När vården (och jag) inte reder ut, finns det annan hjälp?

Problemet när man är långvariga psykiska problem är väll att det mesta kan härledas dit. Så yrsel och hjärtklappning kan vara ångest och tröttheten en konsekvens av ångest och allt annat också en konsekvens av ångest och oro.
Jag har också erfarenheten att mina fysiska symtom inte togs på allvar just därför, och man ville liksom inte utreda vidare för att jag också hade kontakt med psykiatrin. Och även från psykiatrins håll så ville de ha det till att det bara var ångest som manifesterades på ett annorlunda sätt. Har inga egentliga råd att ge gällande din situation, utan vill mest visa sympati för jag känner igen hopplösheten. :heart
 
Vad det gäller klimakteriet verkar man ju gå ganska mycket på mensen och för mig är den fortfarande regelbunden ( i den mån jag håller reda på den). Det som märks är att jag blir helt galet svettig på nätterna veckan innan mens, sen har jag ju då hjärtklappning och yrsel men det kan ju tillskrivas låga järnvärden och eller ångest.

Jag tycker fortfarande låter som en del av dina problem iaf är pga hormoner. Förändringarna börjar ju under förklimakteriet, för mig har inte besvären blivit ohanterliga förrän nu under det senaste året. Innan dess gick de att mota med naturläkemedel som jättenattljusolja.
 
Vad det gäller klimakteriet verkar man ju gå ganska mycket på mensen och för mig är den fortfarande regelbunden ( i den mån jag håller reda på den). Det som märks är att jag blir helt galet svettig på nätterna veckan innan mens, sen har jag ju då hjärtklappning och yrsel men det kan ju tillskrivas låga järnvärden och eller ångest.
Lite godnattsagor för dig :)
https://vgrfokus.se/2024/02/hon-utb...imakteriet-for-att-fler-kvinnor-ska-fa-hjalp/
https://www.akaviaaspekt.se/arbetsm...nos-i-klimakteriet-sjukskrivs-for-utmattning/
https://arbetet.se/2023/03/08/trodde-att-hon-drabbats-av-demens-hade-klimakteriebesvar/
https://mindler.se/pa-vag-in-i-vaggen-eller-bara-i-forklimakteriet/
 
Vad det gäller klimakteriet verkar man ju gå ganska mycket på mensen och för mig är den fortfarande regelbunden ( i den mån jag håller reda på den). Det som märks är att jag blir helt galet svettig på nätterna veckan innan mens, sen har jag ju då hjärtklappning och yrsel men det kan ju tillskrivas låga järnvärden och eller ångest.
Menopaus är när mensen upphör och klimaktieriet är tiden innan och efter som kan börja flera år innan menopaus. Kroppen är ju inte av och på och hormonerna går upp och ner innan man tillslut hamnar i menopaus. Jag är 45 i år och har precis börjat märka att kroppen ett par gånger betett sig annorlunda veckan innan mens och barnmorskan sa att det absolut kunde ha med att hormonnivåerna i kroppen inte är så stabila längre att göra.
 
Läkaren svarade att de inte testar för klimakteriet när man är mellan 40 och 55 så länge man har mens har man tillräckligt med östrogen.
https://janusinfo.se/behandling/exp...kteriellabesvar.5.6081a39c160e9b38731a1a.html

Region Stockholm verkar ha med kvinnor med menstruation längre ned på den här länken.

Behandling perimenopausalt​

Kvinnor som fortfarande menstruerar och som har behandlingskrävande klimakteriella besvär bör behandlas enligt följande:
 
Om jag fick stora problem med svettningar kunde jag möjligen få hjälp men läkaren anser att problemen jag har med hjärndimma och trötthet har jag haft hela tiden.
Jag blir verkligen inte förvånad. Min ena, kvinnodominerade, somatiska sjukdom har en genomsnittlig tid från sjukdomsdebut till diagnos på åtta år (!!!). Ca 80% i någon studie har uppgett att deras fysiska symptom psykologiseras och beskrivs som ångest av vården (och därmed ibland behandlats på ett sätt som t.o.m. krävt intensivvård pga felmedicinering).

Jag försöker bara säga att det verkligen inte är dig det är fel på utan vårdstrukturen och den obefogat låga medvetenheten om vissa sorters tillstånd i vården.
 
Om jag fick stora problem med svettningar kunde jag möjligen få hjälp men läkaren anser att problemen jag har med hjärndimma och trötthet har jag haft hela tiden.
Kan du prova att istället gå till en gynekolog och be gynekologen undersöka saken? Det vore ju trevligt att utesluta? Gynekologer borde kunna skriva ut behandling för klimakteriet? De är ju också kanske bättre på att undersöka det och mer kunniga på området?

Sedan hade du ju problem med svettningar på natten?

Om man bara går på jobbets fikarum kan klimakteriet innebära allt från att blödningarna upphör efter att ha varit oregelbunda, eller komma mer ofta, till att de blir mer och mer gigantiska upp långt över 55.

Och uhm visst testade läkaren sköldkörtelgrejs? Tyckte du skrev det men hittade inte när jag backade och läste om. Det kan väl också ge yrsel och hjärndimma och kan komma i samband med klimakteriet.
 
Senast ändrad:
Om jag fick stora problem med svettningar kunde jag möjligen få hjälp men läkaren anser att problemen jag har med hjärndimma och trötthet har jag haft hela tiden.
Eftersom du frågade som du gjorde i rubriken så kan komma med ännu fler vilda förslag som B vitaminer, brist på vissa ger väl yrsel? Synen? (gav mig yrsel att ha sämre syn, delvis) (järn hade du redan skrivit, serumjärn) :)

(Men totalt omotiverad hjärtklappning och lätt panikkänsla en stund då och nu det tror jag att jag fick av klimakteriet. Jag har dock inte dubbelkollat det med någon läkare :rofl: )
 
Kan du prova att istället gå till en gynekolog och be gynekologen undersöka saken? Det vore ju trevligt att utesluta? Gynekologer borde kunna skriva ut behandling för klimakteriet? De är ju också kanske bättre på att undersöka det och mer kunniga på området?

Sedan hade du ju problem med svettningar på natten?

Om man bara går på jobbets fikarum kan klimakteriet innebära allt från att blödningarna upphör efter att ha varit oregelbunda, eller komma mer ofta, till att de blir mer och mer gigantiska upp långt över 55.

Och uhm visst testade läkaren sköldkörtelgrejs? Tyckte du skrev det men hittade inte när jag backade och läste om. Det kan väl också ge yrsel och hjärndimma och kan komma i samband med klimakteriet.
Ja den är testad vad det verkar. Kvinnohälsan här verkar inte hantera klimakteriet utan bara reproduktionshälsa och preventivmedel. På de centrala sjukhusen verkar det handla om allvarliga gynekologiska problem.
 
Jag blir verkligen inte förvånad. Min ena, kvinnodominerade, somatiska sjukdom har en genomsnittlig tid från sjukdomsdebut till diagnos på åtta år (!!!). Ca 80% i någon studie har uppgett att deras fysiska symptom psykologiseras och beskrivs som ångest av vården (och därmed ibland behandlats på ett sätt som t.o.m. krävt intensivvård pga felmedicinering).

Jag försöker bara säga att det verkligen inte är dig det är fel på utan vårdstrukturen och den obefogat låga medvetenheten om vissa sorters tillstånd i vården.
Tillägg: 94% uppger att de någon gång vårdats av läkare som säger att de inte känner till sjukdomen. Ca 70% av en läkare som uppgett att de ”inte tror på” sjukdomen. Detta är ingen obskyr diagnos utan något som drabbar 1-2% av befolkningen, är livslång för hälften av de drabbade och och har hälsorelaterad livskvalitet i nivå med svår njursvikt eller terminal cancer.

Jag har verkligen fått en annan syn på vår vård. Det gäller att vara sjuk på rätt sätt, då är den suverän. Det tråkiga blir ju att hjälp-till-självhjälpsmarknaden blir helt grotesk i de fält där den konventionella vården saknar kunskap eller medvetenhet om den kunskap som finns. Något som kan funka är att söka namn på kunnig/intresserad läkare via stödgrupper för sådana besvär du har., om du nu själv har möjlighet att ringa in dem så väl att du kan hitta rätt sammanhang Tar de emot egenremiss/egen vårdbegäran så kan det ge en väg framåt.
 
Gå till en annan läkare :meh:
Ja men de står inte direkt som spön i backarna här i kring. Vet inte om jag bara ska rida ut den här sjukskrivningen och sen gå tillbaka till jobbet i min vanliga omfattning och försöka kämpa på. Sen byta vårdcentral men till vad, de andra verkar enligt sina recensioner ungefär likvärdiga. Jag vet att minst en av dom stått utan läkare en längre period.
 
Ja den är testad vad det verkar. Kvinnohälsan här verkar inte hantera klimakteriet utan bara reproduktionshälsa och preventivmedel. På de centrala sjukhusen verkar det handla om allvarliga gynekologiska problem.
Ah vad knasigt. Jag hittade privat kvinnohälsa vid olika tillfällen här, men det kanske inte finns hos er.
 
Ja men de står inte direkt som spön i backarna här i kring. Vet inte om jag bara ska rida ut den här sjukskrivningen och sen gå tillbaka till jobbet i min vanliga omfattning och försöka kämpa på. Sen byta vårdcentral men till vad, de andra verkar enligt sina recensioner ungefär likvärdiga. Jag vet att minst en av dom stått utan läkare en längre period.
Du kan ju testa att glupa i dig nattljusolja och salviate och alla de andra olika varianterna för klimakterium och se om ngn av dem fungerar? (uhm en i taget)

http://www.läkeörter.se/lakeorter-a-o/salvia
(man ska inte dricka massor av den varje dag..)
I åtminstone en studie gjord på människor visade sig salvian kunna förbättra humöret samt göra försökspersonerna alertare och lugnare. I en brittisk studie utförd på unga vuxna visade det sig att de presterade bättre på ett ordminnestest efter att ha ätit kapslar innehållande salvia.
https://www.svd.se/a/fd26f1a5-5780-345c-bb62-14b1d9592dc2/10-superkryddor-som-ar-bra-for-dig
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 115
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 753
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 022
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp