla hjärndimman). Hon sa direkt att det ska vi absolut göra något åt, inga som helst invändningar till hur jag upplevde det.
Och min story var att jag haft lite känningar av klimakteriebesvär av och till i drygt 5 år- fick helt plötsligt vallningar from hell. Fruktansvärt obehagligt och gick till vårdcentralen. Jag fick tabletter utskrivet. Efter två veckor -ingen förbättring tog jag två tabletter dagligen - Jag kunde nästan på dagen 2 känna en klar förbättring och ytterligare några dagar.....inte en vallning :) .
Tog 2 tabletter i en månad sen drog jag ner igen till vanlig dos. Förutom att vallningarna försvann upptäckte jag även att min hjärnverksamhet fungerar helt annorlunda. Det var något jag inte tänkt på faktiskt. Själv upplevde jag att den biten var som vanligt.
 
Vad det gäller klimakteriet verkar man ju gå ganska mycket på mensen och för mig är den fortfarande regelbunden ( i den mån jag håller reda på den). Det som märks är att jag blir helt galet svettig på nätterna veckan innan mens, sen har jag ju då hjärtklappning och yrsel men det kan ju tillskrivas låga järnvärden och eller ångest.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 115
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 753
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 015
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp